Hva er den røde knappen?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Hva er den røde knappen?

Er det nødstoppknapp? :colgate: For ordens skyld, det er en LH A319.

60848_433139941035_554781035_5563696_6990927_n.jpg

Re: Hva er den røde knappen?

Er vel noen Buspiloter som kan svare, men jeg vil tippe gravity gear extension.

Kan vel sånn ca stemme, hva CFM sier?

http://www.meriweather.com/320/ped-320.html

Gravity gear extension er vel så mye som det det er direkte oversatt; i tilfelle at landingshjulene ikke kommer ut ved hjelp av hydraulikken (altså "på den normale måten") - så bruker de gravitasjonen alene. Er vel noe sånn som at denne knappen / hendelen åpner lukene til hjulbrønnene og løsner hjulene får mulighet til å falle på plass selv - med hjelp fra gravitasjon, ikke hydraulikk. De er bra tunge, trossalt :)

Hvis f. eks det hydrauliske systemet svikter kan siste vei være å bruke gravity gear extension som betyr at du bruker gravitasjonen og lufpresset utenifra til å felle ned understellene til lockes position som blir låst med f. eks en mekanisk innretning.

Men den så litt ubeskyttet ut da, ut ifra det man klarer å se da, det kan nesten se ut som om det ikke skal mye til før noen er uheldig og er borti den på cruise. Og da har man litt større problemer.

På 737en så ligger disse under en luke, ville trodd at de gjorde det samme på Airbus. MEN jeg kjenner ikke til Airbus, så jeg skal ikke si noe bestemt ;)

Ingen som har et bedre bilde?

Tviler på at det er den ja :p

Attachments

• Uten navn.jpg
    Uten navn.jpg
    83.5 KB · Views: 373
Last edited:

<mod>
Kanskje det dukker opp noen som vet hva det er etter hvert? Så kan vi jo spekulere på hva det kunne vært og fleipe i ettertid ;)
(en del halvseriøse innlegg er fjernet)
</mod>

Har overhodet ikke peiling,men lar sjelden det hindre meg i å google :)
A319/A320/A321 Flight deck - pedestal
000.jpg

Da var vel det "problemet" løst.
Nå er det bare å vente på første gang dette blir utløst ved en "feil" :old
uten sammelingn forøvrig med Airbussen som landet med "håndbrekket" på.

Hvordan i alle dager skulle det bli utløst ved en feil? Det står at det er en hendel du først må dra ut (litt som på brannslukkerene på B737) og så snu den rundt tre ganger. Skrudd med klokka, helt spesifikt :p

Vi venter på Turtle og et profesjonellt svar for å konkludere tror jeg ;)

Vi venter på Turtle og et profesjonellt svar for å konkludere tror jeg ;)

Hmmm...siden jeg blir nevnt får jeg heller prøve å forklare litt :p Det er vel ingen overraskelse lenger at det er gravity gear extension og hvis noen klarer å gjøre det "ubevisst" er det intet mindre enn en prestaston. Ja, den røde knotten stikker litt ut fra baksiden på pedestal og noe kan vel helt teoretisk hekte seg fast i den, men for at det skal bli "dangling Dunlops" må det nok noe mer til.

En må ta tak i knotten og løfte opp hendelen som den er festet på 90 grader, så den stikker horisontalt ut bakover.
Og som Polaris sier, så må hele hendelen roteres helt rundt 3 ganger (den røde knotten er hendelen på "sveiva") før noe mer skjer og det kan ikke gjøres ved et uhell...så sånn er det!

Back