Hva er den eldste Boeing 747 i drift

B747-8

ScanFlyer Crusty
Medlem
Jeg fant denne.

What Are The Oldest Boeing 747s In Operation?

The iconic Boeing 747 has been given the majestic nickname ‘Queen of the Skies’. With a venerable run, the aircraft first rolled out in 1968. Since then, millions of passengers have had the phenomenal opportunity to fly on the one-of-a-kind jumbo jet. Did you know that some of the first Boeing 747s are still in operation? Let’s find out where.

https://simpleflying.com/oldest-boeing-747s/
 
Den siden får hjernen min til å fryse. Maken til paste and copy journalistikk....

Ja, det var mye fjas, vås og oppgulp. Men konklusjonen var vel at IAF leder med 50 og 49 år, USAF på annenplass med 45 år og Mahan med eldste pax-747 på 30 år. Wamos og BA på fjerde- og femteplass. Lufthansa har vel også et par -400 som begynner og eldes, men de blir kanskje parkert for godt nå?
 
Ettersom tråden handler om 747-serien, så gjelder vel både andre modeller, samt fraktere?
Fly Pro Airlines fra Moldova har en 747-200F i flåten. 87-modell. Siste fotobevis for tjeneste er tatt 30. April i år

The Cargo Airlines fra Georgia har også en 742F i bruk, hvor siste bilde er tatt i Maastricht 20 Mai i år. Også den en 87-modell.
 
Den siden får hjernen min til å fryse. Maken til paste and copy journalistikk....

Tja Someone, du sier noe der. Men du som er oppdatert og vet alt når det gjelder fly så er dette gammelt nytt for deg. Men for meg var dette interessent (og sikkert for flere på forumet).
Det som Kunt sier er en bra oppsummering av hvordan side dette er. Og det Northrider skriver er interessant.


Fant en artikkel til fra den samme siden.

Why Do Boeing Plane Models Start & End With The Number 7?

What are some of the myths?

First, let’s dispel some of the earlier myths to the number.

The seventh series of aircraft – Boeing hasn’t built seven different series of aircraft. The first ‘modern’ passenger aircraft from Boeing using jet engines was before the 700 series was the 367-80 (which was a prototype for the 707).
The number of passengers the aircraft can carry – Airbus named its new A300 commercial aircraft after how many passengers it could carry (up to 345). It is unlikely that Boeing would call its first commercial passenger aircraft, the 707, after an ability to carry 707 passengers (the smallest version of the 707 could only carry 181 passengers).

https://simpleflying.com/boeing-plane-names-7/

Og dette er også en paste and copy artilkel.

Men, hvor andre steder kan jeg finne denne infoen?
 
Historien bak Qantas sin Jumbo:

https://www.executivetraveller.com/qantas-boeing-747s-looking-back-on-half-a-century-of-flying

5ea8d40c22704368a7ca4c03dd799463-qantas-boeing-747-2000a.jpg
 
Skal love dere at det var stoort å stå utenfor gjerdet i Seattle i 1969 og se prøveflyginger av de første PA og TW flyene. Hadde bil og stakk av fra jobben i Seattle P I så ofte jeg kunne^_^
 
Er det virkelig kun denne ene 300-versjonen av 747 som er igjen av de aktive i pax-versjon?
 
Kun l/n 810 EW-465TQ fra Transaviaexport Cargo Airline som er listet som aktiv. Dette er en frakter.
 
Tror de to 747-3D7’ene til Thai gikk ganske fast på BKK-CPH (Tg950/951) i 1999. Fløy i alle fall begge to selv på strekningen i 1999.
 
Fløy CPH-BKK med Thai i Juli 2000 og er relativt sikker på at det var en 300 de opererte med. Dette var første gangen jeg fløy jumbojet og en stor opplevelse for en flyinteressert ung mann.
 
La oss bare ikke glemme test maskinen til Rolls Royce, N767RR, sn21966 ln446, en -263B som først fløy i april 1984 ,- ble levert til Cathay Pacific og nå i følge Fr24 nesten daglig flyr ut i fra Tucson.

Scooter01
 
Saha Airlines flyr L/N 319 EP-SIH for tiden. Den ser ut til å gå mellom Moskva, Macao og Teheran. Iran Air Force er listet som eier, men det er vel litt flytende grenser her .. ;)
Den hadde first flight 16 Feb 1978 og er muligens den eldste 'sivile' som flyr ..
 
Back
Top