Re: Hva driver LX180 på med?
Trafikken over Afghanistan ( KABUL FIR ) er tidvis veldig stor, siden dette er korteste veg basert på storsirkeltrekk, mellom det nordlige Europa og Asia. Men luftrafikktjenesten i dette krigsherjede landet, har ingen radarservice og hjelpe seg med - for det øvre luftrom hvor underveistrafikken går.
Den er imidlertid basert på såkalt sekvensregulering, hvor hver eneste flight kommer med ca 10 minutters mellomrom i tildelte flightlevels - altså marshøyder i fot basert på et standard luftrykk på 1013 milibar. På forhånd er det regnet ut når en flight vil entre KABUL FIR. Oppstår det en forsinkelse på Gardermoen grunnet snøbrøyting, kan det hende at THA 955 ( Thai Airways International rute TG 955 ) mister sin tildelte tid over AMDAR.
Det er navnet på et rapporteringspunkt på grensen mellom SAMARKAND FIR (Usbekistan) og KABUL FIR - da må THA 955 få en ny slot, altså plass i køen av fly som skal østover i løpet av natten, og det kan ende med forsinket avgang fra OSL/ENGM
12.juli 2016 ble et nytt system for enda bedre monitorering av trafikken i KABUL FIR tatt i bruk, dette fordrer færre flygeledere pr. skift ved Kabul Air Traffic Control Center. Det er stort sett amerikanere som jobber der, det har de gjort i mange år nå, og utdanning av egne flygeledere i Afghanistan går vist tregt.
Fly må melde sin ankomst på frekvensene til Kabul Control 10 minutter før de entrer KABUL FIR , og opplyse om beregnede tider for ankomst, passering samt entring av valgt rapporteringspunkt til neste FIR ( naboland ).