Hva driver LX180 på med?

Re: Hva driver LX180 på med?

Litt før skjemaet kanskje? Tilbake på stø kurs nå ..
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Trafikken over Afghanistan ( KABUL FIR ) er tidvis veldig stor, siden dette er korteste veg basert på storsirkeltrekk, mellom det nordlige Europa og Asia. Men luftrafikktjenesten i dette krigsherjede landet, har ingen radarservice og hjelpe seg med - for det øvre luftrom hvor underveistrafikken går.

Den er imidlertid basert på såkalt sekvensregulering, hvor hver eneste flight kommer med ca 10 minutters mellomrom i tildelte flightlevels - altså marshøyder i fot basert på et standard luftrykk på 1013 milibar. På forhånd er det regnet ut når en flight vil entre KABUL FIR. Oppstår det en forsinkelse på Gardermoen grunnet snøbrøyting, kan det hende at THA 955 ( Thai Airways International rute TG 955 ) mister sin tildelte tid over AMDAR.

Det er navnet på et rapporteringspunkt på grensen mellom SAMARKAND FIR (Usbekistan) og KABUL FIR - da må THA 955 få en ny slot, altså plass i køen av fly som skal østover i løpet av natten, og det kan ende med forsinket avgang fra OSL/ENGM

12.juli 2016 ble et nytt system for enda bedre monitorering av trafikken i KABUL FIR tatt i bruk, dette fordrer færre flygeledere pr. skift ved Kabul Air Traffic Control Center. Det er stort sett amerikanere som jobber der, det har de gjort i mange år nå, og utdanning av egne flygeledere i Afghanistan går vist tregt.

Fly må melde sin ankomst på frekvensene til Kabul Control 10 minutter før de entrer KABUL FIR , og opplyse om beregnede tider for ankomst, passering samt entring av valgt rapporteringspunkt til neste FIR ( naboland ).
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Kabul ACC høres ut som et godt sted å få inn ADS-B som hjelpemiddel?
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Ja, kanskje de bruker denne teknikken allerede ved Kabul ACC. Det hadde vært interesangt å få innblikk i hvordan de jobber ved denne enheten.
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Han som satt der natt til tirsdag var ihvertfall ganske gretten :) var tidvis håpløst å få kontakt før man hadde passert entry point.... :8:
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Ok - hvordan vet du det ? Enten er du pilot, eller så gjør du som meg - har en propp i øret og følger med på turen.........venter jo på at KABUL ACC også skal streames ut på LiveATC.net

I Pakistan er det for LAHORE FIR sin del bare sektor øst 127,500 som streames, savner sektor vest på 124,100 samt DELHI CONTROL 124,550
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Ok - hvordan vet du det ? Enten er du pilot, eller så gjør du som meg - har en propp i øret og følger med på turen.........venter jo på at KABUL ACC også skal streames ut på LiveATC.net

Jeg sitter foran i røret ja. Natt til idag gikk det som smurt over Kabul, med hyggelig og rask service.
 
ADS-B/MLAT overvåking i KABUL FIR

Sitter forran i røret......det var jo rette betegnelsen ja ! Da har du nok opplevd mang en gang på veg østover hvor flygeplanen inneholder waypoint LAJAK, men først har vi jo waypoint TAPIS, at flyet legger seg over til venstre i en krapp sving........og man ser kanskje Kabul by night, om man sitter på venstre siden i cockpit eller kabin.

Fant forresten en artikkel på nettet som forteller at firma Thales, i løpet av 20 mnd. fullførte et ADS-B/MLAT prosjekt for Kabul ACC pr. januar 2012, så da har de brukt systemet i fem år nå. 30 bakkestasjoner dekker trafikken i KABUL FIR fra FL 270 og opp for de fire airwayene underveis-trafikken benytter seg av, og de overvåkes sentralt fra Kabul ACC via VSAT.

En reservesentral er etablert ved Mazar-e-Sharif lufthavn, for den samme tjenesten.

På websiden INTERNATIONAL OPS fant jeg dette varselet datert 16.07.2016 - er dette et problem fortsatt ?

Aircraft in the eastern sections of the Kabul FIR can expect some radio issues, as a comm unit (VSAT at Ghanzi) is out of action.
Frequencies affected:
118.3
128.5
126.325
Airways
M696 (between GIDOG and LAJAK)
A453
G206
N644
L750
M875
The advice from ATC in Afghanistan is to keep trying the assigned frequency until within range of a different transmitter; in the meantime, a bit of SLOP, IFBP and TCAS should keep you out of trouble.
 
Re: ADS-B/MLAT overvåking i KABUL FIR

Da har du nok opplevd mang en gang på veg østover hvor flygeplanen inneholder waypoint LAJAK, men først har vi jo waypoint TAPIS, at flyet legger seg over til venstre i en krapp sving........og man ser kanskje Kabul by night, om man sitter på venstre siden i cockpit eller kabin.

Nei, jeg har aldri fløyet så langt nord. Enten N644; LEMOD, PATOX og PAVLO, L750; RANAH-DUDEG-ROSIE eller som retur natt til torsdag P628 via ASLUM-PAROD-CHARN.


På websiden INTERNATIONAL OPS fant jeg dette varselet datert 16.07.2016 - er dette et problem fortsatt ?

Ingenting om det i vår briefing iallefall.
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Ok, mange takk for svar, flyr du rutefly eller kanskje en liten jetambulanse ? De pilotene som flyr sistnevnte kategori, må ha en variert arbeidsdag vil jeg tro !
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Ok, mange takk for svar, flyr du rutefly eller kanskje en liten jetambulanse ? De pilotene som flyr sistnevnte kategori, må ha en variert arbeidsdag vil jeg tro !

Jeg flyr rute. Har blitt for lat til altfor varierte dager når jeg er på jobb :p
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Siden du tydeligvis flyr regelmessig gjennom KABUL FIR, begynte jeg å tenke på hvorfor du ikke flyr på den nordligste airwayen der. Svaret er kanskje med tanke på storsirkeltrekk : Skal man fly fra Wien til for eks Bangkok, så er jo det et helt annet utgangspunkt enn Oslo, så da blir også ruta lenger sør ?
 
Re: Hva driver LX180 på med?

Siden du tydeligvis flyr regelmessig gjennom KABUL FIR, begynte jeg å tenke på hvorfor du ikke flyr på den nordligste airwayen der. Svaret er kanskje med tanke på storsirkeltrekk : Skal man fly fra Wien til for eks Bangkok, så er jo det et helt annet utgangspunkt enn Oslo, så da blir også ruta lenger sør ?

Det stemmer. Velges både utifra storsirkel/korteste vei, vind, evt. slot gjennom KABUL FIR m.m.

Vi flyr også gjennom KABUL FIR på vei til Hong Kong, men det er mulig det blir forandring på dette når vi får på plass annen nødprosedyre ifm. tap av kabintrykk slik at vi kan fly en annen rute.
 
Back
Top