Hundebæsj tvang fly til nødlanding

Flight Cancelled

Bonusjeger
Hundebæsj tvang fly til nødlanding

Haha, kom nettopp over en litt artig artikkel på vg.no som er verdt å dele.

Skulle nesten tro at det ikke gikk an... Hvordan går det an å la hunden gjøre fra seg der tre ganger? Hvorfor ikke bare ta hunden bak i flyet og legg ned noe, eller la bikkja gjøre sitt et sted det er lettere å fjerne det - og er lengre unna passasjerene!

Jeg ville ikke vært særlig høy i hatten om noe slik skjedde når jeg var ombord, ass... :drunk:

En hund som var blant passasjerene fant det nemlig for godt å legge igjen en aldri så liten kabel mens flyet var tusenvis av fot oppe i luften, melder NBC Philadelphia.

I følge hundens medpassasjerer skal hunden ha gjort fra seg i midtgangen på flyet hele tre ganger.

- Andre gangen den bæsjet gikk de tom for papir, og de hadde ikke noe annet til å ta det opp med. Da kom piloten på PA-anlegget, og informerte at på grunn av «en situasjon bak i flyet må vi foreta en nødlanding», sier Steve McCall.

c8886b50bbc2dae47eb46e48cd00edfa.png

Re: Hundebæsj tvang fly til nødlanding

Jøss det var litt utenom det vanlige! :-/ Mitt spørsmål er, hvorfor var hunden løs i utgangspunktet? Med unntak av førerhunder, skal alle PETC (dyr i kabinen) alltid "oppbevares" i bag/bur og skal ikke taes ut under flyvningen. Slik er det iallefall hos oss :-)

Tror det vanlige tallet er at 15% er allergisk mot hunder og flere så kraftig at de kan trenge legetilsyn om de utsettes for hund. Så selv i bur kan jeg ikke skjønne at de slipper hunder inn i kabinen.

Man må vel anta at dette var en 'Service dog' av noe slag. Har ikke sett noen detaljer .. Disse reiser i kabinen - her har man klare prosedyrer og bestemmelser etter 'American Disabilities Act'. Og selskapet får store bøter om de ikke følger dette. Allergikere kan reservere seg mot dyr i kabinen - det er førstemann til mølla. Er dyret booket først, må allergikeren vike. Eller omvendt.

Alle de selskapene jeg jobber med skal hunden være i "baggen" sin før hunden går ombord i flyet og til den har forlatt flyet igjen. Er det en med PETC som har bestillt før en som allergisk er det den med allergi som går av og PETC ombord.

Jeg har mange ganger sett hunder i bur som tas med i kabinen, men jeg har aldri sett førerhunder på fly. Og for de som tas med i bur har jeg flere ganger sett at disse har sprunget rundt i kabinen.

Mener du virkelig at 15% av de som flyr skal reservere meg mot hunder? Burde det ikke være naturlig at folk ikke skal ta kjæledyr med i kabinen?

Litt andre bestemmelser her borte enn i Norge ...

The Department of Transportation's rules protect the rights of air travelers with disabilities and require air carriers to permit passengers to fly with their service animals. The Air Carrier Access Act (ACAA) rules say the following:

Carriers shall permit dogs and other service animals used by individuals with disabilities to accompany the person on a flight.
Carriers shall accept as evidence that an animal is a service animal identification cards, other written documentation, presence of harnesses or markings on harnesses, tags or the credible verbal assurances of the qualified individual with disabilities using the animal.
Carriers shall permit a service animal to accompany a qualified individual with disabilities in any seat in which the person sits, unless the animal obstructs an aisle or other area that must remainunobstructed in order to facilitate an emergency evacuation. (14 CFR 382.55(a).
If a service animal cannot be accommodated at the seat location of the qualified individual with disabilities whom the animal is accompanying
...the carrier shall offer the passenger the opportunity to move with the animal to a seat location, if present on the aircraft, where the animal can be accommodated, as an alternative to requiring that the animal travel with checked baggage (14 CFR 382.37(c)).

Jøss det var litt utenom det vanlige! :-/ Mitt spørsmål er, hvorfor var hunden løs i utgangspunktet? Med unntak av førerhunder, skal alle PETC (dyr i kabinen) alltid "oppbevares" i bag/bur og skal ikke taes ut under flyvningen. Slik er det iallefall hos oss :-)

I USA er det egne regler for såkalte "emotional suport animals",du skaffer deg et skriv (kan bestilles på internett!!) fra en lege/psykolog om at du er følelsesmessig avhengig av dyret,og vips,så er det fritt fram!!!

Kan jo hende bikkja var syk da. Ellers vanvittig nærvøs

Den var syk. Den hadde diare. Derav også den lystige duften ....

Den var syk. Den hadde diare. Derav også den lystige duften ....

Huff da. Stakars bjeffosaurusen. Tasse ut i midtgangen og rygge ut litt dårlig fast-food, liksom. Dårlig dag på jobben som velferdsoffiser.

Ja, det der slår til og med dobbelpromp i minibaren ...

Som det er nevnt her tidligere så har førerhunder adgang til kabinen, har selv flydd med førerhunder i kabinen en rekke ganger. Ikke fordi jeg flyr mer enn snittet, men fordi jeg i ca. ti-år hadde frivillige verv i Norges Blindeforbund, og fløy en del med organisasjonen.

I Norge vil nok Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, kunne gi føringer rundt dette (både for førerhunder og for allergikere). Men etablert praksis har gjort at man ikke har trengt å bruke loven.

Det ble for "kjempe lenge" siden gjort en avtale mellom Norges Blindeforbund, Norges Astma og Allergiforbund, SAS og Braatens (ja mens de enda fantes). Om at den som først ga beskjed (førerhundbrukeren eller allergikeren) hadde "rangen". Slik det er beskrevet ovenfor... altså en allergiker ombord, som har gitt beskjed i forkant, ingen førerhund ombord.. og motsatt.

Har så vidt jeg veit fungert kjempefint. Men klart bikkja skal jo ikke drite i kabinen..

Back