Hva gjelder 737 blir i hvert fall returtrykk ledet til bremsene når landing gear velges opp, såvidt jeg husker i farten. De vil dermed bremses pent og rolig ned mens de går inn i hjulbrønnen. Nesehjulene bremses av "bremseklosser" som sitter i taket i brønnen, altså direkte på dekkene.
Så selv om jeg ikke kan snakke for andre typer regner jeg med at det er ganske vanlig.
De fleste større fly gjør det på måten Stone skriver. Bremser ned før de kommer inn i brønnen. Store krefter som skal til hvis du må jobbe mot kraften tunge hjul forårsaker når de spinner hurtig.
Siden nesehjulene som oftest kun svinges framover eller bakover er det ingen nok med klosser i brønnen.
Arrester meg gjerne om jeg husker feil, men mener at Dash-8 bremses hovedhjulene av klosser eller tilsto brønnen siden de ikke svinges sideveis som på andre fly?
Jeg skvatt godt da jeg for første gang hadde gleden av å gå til venstre i døra i en B747 - og hørte lyden av nesehjul som bremset opp i brønnen etter avgang. En rar blanding av høyteknologi og assosiasjoner til lyden fra bremseklosser på ola-biler vi lagde for mange år siden.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.