Hjertesukk fra cockpit

Egil

ScanFlyer Gold
Døgnrytmen er ikke helt der den skal være etter over en uke i Spania, men med Scanair i nærheten går det så bra så!!
Madrid, Valencia og Barcelona på en uke gjør noe med humøret, he he, og økonomien :p

FBU4EVER, flyr du kun Intercont?
1 - Du kunne flydd SK4686 BCNOSL i dag! Før landing annonserer kapteinen at vi har startet innflyvningen men at det dessverre er minst 13 min før vi kan lande da det desverre ikke er en flyplass i mils omkrets Hurumlandet, he he, latteren satt løst i kabinen :D

2 - Du kunne flydd SK364 OSLTRD i dag! Klokken 1710, 10 min etter ordinær push-back tid annonserer kapteinen med ett sukk, at det er dårlige nyheter!
Det ene nesehjulet hadde blitt skadet under landing og teknikkere hadde sett på saken og dommen var klar; Det måtte byttes! De hadde da holdt på i ca 10 min. Dette var en standard greie, men de var desverre ikke like raskt som disse Formel 1 gutta, he he, ny latter i kabinen! Tidsanslag ca 30 min forsinket, men det var kun kvalifisert gjettning!
Etter 5 minutter nytt sukk fra cockpit, kapteinen hadde tatt feil... Sukk i kabinen...
Teknikerne hadde klart det på 15 min og med kun papirarbeid og loggføring igjen var vi på vei om ca 3 min! Og denne gangen rommet latteren bra i en rimelig het flykabin i solsteken på OSL =)

Jeg bare må si det, flyfolk med humor kan gjøre selv den verste forsinkelse/hendelse til noe positivt =)
Lærdom tatt og skal prøve i praksis neste gang vi får overflyvning/kansellering i Mosjøen!!

Egil B

Hehe.. :)
Artig med humoristisk crew - det gjør utrolig mye med hvordan pax tar en forsinkelse!

Jeg fikk lyst til å skrive om en hendelse jeg hadde for noen uker siden..
Jeg skulle være med på NM i bowling i Tromsø, og planen var at en kompis
og jeg skulle ta morgenflyet fra OSL til TOS for å kunne kike litt rundt i byen.

Vi kommer opp og går ombord i flyet, og finner oss godt til rette og flyturen starter.
Etter å ha vært i luften i ca. en time - og vi skulle ha nærmet oss Tromsø,
så annonserer kapteinen at pga. snømåking i Tromsø så må vi gå i holding.
Etter å ha lagt 50 minutter i holding, så får vi beskjed om at pga. kraftig snøvær
så klarer de ikke å måke banen fort nok, så når de er ferdig med ene siden,
så er det allerede for mye snø i andre enden. Resultat, vi måtte fly til Kiruna
og vente der. Mens vi står i Kiruna får vi beskjed om at de hadde gjort feil med
catering i Oslo, så vi hadde ikke noe mat ombord i flyet, kun barnepakker med kjeks
og sjokolade - men kun rester fra gårsdagen - så langt på nær nok til en fullsatt -400.
Plutselig tar en av de yngre jentene i crewet mikrofonen og sier at vi skal ha en konkuranse,
den første som på hånden med hjertet som kan si at den ikke har rørt mobiltelefonen
skulle få en premie. De fleste hadde jo det, men en viss Bergenser (ikke meg - men en kollega)
ropte ut og vant denne store pakken med sjokolade.
Etterpå ble det delt ut sjokolade og diverse annet småplukk til passasjerene.

Mens vi stod i Kiruna landet det i tillegg to andre SAS fly som hadde divertet.
Kafeen på stedet hadde kun to ansatte som nå fikk i oppgave å lage bagetter
til 400 sultne passasjerer på disse flyene.

Etter en times venting ble det tid for at vi skulle prøve på nytt i Tromsø,
en Widerøe maskin hadde visstnok landet, så nå var det håp.
Men når vi nærmer oss Tromsø, så får vi beskjed om at vi ligger
som nr. 3 i kø for landing og at vi må gå i holding igjen.
Nye 40 minutter i holding, og da vi fikk servert bagetter.

Deretter startet flyet en innflyging, og vi fikk anonnsert at hvis de ikke landet
på første forsøk, så ble det tilbake til Oslo ...
Videre innover, hjul ut, flaps ut ... det ser lovende ut,
vi skimtet bakken rett ned i ett sekund, men så..
..full thrust, gear up, flaps up og beskjed fra styrmannen,
nå bar det til Oslo....

Flott ... vi tok av fra Oslo klokken 08:30 og kom tilbake til 15:30,
etter en skikkelig rundtur over Norge på langs.
Jaja...

Resultatet?

Jo, vi måtte fly til Bardufoss med en annen flight som gikk klokken 18:noe,
og taxi fra Bardufoss til Tromsø.

Kan vel si at det ble en lang dag - totalt gikk det 15 timer på å komme oss OSL - TOS.
Men hyggelig crew underveis gjorde det mer til en artig opplevelse. :)

Jeg hørte en annen men morsom historie for en drøy måned siden!

En svenske skulle til Norge og Harstad i møte med kunder. Han bodde selv i Luleå og hadde Kallax ikke langt fra der han bodde....

Han vurderte å kjøre bilen til Norge, men gikk bort fra det på grunn av elendig vær og masse snø.....Han bestilte seg derfor biletter med SAS og fløy til ARN derfra til OSL før han tok flyet til EVE.

Når han kom frem til EVE ble han liggende i holding i over en time på grun av tett snøvær - før det kom melding over PA anlegget at været var såå dårlig at de måtte diverte til et annet sted. Men - i Tromsø og Bodø snødde det liiike ille - så de divertet til-------Kallax

:colgate: Snakk om å reise Norge & Sverige på langs for ingenting!

:clap

Det ryktes at skipper'n på flygningen til Speedbird ikke var spes populær hos SAS Ops den dagen. Ingen som forstod hvorfor han tok av fra Kiruna den dagen.

Får vel nevne en liten melding fra cockpit jeg også. Den gikk noe sånt som dette:

"Mine damer og herrer. Vi går nå inn for landing på Stavanger Lufthavn Sola. Vennligst spenn fast setebeltene. Det er nemlig JEG som skal lande flyet i dag."

Jeg syntes det var litt morsomt, men jeg tenkte i ettertid at dersom det satt noen med flyskrekk ombord ville de kanskje ikke sette så pris på en slik melding.

For noen år siden kom jeg fra Singa og skulle fra Køben til Bergen med MD på slutten og var passe trøtt. Etter et flybytte på bakken kom vi endelig avgårde og kapteinen sa det var beordret fri bar som kompensasjon, til god jubel fra bakover i kabinen. I Køben sluddet det og vi ble enda seinere og det ble en tur innom deicing på veien opp i luften. Nærmere to timer sein begynner vi endelig nedstigningen et sted over sørnorge og kapteinen kommer på PA'en for å gjøre sitt vanlige schpiel. Med stor munterhet i stemmen annonserer han at det for en gangs skyld ikke regner i Bergen.... *lang pause* og fortsetter med god latter i stemmen: DET SNER! Ble mye latter i kabinen da.

-A

Jeg får vel ta en liten historie fra en flygning jeg var med på fra TOS til OSL. Det var første avgang på SAS en morgen som da gikk kl. 0700. Norwegian hadde sin avgang kl. 0655. SAS-avgangen ble, såvodt jeg husker, 5-10 minutter sen, mens Norwegian gikk bortimot på rute. Et sted over søndre Nordland eller Trøndelag kommer cockpit på PA'en med følgende melding (etter den vanlige informasjonen): "Nede på venstre side av flyet ser dere Norwegian som tok av 10 minutter før oss og som vi nå passerer. Vi har et mer moderne fly som kan holde en høyere hastighet", eller noe slikt. Så la han flyet litt over mot venstre slik at vi skulle få se DY-flyet godt.... (iallefall var det slik jeg husker det)....:smile2

En gang fra TOS til OSL var det en bitteliten del i høyttaleranlegget til DY som var gått, så det virket ikke. Purseren tok derfor en del av sikkerhetsbriefingen ved gate, og resten med ropert om bord. Da vi hadde landet og hun skulle si "Velkommen til Galemoen, vennligst bli sittende...." måtte hun gå rundt i kabinen og si det, så da ble det "Så gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør!"

Hun fikk applaus for rask og smidig håndtering av problemet :D

Har to fra Widerøe jeg da:

Beklager ristinga inn hit til Mehamn, men det er var veldig dårlig brøyta over fjellet

Og som dere sikkert har merket så har vi ikke landet i Båtsfjord, men er på tur til Mehamn. Dette skyldes da at det blåste for mye til å lande på langs og for lite til å lande på tvers i Båtsfjord

Min lille.
Seint 80-tall og på tur en fin dag med DH7 fra BOO til NVK. På cruise kom CPT inn med det vanlige (og litt tillegginfo om hvor på Hamarøy hytta hans lå, med ekstra bank slik at alle kunne få se.
Finale på NVK fra sør er krevende, og med sjuern leeenge å vente. Vi kom inn, flyet ble satt ned noe hardt og gjorde ett hopp, dermed endte vi langt inne på banen og måtte opp på ny runde. På tur downwind kom CPT inn på PA igjen og opplyste at dette ble en god dag økonomisk for ham siden de framme hadde veddet om hvem som kunne ha den mykeste touch-down, og han hadde dermed vunnet en kasse med øl, og at han hadde tenkt å vente med den.
Lutter glede i nesten full sjuer, og neste landing var silkemyk. Og for oss :old som husker STOL egenskapene på DH7, den deilige ristingen med fire motorer i revers.
:)

Fra Apollo Novair A321 OSL-Skiathos:
Kapteinen åpner med........ god morgen, dette er kaptein NN fra styrehuset !

Rett før landing: For dere som skal til Skopelos, se ut til venstre og dere som skal til Skiathos kan se ut til høyre. Banen her på Skiathos er noe kort så det vil bli en hard oppbremsing. (1600m) !!

:o

Ingen pax ombord, men dagens beste er følgende:

Sterling 737 tar av fra Arlanda for å lande på Bardufoss. (En av mange charter som skal fly 6 Div. hjem på påske perm)

Når de er etablert på ILS 28 Bardufoss får de stuck flap midt mellom 0 og 1.
Crap...
*Knote* Snakke med teknisk via Stockholm radio på HF *Knote*

Diverte til Gardermoen (!)

Spol frem noen timer.....

Sterling 737 tar av fra Gardermoen for å lande Bardufoss etc etc......

Når de er etablert på ILS 28 Bardufoss får de stuck flap midt mellom 0 og 1 IGJEN!!!!!
2xCrap...

Diverte til Gardermoen (!!)

Jeg tror hummøret nedi den noget overfylte terminalen var noe kaustisk etter hvert! :lol:

Back