Hilser piloter på hverandre?

Re: Hilser piloter på hverandre?

Dette med at blinking med lysene reduserer levetiden i særlig grad virker litt merkelig, med mindre dette er et fenomen som først og fremst gjør seg gjeldende i høyere luftrom hvor det er kaldere.

Qantas har installert pulserende landingslys på alle sine Boeing 737 og Dash 8, og lysene skifter da mellom venstre og høyre side omtrent hvert andre sekund.

Qantas har installert pulserende landingslys på alle sine Boeing 737 og Dash 8, og lysene skifter da mellom venstre og høyre side omtrent hvert andre sekund.

Ikke så merkelig egentlig. Som PreciseFlight (leverer denne løsningen til bl.annet Qantas) selv sier;

Smooth transitions between ‘dim’ and ‘bright’ mode reduces operation temperature of lamp filaments and eliminates constant electrical jolts and spikes of ‘on-off’ circuitry.

... an incandescent filament has its highest potential for damage when the light is turned on from cold and is run at maximum filament temperature. Pulsing the light allows the filament to run at approximately 70% of normal filament output and only allows the filament to cool to a 15% output state before rising again. Reduced average voltage on the lamp is key to long lamp life just as reduced speeds on your car are key to it’s longevity.”
-Scott Philiben, VP of Engineering, Precise Flight

http://preciseflight.com/products/pulselite/birdstrike_avoidance

Bl.a står landingslysene til B777 alltid på low (dimmed) i cruise (ta en kikk neste gang du møter en) for å unngå denne problematikken.

Last edited:

- Vi både passerer og møter fly under vår ferd på himmelen. Jeg kan fly fortere enn et fly som ligger høyere eller lavere enn meg, og da passerer jeg det, forklarer Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger.

- Så møter jeg stadig andre fly som også ligger over eller under meg. Da hilser jeg alltid høflig ved å blinke med landingslysene på flyet.

http://www.dagbladet.no/2012/04/11/tema/reise/reiseeksperter/flysikkerhet/20920551/

På en kveldstur her forleden, halvveis mellom OSL og TRD, stusset jeg over at landingslysene ble skrudd på i cruisehøyde. Ti sekunder senere kom motgående fly fra Trondheim (samme selskap) susende forbi 1.000 fot under oss. Morsomt!

Vi som flyr helikopter offshore hilser på hverandre med lysene støtt og stadig. Har jo searchlight også som av og til brukes for å oppnå kontakt..sikkert barnslig, men føles litt mindre ensomt 120 nautiske fra land, og alt som bryter opp monotonien er kjærkomment. Bruker sjelden/aldri 123.45, men companyfrekvensen brukes som regel til anbefaling av høyder, heads up om ising,turbulens, vind, eller annet relevant, selvfølgelig litt skitsnakk og;)

Back