Re: Hilser piloter på hverandre?
Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum.
Kan du dokumentere det?
Nei, Nick, jeg kan ikke det. Men jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at antall ekstreme "cycles" påvirker lyspærens levetid positivt. Med en +-60 graders sertifisering antar (også) jeg at antall cycles ikke forkorter levetiden utover manufaktørens minimum design garanti; men det er da fortsatt en økonomisk fordel for selskapet om lyspærene skulle leve noe lenger enn ren minimumstid?
-Nettopp... Og i vintersesongen i Norge, flasher man ganske ofte slik med lysene for å se hvorvidt man er IMC eller VMC, om det snør eller regner, osv. Om dette skulle ha en betydelig innvirkning på levetiden på lampene, skulle jeg gjerne ha sett dette dokumentert i manualene. Derav mitt første spørsmål.
I Norge skulle man tro at vibrasjon, turbulens og antall landinger har en påvirkning på lyspærers levetid enn noe annet uansett, men det er en annen diskusjon. Lysene skal brukes når man har behov for det; å "flashe" dem for å hilse på ett passerende fly er ikke det samme. Eller bør sløsing med en begrenset ressurs forsvares fordi den også har en vettig bruk?
Hvor store er kostnadene for dette?
Det kan du jo fint regne ut selv. Antall ganger landingslys er nedksrevet i tech-log det siste året, delt på 365. Multiplisert med faktoren for økt levetid som konsekvens av vettig bruk, ganget prisen på ett landingslys. Men selskaper har forskjellige nivåer av kostnadskontroll, så kanskje det ikke er så viktig i selskapet ditt? Men mange bekker små...
Jeg tviler på at en kontrollant ville ha bemerket noe som helst om ett flash til et møtende fly. Set man derimot at crewet gjør det hele tiden, hadde jeg som LCP tatt en liten diskusjon om nødvendigheten av det.
Var det ikke nødvendigheten av det vi diskuterte i utganspunktet?
Nå prater du Boeing. Dette varierer fra flytype til flytype og fra selskap til selskap. Boeing har dette som standard, men svært mange har det fremdelse slik som det alltid har vært - at kapteinen styrer lysene. Rett og slett fordi det er han som gir klarsignal til bakkepersonell, og det er han som taxer og derfor vet hvilke lys han vil ha på på bakken.
Nå prater du tull. Kapteinen styrer lysene i de selskaper hvor styrmann ikke får takse eller ikke har tiller-steering installer på høresiden.
...OK? Hva med en kaptein som bryter SOP? Skal han ha en "reprimande" også? Gjelder dette også for filleting som det ikke står noe som helst i bøkene om, men som en eller annen har fått en fiks idé om at man ikke skal gjøre? "Reprimander" har ingen ting å gjøre i en cockpit, etter min mening.
Med mindre ditt selskap opererer med andre definisjoner av Kaptein og Styrmann enn mitt, finnes det ingen mulighet for styrmann å "reprimande" en Kaptein. Kall det ett kapteins privilegium, som over tid godtas eller slås ned på av ledelsen og dermed skaper en viktig del av selskapets kultur.
Etthvert besetningsmedlemm står deretter fritt (og forsåvidt plikter) å gi klar og tydelig beskjed på brudd på SOP, og avgi rapport på slike brudd i ettertid. Hvor langt vedkommende kan gå til å overstyre en kaptein kan være definert i selskapets Policy statement, men blir som oftest en vurdering som vedkommende selv må ta med flyets sikkerhet som øverste mål. Men jeg tror du allerede vet dette.
Jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvilket selskap du jobber for Vref, om dette som du skriver er representativt for den kulturen som er i dette selskapet.
Jeg tror det er ganske likegyldig, og du trekker strikket langt. Men ja, jeg jobber i ett selskap med ett mye høyre "power-distance ratio" enn hva finnes i Norge (som befinner seg i den andre ended), og skal være enig i at det optimale forholdet sitter en plass i midten.