Hilser piloter på hverandre?

Re: Hilser piloter på hverandre?

Hilsing med landingslysene observerte jeg selv fra 'første rad' her forleden dag med DY :) Tenkte ikke noe over det da, for det virket som en helt normal ting å gjøre når man møtte hverandre i mørket :)

Vel, skulle hjem via Oslo i september i fjor, og hadde fått plass lengst fremme. Rett etter at styrmannen hadde lest tilbake på t/o-klareringa (på OSL) kom det kjapt over frekvensen "God tur'a, <navn>!", hvorpå styrmannen svarte "Takk", slapp PTT og fortsatte "hvem nå i ** du er", påfulgt av humring fra kæpt'n. Ikke den mest okkuperende form for kommunikasjon over freq, men det skjer da :)

Dessuten, på OSL hadde vi vel inntil "nylig" en flyveleder som het Isaksen, eller Isak i tårnet, som mange kjenner han som. Det har vel ikke vært 100% ICAO-fraseologi fra den karen opp gjennom årene, heller? ;)

Var på skitur på Svartisen i ¨påska 1997, tror jeg det var. Den flate delen av breen ligger på ca 1000-1200 m.o.h. En F50 fra SAS kom lavt over fjellene med kurs mot Bodø og vi vinket med skistavene sånn for moro skyld. Det utrolige er at flyet hilset tilbake ved å vinke med vingene! Har hørt at Cessna-piloter har gjort dette, men aldri noen flyselskap. Tipper uansett at det var en ferry-flight eller noe sånt, de hadde vel ikke vinket med passasjerer ombord?

Satt på hytta på Dagali en påske for mange år siden med flyradioen i hånden. Hadde på Dagalifrekvensen 121.300. Plutselig ropte de på tower fra SK901 (tror jeg det var) SAS på vei fra Gardermoen til New York. De hadde en trivelig prat der den fløy rett over. (33.000fot) Ellers mener jeg å huske at 123.450 var en noe uoffisiel frekvens som blir brukt til å snakke seg imellom med.

Re: Hilser piloter på hverandre??

"Flash" i den forstand at de står på noen sekunder før de slåes av igjen. Funker som en hvilken som helst annen hilsen.

"De fleste andre" var i overkant ullent... Jeg har observert flere "majors" gjøre dette. BA, AF for å nevne noen.

OT:
Om det er slik at du er flyger:
De gangene jeg har opplevd det, så er det kapteinen som har gjort det (ettersom lysene normalt blir operert av ham/henne). Om det skulle være slik at styrmannen gjør det, og det utløser "kraftig reprimande", vil jeg sette store spørsmålstegn ved CRM-egenskapene til kapteinen. Det er ikke slik kommunikasjon skal foregå i cockpit.
En helt normal, og begrunnet, forklaring på hvorfor vedkommende kaptein ikke ønsker det er heller veien å gå.

Cloudius

Cloudius,

Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum. På de mørkeste netter kan vi trenge lysene på i noen sekunder for å avgjøre om vi er VMC eller IMC med tanke på bruk av NAI (anti-ice) eller setebelte skiltet, men det er en annen sak. Jeg har mine tvil hvorvidt du finner mange i BA eller AF som "flasher" med lysene til møtende trafikk; det er ihvertfall ikke noe det oppfordres til. Det er som sagt noe som henger igjen fra gamle dager, og kostnadene det påfører selskapet er ikke små. Jeg tviler på at en slik "hilsen" ville gå ubemerket forbi en kontrollant under line-check.

Pilot Monitoring (PM) "styrer" lysene under landing og avgang, ikke "kapteinen" (med mindre han tilfeldigvis er PM på sektoren.) Hvem som har ansvar for å slå på/av inboards ved TOC/TOD defineres av hvert enkelt flyselskap, og varierer. Det er ingenting som sier at kapteinen har ansvar for lysene....hos oss er vedkommende i senga over halvparten av turen uansett.

Om en styrmann velger å bryte standard SOP, så fortjener han en reprimande. En helt normal, og begrunnet, forklaring på hvorfor vedkommende kaptein ikke ønsker det er heller veien å gå...... for feilhandlinger. Å brenne landingslysene bare for å "hilse" er noe helt annet.

Men nå er vi nok lit OT ja... ;)

Vi får være siviliserte og "flashe" hverandre i ny og ne vi som kan Cloudius, så får Vref sitte og passe fingerne sine :up:

Har sittet i cockpit i 'uvennlig terreng' og der gjelder stort sett regelen om 'å se og bli sett'. Ikke få juletrær å se flyvende i f.eks. Afrika .... ;)

siden vi først snakker om det....

Vi stod ved gate på Heathrow, og Skippern hadde mobilnummeret til en ganske søt gate-agent som vinket oss farvel fra den tomme loungen. Mens vi ventet på bushback ringe han henne opp og spurte om hun ikke kunne gi oss ett "flash us for good luck?" Kvikk som hun var hevet hun lommelykta og ga oss ett ordentlig "flash." Priceless.

++

Når det kommer til ymse områder (les Indiske Hav og Afrika) kommer landingslysene på ved møtende trafikk også her i gården. Men med TCAS i RSVM airspace forblir vi en skygge belyst av rødt,grønt og pulserende hvitt.

Mens vi ventet på bushback

Det var jo en litt søt skrivefeil. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde sagt om en kvinnelig kollega ba om "bushback" ;)

Mener å huske at jeg har opplevd flashing med lysene en gang de siste årene. Har ikke inntrykk av at det er noe videre praktisert i allefall. På flyet jeg flyr nå ville vel kollegaene ha rukket å passere før lysene er ferdig med å komme ut av vingen...

Hilsen med vinking på bakken derimot skjer stadig vekk, både mellom kollegaer, kamerater og andre selskap.

En annen ting som man kanskje kan observere er at man slår av taxi light når man gir vei til andre som har fått klarering til å passere foran en.

Bushback. Bildet i hodet mitt bør ikke slippe ut...

:lol:

Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum.
Kan du dokumentere det?

På de mørkeste netter kan vi trenge lysene på i noen sekunder for å avgjøre om vi er VMC eller IMC med tanke på bruk av NAI (anti-ice) eller setebelte skiltet, men det er en annen sak.
-Nettopp... Og i vintersesongen i Norge, flasher man ganske ofte slik med lysene for å se hvorvidt man er IMC eller VMC, om det snør eller regner, osv. Om dette skulle ha en betydelig innvirkning på levetiden på lampene, skulle jeg gjerne ha sett dette dokumentert i manualene. Derav mitt første spørsmål.

Jeg har mine tvil hvorvidt du finner mange i BA eller AF som "flasher" med lysene til møtende trafikk; det er ihvertfall ikke noe det oppfordres til.
Sikkert ikke. Men så er det en lang vei mellom det at det ikke "oppfordres til" noe og det at det er direkte brudd på SOP. For øvrig - I gamle dager (pre radar og pre TCAS) var flashing med lysene til andre fly når man møttes head on et signal om at "jeg ser deg" og for å bli sett bedre selv. Ikke for å si "hei på deg, kamerat".

Det er som sagt noe som henger igjen fra gamle dager, og kostnadene det påfører selskapet er ikke små.
Hvor store er kostnadene for dette?

Jeg tviler på at en slik "hilsen" ville gå ubemerket forbi en kontrollant under line-check.
Jeg tviler på at en kontrollant ville ha bemerket noe som helst om ett flash til et møtende fly. Set man derimot at crewet gjør det hele tiden, hadde jeg som LCP tatt en liten diskusjon om nødvendigheten av det.

Pilot Monitoring (PM) "styrer" lysene under landing og avgang, ikke "kapteinen" (med mindre han tilfeldigvis er PM på sektoren.) Hvem som har ansvar for å slå på/av inboards ved TOC/TOD defineres av hvert enkelt flyselskap, og varierer. Det er ingenting som sier at kapteinen har ansvar for lysene....
Nå prater du Boeing. Dette varierer fra flytype til flytype og fra selskap til selskap. Boeing har dette som standard, men svært mange har det fremdelse slik som det alltid har vært - at kapteinen styrer lysene. Rett og slett fordi det er han som gir klarsignal til bakkepersonell, og det er han som taxer og derfor vet hvilke lys han vil ha på på bakken.

Om en styrmann velger å bryte standard SOP, så fortjener han en reprimande.
...OK? Hva med en kaptein som bryter SOP? Skal han ha en "reprimande" også? Gjelder dette også for filleting som det ikke står noe som helst i bøkene om, men som en eller annen har fått en fiks idé om at man ikke skal gjøre? "Reprimander" har ingen ting å gjøre i en cockpit, etter min mening.

Bare så det er klart: Å flashe med lysene er helt unøvendig, i forhold til sikkerhet i luften. Og det hadde neppe så stor verdi i gamle dager heller, i forhold til å avverge kollisjon. Men at et enkelt flash til en møtende kollega i et beksvart lufthav midt over atlanteren skal være brudd på SOP og gjentand for "reprimande" foresvever meg som noget pussig.

Jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvilket selskap du jobber for Vref, om dette som du skriver er representativt for den kulturen som er i dette selskapet.

Last edited:

Jeg leste Nick's fyldige svar til denne karen, som gjør seg til talsmann for hva som er riktig og gal SOP vedr. bruk av landingslys etc....
Min personlige mening er at vedkommende har feiltolket det som er vanlig kutyme og praksis i bransjen....Jeg kjenner ikke til at noe selskaps SOP detaljregulerer slike ting, og en viss "kunstnerisk frihet" har man også som pilot...

Og de "faktaopplysningene" om at landingslysene ikke bør brukes under en bestemt temperatur, har jeg ikke lest om noen gang, i noen manual, i mine 20 år i bransjen....

Jobber han i et selskap som pilot, hadde det vært interessant å vite om dette er gjengs oppfatning i hans selskap....!

Tally-Ho

Interessant aa se pilotenes forskjellige oppfatninger ... Er ikke pilot selv, men har en del timer i cockpit paa baken likevel, ogsaa her i USA, og ser klare kulturforskjeller. Og jeg kjenner igjen mange elementer. Kan vaere fristet til aa konkludere med ad enkelte henger seg litt vel mye opp i egne prosedyrer/kultur uten forstaaelse at andre land/selskaper har det annerledes .. ;)

Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum.

Kan du dokumentere det?

Nei, Nick, jeg kan ikke det. Men jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at antall ekstreme "cycles" påvirker lyspærens levetid positivt. Med en +-60 graders sertifisering antar (også) jeg at antall cycles ikke forkorter levetiden utover manufaktørens minimum design garanti; men det er da fortsatt en økonomisk fordel for selskapet om lyspærene skulle leve noe lenger enn ren minimumstid?

-Nettopp... Og i vintersesongen i Norge, flasher man ganske ofte slik med lysene for å se hvorvidt man er IMC eller VMC, om det snør eller regner, osv. Om dette skulle ha en betydelig innvirkning på levetiden på lampene, skulle jeg gjerne ha sett dette dokumentert i manualene. Derav mitt første spørsmål.

I Norge skulle man tro at vibrasjon, turbulens og antall landinger har en påvirkning på lyspærers levetid enn noe annet uansett, men det er en annen diskusjon. Lysene skal brukes når man har behov for det; å "flashe" dem for å hilse på ett passerende fly er ikke det samme. Eller bør sløsing med en begrenset ressurs forsvares fordi den også har en vettig bruk?

Hvor store er kostnadene for dette?

Det kan du jo fint regne ut selv. Antall ganger landingslys er nedksrevet i tech-log det siste året, delt på 365. Multiplisert med faktoren for økt levetid som konsekvens av vettig bruk, ganget prisen på ett landingslys. Men selskaper har forskjellige nivåer av kostnadskontroll, så kanskje det ikke er så viktig i selskapet ditt? Men mange bekker små...

Jeg tviler på at en kontrollant ville ha bemerket noe som helst om ett flash til et møtende fly. Set man derimot at crewet gjør det hele tiden, hadde jeg som LCP tatt en liten diskusjon om nødvendigheten av det.

Var det ikke nødvendigheten av det vi diskuterte i utganspunktet?

Nå prater du Boeing. Dette varierer fra flytype til flytype og fra selskap til selskap. Boeing har dette som standard, men svært mange har det fremdelse slik som det alltid har vært - at kapteinen styrer lysene. Rett og slett fordi det er han som gir klarsignal til bakkepersonell, og det er han som taxer og derfor vet hvilke lys han vil ha på på bakken.

Nå prater du tull. Kapteinen styrer lysene i de selskaper hvor styrmann ikke får takse eller ikke har tiller-steering installer på høresiden.

...OK? Hva med en kaptein som bryter SOP? Skal han ha en "reprimande" også? Gjelder dette også for filleting som det ikke står noe som helst i bøkene om, men som en eller annen har fått en fiks idé om at man ikke skal gjøre? "Reprimander" har ingen ting å gjøre i en cockpit, etter min mening.

Med mindre ditt selskap opererer med andre definisjoner av Kaptein og Styrmann enn mitt, finnes det ingen mulighet for styrmann å "reprimande" en Kaptein. Kall det ett kapteins privilegium, som over tid godtas eller slås ned på av ledelsen og dermed skaper en viktig del av selskapets kultur.

Etthvert besetningsmedlemm står deretter fritt (og forsåvidt plikter) å gi klar og tydelig beskjed på brudd på SOP, og avgi rapport på slike brudd i ettertid. Hvor langt vedkommende kan gå til å overstyre en kaptein kan være definert i selskapets Policy statement, men blir som oftest en vurdering som vedkommende selv må ta med flyets sikkerhet som øverste mål. Men jeg tror du allerede vet dette.

Jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvilket selskap du jobber for Vref, om dette som du skriver er representativt for den kulturen som er i dette selskapet.

Jeg tror det er ganske likegyldig, og du trekker strikket langt. Men ja, jeg jobber i ett selskap med ett mye høyre "power-distance ratio" enn hva finnes i Norge (som befinner seg i den andre ended), og skal være enig i at det optimale forholdet sitter en plass i midten.

Last edited:

Etter å ha lest denne tråden, så konkluderer jeg med at piloter ikke hilser på hverandre - de krangler. :p (Ihvertfall noen av dem)

Hver fredag møtes to Iberworld på Rygge. Det er ofte sånn at den ene taxer ut når den andre taxer inn. Jeg hører at de utveksler noen fraser på spansk og i rekken av ord jeg ikke forstår hører jeg ordet "compania" (vet ikke korrekt stavemåte på spansk), og så blir alt stille. Antar at de da har skiftet til en company frequency og skravler videre der? (Ja, de svarer på TWR-frekvensen også.)

Etter å ha lest denne tråden, så konkluderer jeg med at piloter ikke hilser på hverandre - de krangler. :p (Ihvertfall noen av dem)

Hver fredag møtes to Iberworld på Rygge. Det er ofte sånn at den ene taxer ut når den andre taxer inn. Jeg hører at de utveksler noen fraser på spansk og i rekken av ord jeg ikke forstår hører jeg ordet "compania" (vet ikke korrekt stavemåte på spansk), og så blir alt stille. Antar at de da har skiftet til en company frequency og skravler videre der? (Ja, de svarer på TWR-frekvensen også.)
.....
Ja, det betyr at de skifter til selskapets CUT (company freq.), og så skravler de videre der...;-)

Det finnes kanskje et eller annet selskap der ute (også med stor "distance-ratio"...;-) som detaljregulerer pilotenes hverdag, men dette kan jeg vanskelig tenke meg er gjengs kultur rundt omkring, i alle fall ikke i USA og Vest Europa. Heller ikke vi som flyr power distance-ratio (hva nå menes med det..?) / heavy / longhaul her hjemmefra har erfaring med den måte å deltaljstyre SOP på...
Commander styrer lysbruken om ikke FO takser, riktig det, men ellers er det vel ikke normalt å detaljregulere lysbruk/hilsebruk etc...Igjen - "kunstnerisk frihet".

For orden skyld - disse hilseprosedyrene med landingslys og / eller litt smalltalk på CUT opplever vi overalt (Far East, USA...etc), men noen steder er man mer skravlesjuke enn andre steder, dette er vel kulturelle forskjeller - også på flight deck.

Tally-Ho

Nå prater du tull. Kapteinen styrer lysene i de selskaper hvor styrmann ikke får takse eller ikke har tiller-steering installer på høresiden.

Nå prater du tull, for det er ikke tilfelle, og du kjenner nok ikke alle selskaper :) La meg tippe du jobber i en selskapskultur uten stor grad av vestlig CRM? :)

Nå prater du tull, for det er ikke tilfelle, og du kjenner nok ikke alle selskaper :) La meg tippe du jobber i en selskapskultur uten stor grad av vestlig CRM? :)[/QUOTE

Tror du tok det ut av sammenheng. Les tråden og ikke minst den quote som jeg besvarte.

Og jeg jobber i ett vestlig selskap; ett av de eldste.

Last edited:
Back