"Flash" i den forstand at de står på noen sekunder før de slåes av igjen. Funker som en hvilken som helst annen hilsen.
"De fleste andre" var i overkant ullent... Jeg har observert flere "majors" gjøre dette. BA, AF for å nevne noen.
OT:
Om det er slik at du er flyger:
De gangene jeg har opplevd det, så er det kapteinen som har gjort det (ettersom lysene normalt blir operert av ham/henne). Om det skulle være slik at styrmannen gjør det, og det utløser "kraftig reprimande", vil jeg sette store spørsmålstegn ved CRM-egenskapene til kapteinen. Det er ikke slik kommunikasjon skal foregå i cockpit.
En helt normal, og begrunnet, forklaring på hvorfor vedkommende kaptein ikke ønsker det er heller veien å gå.
Cloudius
Mens vi ventet på bushback
Bushback. Bildet i hodet mitt bør ikke slippe ut...
:lol:
Kan du dokumentere det?Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum.
-Nettopp... Og i vintersesongen i Norge, flasher man ganske ofte slik med lysene for å se hvorvidt man er IMC eller VMC, om det snør eller regner, osv. Om dette skulle ha en betydelig innvirkning på levetiden på lampene, skulle jeg gjerne ha sett dette dokumentert i manualene. Derav mitt første spørsmål.På de mørkeste netter kan vi trenge lysene på i noen sekunder for å avgjøre om vi er VMC eller IMC med tanke på bruk av NAI (anti-ice) eller setebelte skiltet, men det er en annen sak.
Sikkert ikke. Men så er det en lang vei mellom det at det ikke "oppfordres til" noe og det at det er direkte brudd på SOP. For øvrig - I gamle dager (pre radar og pre TCAS) var flashing med lysene til andre fly når man møttes head on et signal om at "jeg ser deg" og for å bli sett bedre selv. Ikke for å si "hei på deg, kamerat".Jeg har mine tvil hvorvidt du finner mange i BA eller AF som "flasher" med lysene til møtende trafikk; det er ihvertfall ikke noe det oppfordres til.
Hvor store er kostnadene for dette?Det er som sagt noe som henger igjen fra gamle dager, og kostnadene det påfører selskapet er ikke små.
Jeg tviler på at en kontrollant ville ha bemerket noe som helst om ett flash til et møtende fly. Set man derimot at crewet gjør det hele tiden, hadde jeg som LCP tatt en liten diskusjon om nødvendigheten av det.Jeg tviler på at en slik "hilsen" ville gå ubemerket forbi en kontrollant under line-check.
Nå prater du Boeing. Dette varierer fra flytype til flytype og fra selskap til selskap. Boeing har dette som standard, men svært mange har det fremdelse slik som det alltid har vært - at kapteinen styrer lysene. Rett og slett fordi det er han som gir klarsignal til bakkepersonell, og det er han som taxer og derfor vet hvilke lys han vil ha på på bakken.Pilot Monitoring (PM) "styrer" lysene under landing og avgang, ikke "kapteinen" (med mindre han tilfeldigvis er PM på sektoren.) Hvem som har ansvar for å slå på/av inboards ved TOC/TOD defineres av hvert enkelt flyselskap, og varierer. Det er ingenting som sier at kapteinen har ansvar for lysene....
...OK? Hva med en kaptein som bryter SOP? Skal han ha en "reprimande" også? Gjelder dette også for filleting som det ikke står noe som helst i bøkene om, men som en eller annen har fått en fiks idé om at man ikke skal gjøre? "Reprimander" har ingen ting å gjøre i en cockpit, etter min mening.Om en styrmann velger å bryte standard SOP, så fortjener han en reprimande.
Å "flashe" lysende på i noen sekunder når temperaturen ute er rundt -55 grader er ingen god ide. Punktum.
Kan du dokumentere det?
-Nettopp... Og i vintersesongen i Norge, flasher man ganske ofte slik med lysene for å se hvorvidt man er IMC eller VMC, om det snør eller regner, osv. Om dette skulle ha en betydelig innvirkning på levetiden på lampene, skulle jeg gjerne ha sett dette dokumentert i manualene. Derav mitt første spørsmål.
Hvor store er kostnadene for dette?
Jeg tviler på at en kontrollant ville ha bemerket noe som helst om ett flash til et møtende fly. Set man derimot at crewet gjør det hele tiden, hadde jeg som LCP tatt en liten diskusjon om nødvendigheten av det.
Nå prater du Boeing. Dette varierer fra flytype til flytype og fra selskap til selskap. Boeing har dette som standard, men svært mange har det fremdelse slik som det alltid har vært - at kapteinen styrer lysene. Rett og slett fordi det er han som gir klarsignal til bakkepersonell, og det er han som taxer og derfor vet hvilke lys han vil ha på på bakken.
...OK? Hva med en kaptein som bryter SOP? Skal han ha en "reprimande" også? Gjelder dette også for filleting som det ikke står noe som helst i bøkene om, men som en eller annen har fått en fiks idé om at man ikke skal gjøre? "Reprimander" har ingen ting å gjøre i en cockpit, etter min mening.
Jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvilket selskap du jobber for Vref, om dette som du skriver er representativt for den kulturen som er i dette selskapet.
.....Etter å ha lest denne tråden, så konkluderer jeg med at piloter ikke hilser på hverandre - de krangler.(Ihvertfall noen av dem)
Hver fredag møtes to Iberworld på Rygge. Det er ofte sånn at den ene taxer ut når den andre taxer inn. Jeg hører at de utveksler noen fraser på spansk og i rekken av ord jeg ikke forstår hører jeg ordet "compania" (vet ikke korrekt stavemåte på spansk), og så blir alt stille. Antar at de da har skiftet til en company frequency og skravler videre der? (Ja, de svarer på TWR-frekvensen også.)
Nå prater du tull. Kapteinen styrer lysene i de selskaper hvor styrmann ikke får takse eller ikke har tiller-steering installer på høresiden.
Nå prater du tull, for det er ikke tilfelle, og du kjenner nok ikke alle selskaperLa meg tippe du jobber i en selskapskultur uten stor grad av vestlig CRM?
[/QUOTE
Tror du tok det ut av sammenheng. Les tråden og ikke minst den quote som jeg besvarte.
Og jeg jobber i ett vestlig selskap; ett av de eldste.
Og jeg jobber i ett vestlig selskap; ett av de eldste.
Flying Dutchman?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.