Hilser piloter på hverandre?

kekker

Onkel reisende kekker
Hilser piloter på hverandre?

Sitter å ser på radaren nå, at CO 123 og CO 69, på vei ut fra henholdsvis CPH og ARN, sammen med CO 38 på tur inn mot Oslo, nå grovt sett, befinner seg innenfor samma område, sånn ca Sør Norge..

Er det slik at disse pilotene hilser på hverandre over radioen, når det befinner seg i "kø" over atlanteren, eller møter på kollegaer andre veien? Nå driver vel disse flyene mest med å avslutte avgang/forberede innflyging, så de er et dårlig eksempel. Men frågan er altså, er det slik som bussjåførene som hilser på kollegaer i samme selskap når de "møter på" hverandre?
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Nei, i utgangspunktet skal ikke slikt forekomme på flyradioen. Om slikt skjer, blir det mye unødvendig prat, det vil av andre bli oppfattet som forstyrrende.

Men det er ikke uvanlig at slikt skjer, men da er det ofte på små plasser der det er lite trafikk. Som regel er det da mellom kompiser, i hvert sitt småfly.
 
Last edited:
Re: Hilser piloter på hverandre??

Hvis de er pratesyke finnes det vel en egen "chatfreq" på 123.45 ?
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Hvis de er pratesyke finnes det vel en egen "chatfreq" på 123.45 ?

Riktig! Over Atlanteren bruker vi frekvensen primært til å spørre annen trafikk i området foran oss ang. "føret". Men så har vi amerikanerne da! Pratesjuke hvalper hele bunten!
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Alle selskaper har sin egen "private" frekvens, tror ikke det uvanlig at de som flyr øst/vest utveksler noen ord når de treffes. Vær og "føre"!
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Alle selskaper har sin egen "private" frekvens, tror ikke det uvanlig at de som flyr øst/vest utveksler noen ord når de treffes. Vær og "føre"!

Nei, det har vi ikke. Vi har en såkalt CUT-frekvens noen steder. Company Utility Channel brukes kun til operasjonelle samtaler med bakken. Nå for tiden brukes primært ACARS iso. CUT.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

123.450 MHz er en frekvens det hersker mye myter omkring. Det er IKKE en ren "chattefrekvens" slik veldig mange tror. Den er riktignok avsatt for prat om diverse under kryssing av store havområder (f.eks. atlanteren), men husk også på at endel helikopter selskaper i nordsjøen / england har fått denne frekvensen, så om du bruker den som "chattefrekvens" f.eks. på Vestlandet får du som oftest beskjed om pelle deg vekk ifra den frekvensen.

Mener det kom ut en AIC om dette rundtomkring 2003, ihverfall i UK, som omhandler nettopp dette, og for å minne piloter om at 123.45 ikke er noen "chattefrekvens", men en helt vanlig frekvens som er utdelt i henhold til konsesjon.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Er kanskje ikke så ofte man hilser over radio, men er man innen synsvidde er det ikke uvanlig å hilse med lys.

Cloudius
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

For de som har sett Justplanes Oasis 744 fra LGW til HKG hilser pilotene ved hjelp av lysflash når de møter hverandre i luften et sted over Russland. Tror imidlertidig det var mer showoff for kamera enn noe som gjøres frequent... ;)
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Men det er ikke uvanlig at slikt skjer, men da er det ofte på små plasser der det er lite trafikk. Som regel er det da mellom kompiser, i hvert sitt småfly.
Jeg er direkte uenig. Dette skjer da stadig vekk mellom piloter som kjenner igjen kolleger/kompisers stemme på radioen. Det er dog mulig du mener at Sola eller norske ACC-sektorer er "små plasser med lite trafikk", men det får stå for din egen regning.

Minst av alt skjer vel slik "kompisprat" mellom småflypiloter, da disse som regel er litt "redde" for ATC, og redde for å gjøre feil..
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Oh yes! Det flyr mange morsomme kommentarer gjennom lufta til tider. Også mellom piloter og flygeledere som kjenner hverandre. Har aldri opplevd det som spesielt forstyrrende eller irriterende at noen sier hei til kjente.

Atskillig større problem i luftrom med mye trafikk der ATC skifter mellom lokalt språk og engelsk avhengig av hvem de snakker med. Har opplevd å få klarering til å lande på fransk i Basel. Hun ble letter forfjamset når jeg leste tilbake klareringen på engelsk.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Er kanskje ikke så ofte man hilser over radio, men er man innen synsvidde er det ikke uvanlig å hilse med lys.

Det er høyst uvanlig, og hører til en tid da TCAS og radar var ukjente begrep og flight-ops ikke tenke økonomi. Blinkende landingslys etterfulges som oftest av russisk eller afrikanske registreringsnummer; eller en lynfersk styrmann som undergår en kraftig reprimande.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Har aldri opplevd det som spesielt forstyrrende eller irriterende at noen sier hei til kjente.

Da skal du prøve å lytte til 123.45 samtalene mellom Amerikanere på vei over Stillehavet med sine "ride-rapports," lugubre nattstop historier, billigste strippebarer, og diverse øltyper i Tokyo. Å få ett ord inn om spacing og planlagte step-climbs skal godt gjøres.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Det er høyst uvanlig, og hører til en tid da TCAS og radar var ukjente begrep og flight-ops ikke tenke økonomi. Blinkende landingslys etterfulges som oftest av russisk eller afrikanske registreringsnummer; eller en lynfersk styrmann som undergår en kraftig reprimande.


Hvilket selskap jobber du i?

Hverken SK eller DY lyder spesielt "russisk eller afrikansk"...

Begynner å lure på om vi snakker om det samme. Om man ser møtende trafikk har jeg observert ett flash med landingslys fra flere vestlige selskaper.

Cloudius
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Hverken SK eller DY lyder spesielt "russisk eller afrikansk"...

Begynner å lure på om vi snakker om det samme. Om man ser møtende trafikk har jeg observert ett flash med landingslys fra flere vestlige selskaper.

Flashing av landingslys er den største grunnen til utbrendte landingslys, og de er ikke billige. Samtidig har det ingen hensikt. Overhodet.

Hva SK og DY gjør for stå for egen regning, men det er ihvertfall en ukultur i de fleste andre selskap.
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Flashing av landingslys er den største grunnen til utbrendte landingslys, og de er ikke billige. Samtidig har det ingen hensikt. Overhodet.

Hva SK og DY gjør for stå for egen regning, men det er ihvertfall en ukultur i de fleste andre selskap.

"Flash" i den forstand at de står på noen sekunder før de slåes av igjen. Funker som en hvilken som helst annen hilsen.

"De fleste andre" var i overkant ullent... Jeg har observert flere "majors" gjøre dette. BA, AF for å nevne noen.

OT:
Om det er slik at du er flyger:
De gangene jeg har opplevd det, så er det kapteinen som har gjort det (ettersom lysene normalt blir operert av ham/henne). Om det skulle være slik at styrmannen gjør det, og det utløser "kraftig reprimande", vil jeg sette store spørsmålstegn ved CRM-egenskapene til kapteinen. Det er ikke slik kommunikasjon skal foregå i cockpit.
En helt normal, og begrunnet, forklaring på hvorfor vedkommende kaptein ikke ønsker det er heller veien å gå.

Cloudius
 
Re: Hilser piloter på hverandre??

Jeg er direkte uenig. Dette skjer da stadig vekk mellom piloter som kjenner igjen kolleger/kompisers stemme på radioen. Det er dog mulig du mener at Sola eller norske ACC-sektorer er "små plasser med lite trafikk", men det får stå for din egen regning.

Minst av alt skjer vel slik "kompisprat" mellom småflypiloter, da disse som regel er litt "redde" for ATC, og redde for å gjøre feil..

Vel, jeg sa nå at det var ofte på mindre plasser, Det utelukker ikke større plasser som for eks; Sola. Det er vel trafikktettheten i det aktuelle tidspunktet som bestemmer om det er tid for en hilsen eller ei, Om det er mye trafikk begrenser dette seg automatisk. ;)

Jeg er enig med deg om at småflypiloter ikke bedriver ”småprat” når det er ATC eller AFIS. Men når det er utenom åpningstid, enkelte kan fortsatt benytte plassen, renner frekvensen full. Det du sier om at småflypiloter som regel er redde for å gjøre feil er sant, og det bidrar ikke til bedre sikkerhet.
 
Last edited:
Re: Hilser piloter på hverandre?

Som nevnt her, det meste av intern kommunikasjon går nå via ACARS (pilotene snakker altså sammen via ACARS), nesten ingen her hjemme bruker 123,45 til å chatte på, og bruker noen 121,5 for småprat, da blir man upopulær.....

Men en sjelden gang kan man nok gå på CUT'en til selskapet...det skjer som oftest når man er langt vekk, og møter en kollega i luftrommet, og ønsker å vite noe om operative forhold / vær o.l. foran seg. Og hvis en "VIKING" (Thomas Cook) møter en annen over Atlanteren eller i fjerne Østen, kan man vel finne på å si et kort hei når man møtes i luftrommet....Det er vel ikke like interessant med slike "hei" over mere hjemlige ruter...

Det med landingslys er ikke så vanlig lenger, men noen ganger hilser man slik også...

Tally-Ho
 
Back
Top