• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

High Speed Tape

Hei.
Om akkurat den reparasjonen er "innafor" er vanskelig og si, men det skal ikke jeg spekulere i uansett :) La oss ihvertfall ta utgangspunkt i det.

Speed tape brukes som en provisorisk løsning, men ikke på bagrunn av hva teknikern synser om skaden, men hva SRM (strucual repair manual) definerer skaden som.
Hvor mye en kan bruke begrenses ut ifra hvor på skroget skaden befinner seg, hvor stor skaden er, men i mange tilfeller kan man tape store områder, som vist på bildet over... Bruken av speedtape er gunstig for og få flyet avgårde, evt tilbake til base. Men som regel vil man unngå slike løsninger da de ofte krever mye oppsyn. For eks at de må sjekkes mellom hvert leg o.l
SRM er etter min erfaring en knotete manual som det er lett å rote seg bort i. Det har selvsagt noe med at jeg har altfor lite erfaring med strukturskader/reparasjoner :(
 
Hei.
Om akkurat den reparasjonen er "innafor" er vanskelig og si, men det skal ikke jeg spekulere i uansett :) La oss ihvertfall ta utgangspunkt i det.

Speed tape brukes som en provisorisk løsning, men ikke på bagrunn av hva teknikern synser om skaden, men hva SRM (strucual repair manual) definerer skaden som.
Hvor mye en kan bruke begrenses ut ifra hvor på skroget skaden befinner seg, hvor stor skaden er, men i mange tilfeller kan man tape store områder, som vist på bildet over... Bruken av speedtape er gunstig for og få flyet avgårde, evt tilbake til base. Men som regel vil man unngå slike løsninger da de ofte krever mye oppsyn. For eks at de må sjekkes mellom hvert leg o.l
SRM er etter min erfaring en knotete manual som det er lett å rote seg bort i. Det har selvsagt noe med at jeg har altfor lite erfaring med strukturskader/reparasjoner :(


Takk for svar - lurte på akkurat dette. Tippet det var en hurtigløsning for å få flyet til base/teknisk.

Har sett high speed tape på de pussigste steder på fly, men aldri i så store klatter. Antar det handler om ikke-umiddelbart vesentlige paneler eller noe på A319 i ovennevnte tilfelle.

Rart, men fikk fornemmelsen av at maskinen hadde surret rundt med all denne tapen en tid. Men har ikke noe å underbygge det med (bortsett fra Alitalia...) ;).
 
Back
Top