HF radio og flykommunikasjon.

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Jeg vet at man bruker HF frekvenser over langdistanse fra europa til USA og mine spørsmål er:

Er det kun flytyper som trafikkerer mellom Europa og USA ??

Hva med langdistanse OSLO - BANKOK for eksempel ?

Har norske flyesentraler som Røyken, Bodø osv HF radioer på sine bord ?? eller er andre land som styrer trafikken der som HF må brukes ??

Kan noen fortelle litt om dette !

Takk.

Jan Støkkebo
 
I Norge er det kun HF-radio ved Bodø ATCC. HF-en betjenes i et eget rom av radiofullmektiger, ingen HF-kommunikasjon utføres i kontrollrommet eller av flygeledere.

Årsaken er rett og slett bråket, det er ikke squelch på HF slik som det er på VHF.

I denne pdf-en kan du lese mer om det hele, her er også kart over HF-stasjonene for nordatlanteren.

Mvh,
 
Er det kun A 340 til SAS som har HF radioer ??
og hva med A330-200 til Thomas Cook som flyr Oslo til Bankok ?? Noen som vet ?

Jan
 
Jeg kan bare komme med det jeg vet om 737-flåten i SAS fra mine dager i BU og SASN:

Alle 737-405 har HF, samt enkelte -505 (BRH og BRV).
Ingen -600 og -700 har HF.
Noen -800 har, jeg vet ikke hvilke, men jeg TROR at i hvert fall LN-RRU har HF.

Så får andre "current" insidere supplere...
 
Last edited:
Takker Stone :)
Noen som vet noe om 737-800 flyene til Kjos om noen av disse har HF - de kommer jo fra fabrikken i USA :)
 
Svaret er ja - alle -800 levert nye til DY har HF, jeg er usikker på de brukte.
Når det gjelder DY's -300 har de aller fleste, om ikke alle, HF installert, mange sågar to.
 
Takker - skal selv reise med OY-VKG på lørdag - spent om denne A 330-300 har HF.

Takker folken, hvis andre kan utdype mins pørsmål mere - so welcome :)
 
I Norge er det kun HF-radio ved Bodø ATCC. HF-en betjenes i et eget rom av radiofullmektiger, ingen HF-kommunikasjon utføres i kontrollrommet eller av flygeledere.

Årsaken er rett og slett bråket, det er ikke squelch på HF slik som det er på VHF.

I denne pdf-en kan du lese mer om det hele, her er også kart over HF-stasjonene for nordatlanteren.

Mvh,

Longyear har også HF..

Det er ellers korrekt, HF er bråkete (derav bruker man SELCAL i fly). Radiofullmektigene på HF må lytte hele tiden, siden de ikke kan SELCALes..
Bodø Radio er en relay-stasjon som først og fremst brukes av Bodø Oceanic (ENOB), men den kan også behjelpe eks. Reykjavik. For de interesserte er frekvensene 4675 og 8891, frekvenser som deles med Iceland Radio.

(Forøvrig er nok linken litt utdatert, ref fig 5.1 - Bodø Oceanic har en sender/mottaker på Bjørnøya som dekker et relativt stort område. Det gjør bl.a. at flyginger fra fastlands-Norge til ENSB ikke trenger HF-utstyr, men er innenfor VHF-rekkevidde hele veien)
 
(Forøvrig er nok linken litt utdatert, ref fig 5.1 - Bodø Oceanic har en sender/mottaker på Bjørnøya som dekker et relativt stort område. Det gjør bl.a. at flyginger fra fastlands-Norge til ENSB ikke trenger HF-utstyr, men er innenfor VHF-rekkevidde hele veien)

Det er også en sender/mottaker på Svaldbar :)
 
I SAS har vi 2 stk HF-radioer på våre 330/340. Vi bruker de kun når vi flyr transatlantisk pga. mangel på VHF-dekning. På de andre destinasjonene har vi VHF-dekning hele veien med et unntak: Når vi flyr den nordligste ruten fra NRT til CPH, så er det to-tre kontrollsoner hvor vi må bruke HF-radioene. Og vi må lytte hele tiden siden de russiske kontrollene ikke har SELCALL. Slitsomt!
 
Back
Top