Helt totalt OT: Bil-bilder...

Med dagens melding om at Shell (og sikkert de andre også) setter bensinprisen opp til 11,32 pr liter - så er det helt klart at neste Alfa blir med Diesel!!!!

Originally posted by LN-SEK
Ganske enkelt fordi bensinen er så billig......

Mjoa, men amerikanerne kompenserer jo for det med sine svære SUV'er også. Men det er jo mer enn forbruket som er fordel med moderne dieselmotorer. Tenker på bl.a. dreiemoment (både mengde og kurve) som ville vært en klar fordel mtp. hvor tunge biler mange amerikanere kjører.

Originally posted by EB
Med dagens melding om at Shell (og sikkert de andre også) setter bensinprisen opp til 11,32 pr liter - så er det helt klart at neste Alfa blir med Diesel!!!!

Alfa har jo også fått dieselmotorer som harmonerer med resten av bilen, de er i likhet med BMW og Honda (uten øvrig sammenlikning) motorkunstnere i mine øyne.

Selv er jeg veldig fornøyd med å kjøre dieselbil akkurat nå. Forbruket er 30% lavere enn på Almeraen, og drivstoffet er omtrent ei krone billigere per liter...

Originally posted by EB

Det høres vel ikke så avskrekkende ut...;) Her i Tromsø har vi ved flere anledninger sett priser på 95 blyfri som ligger over 12 kr/liter. I dag tror jeg prisen er ca 11.80/liter. Dersom man har en høvelig normal (?) kjørelengde på 15000 km/året, og antar forbruk på 1 liter/mil, så utgjør hver krone i økt literpris ca 1500 kr på årsbasis (eller ca 125 kr/måned). Med fare for å provosere enkelte så er nå min mening at dersom man ikke har råd til det så burde man kanskje heller vurdere å ta buss eller trikk...

Det dreier seg for de fleste av oss ikke om å ha råd til eller ikke rent bokstavelig. Men når dieselen ligger en krone lavere, og forbruket er 20-30% lavere skjønner man fort at diesel i stor grad er fremtiden for mange av oss.

Ellers er kollektivtransport gjerne en ganske selsom opplevelse utenfor Oslo sentrum. Selv ville jeg brukt ca. 45-50 minutter hver vei om jeg skulle busset til jobben. Med bilen bruker jeg ca. 20 minutter...

Har dere tenkt på en ting ?

Dieselmotorer er fryktelig dyre å reparere. Vinniga kan fort gå opp i spinninga hvis du får problemer.

Særlig ille hvis du er privatperson og må bare konstnadene selv.

Moderne hurtiggående dieseler er IKKE så holdbare som de saktegående vi hadde før. Kjenner folk i bransjen og de sier det er mye tull med disse motorene. De har en hard gange (Særlig TDI motorer med common rail eller lignende løsninger). Dette skaper viberasjoner og gir ofte problemer over tid.

Joda, de er dyre å reparere på, men det har jaggu mange bensinmotorer blitt også. Forskjellen blir stadig mindre mao.

Men en annen ting, selv om holdbarheten muligens ikke er den samme som de gamle sugedieselene (hørte jeg MB 250D?) er den for 99% av oss mer enn godt nok. Når bilene passerer 250-300k på telleren er motorene fremdeles oppegående (forutsatt fulgt opp vedlikehold), mens det er understellet som har en tendens til å ta kvelden. Stabstag, fjæring og dempere, bærekuler etc. blir gjerne spiker'n i kista for dagens biler.

Originally posted by Trety
Det dreier seg for de fleste av oss ikke om å ha råd til eller ikke rent bokstavelig. Men når dieselen ligger en krone lavere, og forbruket er 20-30% lavere skjønner man fort at diesel i stor grad er fremtiden for mange av oss.

Ellers er kollektivtransport gjerne en ganske selsom opplevelse utenfor Oslo sentrum. Selv ville jeg brukt ca. 45-50 minutter hver vei om jeg skulle busset til jobben. Med bilen bruker jeg ca. 20 minutter...

Jeg har ingen problemer med å kjøpe disse argumentene. Dette kan nok og vil nok påvirke valget til mange siden relative brukskostnader påvirkes (men er vel uansett ikke relatert til det absolutte prisnivået på drivstoff). Anta at diesel koster 1 kr mindre per liter uavhengig av om drivstoffprisene ligger på 12 kronersnivå eller på 7 kronersnivå. Man vil da velge diesel i begge tilfellene dersom kombinasjonen av 1 kr per liter lavere drivstoffpris og redusert forbruk er tilstrekkelig stort (uavhengig av nivået på prisene). Nivået på drivstoffprisene kan kanskje påvirke kjøpsbeslutningen, men burde ikke påvirke valg av motor...

Jeg blir ofte en smule oppgitt over alle som klager over nivået på drivstoffprisene i Norge (og spesielt folk som avbildes i avisen med svært kostbare kjøretøy samtidig som de klager over at bensinprisene går opp med 50 øre....).

Argumentene dine kjøper jeg også, og jeg er langt på vei enig i alt. Men det som for meg var hovedargumentet trekkraft per krone, all den tid jeg ikke kjører mer enn ca. 15-16k i året. Men å spare ca. 5000 kroner i drivstoff per år kan jeg da også leve med. ;)

Ellers er jeg også helt enig i de som klager over at bensinen går opp 50 øre i avisen, det blir litt dumt når de står ved siden av en bil i 4-500kkr klassen. :sarc

Originally posted by LN-SEK
Hva er forresten egentlig årsaken til at amerikanere ikke vil ha dieselmotorer?

Ganske enkelt fordi bensinen er så billig......

Vel det er tabloid versjonen....den virkelige aarsaken er at svaert faa TDI motorer tilfredstiller forurensnings kravene! Dette blir ofte glemt naar en diskuterer USA bruk av bil er at vi faktisk velidg strenge utslipps krav....i hovedsak drevet av California som er et saapass stort marked at bilfabrikantene maa lytte....

Saa langt har VW kun klart aa faa den minste TDI motoren godkjennt.....det ryktes at den stoerste ogsaa er godkjennt naa (10 sylindre ?).....

Dette er jo et land hvor katalyzator har vaert paabudt siden slutten av 60 tallet, og baade Mercedesen og Range Roveren har varselampe for utslipp, noe jeg foelger noeye fordi at en tuning naar lampen lyser, klart gir utslag i bensin forbruk.

dc-8-63, kan du forklare hvorfor Diesel alltid virker å være mye dyrere enn bensin i Seattle? Det skulle jo vært omvendt, bensin er dyrere å fremstille, fordi en må foredle oljen mye mer for å få bensin. :sarc

Diesel koster "normalt" det samme som 92 oktan bensin....altsaa 30-40 cent mere pr. Gallon enn leiebilsuppe...det er flere faktorer, men viktigst er etterspoersel.....veldig lav prosent Diesel biler....og en hoey andel av disse igjen bruker Bio-Diesel som er 100% basert paa matolje (lukter svakt pop-corn).

Nå kjenner jeg ikke utslippskravene i USA, men jeg skjønner ikke hvordan de nye dieselmotorene ikke kan blir godkjent når biler som f.eks. Hummer, Caddilac Escalade, Ford Excursion og Chevrolet Suburban blir godkjent med sine svære og bensinslukende V8'ere? Regnes utslippet per brukte liter eller noe sånt?

Jeg ser på min egen bil, den har (i likhet med alle nye dieseler PSA har lagt vantene på) partikkelfilter som tar vekk de skadelige partiklene og har et meget lavt forbruk (=mindre CO2). Skulle tro denne var ganske så miljøvennlig bl.a. pga. lavt forbruk.

Hva er forresten prisen på Bio-Diesel hos dere sammenliknet med den vanlige? Bio-Diesel er veldig lite utbredt her dessverre, og prisene har en tendens til å bli deretter.

Edit: Trykkleif

Originally posted by dc-8-63
leiebilsuppe...

Hva er "leiebilsuppe", 90 oktan? Leiebilsuppa her er 92 oktan (Jet), men sånt søl har ingen av de tidligere bilene mine fått.

Nå kjenner jeg ikke utslippskravene i USA, men jeg skjønner ikke hvordan de nye dieselmotorene ikke kan blir godkjent når biler som f.eks. Hummer, Caddilac Escalade, Ford Excursion og Chevrolet Suburban blir godkjent med sine svære og bensinslukende V8'ere? Regnes utslippet per brukte liter eller noe sånt?

Jeg ser på min egen bil, den har (i likhet med alle nye dieseler PSA har lagt vantene på) partikkelfilter som tar vekk de skadelige partiklene og har et meget lavt forbruk (=mindre CO2). Skulle tro denne var ganske så miljøvennlig bl.a. pga. lavt forbruk.

Hva er forresten prisen på Bio-Diesel hos dere sammenliknet med den vanlige? Bio-Diesel er veldig lite utbredt her dessverre, og prisene har en tendens til å bli deretter.

Edit: Trykkleif

Det maales baade hvor mye som slippes ut og hva som slippes ut.....og det er det siste som skaper problemer for TDI'ene....de slipper ut noe som California ikke liker....

Suburban, Excursion og diverse Hummer greier...bruker mye bensin, men har noen enorme katakysatorer...disse har jo motor volum paa godt over 6 Liter.....og det hentes forholdsmessige lite HK ut i forhold til slag volum, saa en kan godt operere med Katalysatorer som tar bort 50-60HK uten at det paavirker performance.....

Leiebilsuppe er 87-88 oktan avhengig av leverandoer....denne suppa koster 30cent i snitt mindre enn hoeyoktan (92).....men mens jeg kjoerte Jeep (den eneste som teoretisk kunne svelge leiebilsuppa) fikk jeg saapass bedre miles pr. gallon med 92 at det ble billigere....

Bio Diesel er i snitt rundt en dollar dyrere pr. gallon....men selger godt...og jeg var straalende fornoeyd med Bio Diesel i Yanmaren i Seilbaaten....og lukten av pop korn er aa foretrekke fremfor tung diesel lukt....

Originally posted by dc-8-63
Leiebilsuppe er 87-88 oktan avhengig av leverandoer....denne suppa koster 30cent i snitt mindre enn hoeyoktan (92).....men mens jeg kjoerte Jeep (den eneste som teoretisk kunne svelge leiebilsuppa) fikk jeg saapass bedre miles pr. gallon med 92 at det ble billigere....

Litt samme forholdet vi har her til Jet's 92 oktan, mens de andre selger 95 som laveste. Med elektronisk tenning (som alle relativt moderne biler har) vil den bare bruke mer av de dyreste dråpene, pluss at man får et lite effekttap i tillegg.

Ellers vil jeg legge ut bilde av mitt nyeste og mest miljøvennlige transportmiddel. Har ikke prøvd den ennå, men skal prøve den snart:

27550_Y5D1444701_0_l.jpg

Finnes det Volvo-sykkel? Skulle gjerne hatt det, men jeg får vel klare meg med denne. I nasjonalismens tegn er vel denne det nærmeste jeg kommer en norsk sykkel...

Drømme-Volvoen er forresten i ferd med å bli lansert, nye C70 (men det ser veldig ut som om den er basert på S40/V50). Herved har jeg nytt bakgrunnsbilde, og satser på Lotto'n på lørdag...:)
c70_Ext_604x314_06.jpg

Mener at Volvo eier http://www.cannondale.com/bikes/index.html De gjorde det i allefall for en del år siden...

Back