Helitourist - Maurseth Helikopter

Scanorama

Flying Norwegian(s)
Jeg har noen bilder av noen helikoptere som har tilhørt Maurseth Helkopter som hadde bla. base ved Vøringsfossen, før de også fikk en base på Bømoen på Voss.
Det er ikke mye jeg vet om Maurseth, men har forstått det slik at han hadde en av norges størsste flåte av helikoptere en stund. Det ble visste ingen suksess, så helikopterene ble solgt til Helitourist på Voss, til de også gikk inn for buklanding. Etter det ble alle helikopterene spredd for alle vinder.
Hvis det er noen som vet noe om Maurseth, hadde det vært fint om de kunne skrive litt om det.
Her er iallfall tre av helikopterene hannes, dog med Helitourist sitt navn på maskinene.
1. LN-OQP (Bell 205A-1)
2. LN-OSN (Bell 205A-1)
3. LN-OQW (Agusta-Bell 206A JetRanger )

Attachments

• helitourist_d10001.jpg
    helitourist_d10001.jpg
    96 KB · Views: 1,563
  • helitourist_d10002.jpg
    helitourist_d10002.jpg
    80.1 KB · Views: 1,511
  • helitourist_d10003.jpg
    helitourist_d10003.jpg
    71.9 KB · Views: 1,483
Å Helitourist var det onkelen min som drev da det eksisterte..

Skulle likt å sett bilder fra Helitourist! Hadde vært så kjempeflott!

Maurseth ja, der har jeg tilbragt mang en sommer, fint utgangspunkt når man skal opp på fjellet for turgåing og fiske, og med foreldre som har vært og er veldig glad i hardangervidda, så har jeg mange timer på maurseth og omegn.. Var mye helikoterdrift der før i tiden når hotellet eksisterte, men når det brant til grunnen så blei det vel ikke noe mere av.. Hadde god kontakt med a Lindy, dattera til eiera en god stund, koselig jente :-) Ligger veldig koselig til rett ved siden av Bjoreia som renner rett ved.. Kurt har bygd hytte et steinkast fra Maurseth. Ligger også en alpinbakke rett over veien ved campingen, veit dog ikke om denne er i drift lenger.. Du får søke litt på google, så finner du sikkert ut masse mer!!

Maurseth ja, der har jeg tilbragt mang en sommer, fint utgangspunkt når man skal opp på fjellet for turgåing og fiske, og med foreldre som har vært og er veldig glad i hardangervidda, så har jeg mange timer på maurseth og omegn.. Var mye helikoterdrift der før i tiden når hotellet eksisterte, men når det brant til grunnen så blei det vel ikke noe mere av.. Hadde god kontakt med a Lindy, dattera til eiera en god stund, koselig jente :-) Ligger veldig koselig til rett ved siden av Bjoreia som renner rett ved.. Kurt har bygd hytte et steinkast fra Maurseth. Ligger også en alpinbakke rett over veien ved campingen, veit dog ikke om denne er i drift lenger.. Du får søke litt på google, så finner du sikkert ut masse mer!!

Dette var artig tilbakemelding fra dere begge. Det er visst alltid noen som vet noe om noen her på dette forumet. Det er jo flott. Og du "ScanFlyer Blue", kan ikke du spørre onkelen din om litt mere historie og legge ut her da? Dette er jo svunne tider som ikke kommer igjen.

Ellers, så er jeg litt kjent oppe på Maurseth. Jeg og mener å huske at jeg så et av helikopterene der oppe en gang. Jeg vet at hver sommer er det nå stasjonert et helikopter ved Vøringsfoss hotell i Eidfjord. Så til sommeren skal jeg inn der å fotografere det.

Min far er født og oppvokst der og er god kamerat av Gunnar. Det er en stund siden jeg snakket med han, man kan ta en telefon for å få litt mer info.
Alpinbakken er i drift, nå bedre enn før.
Det er også bygget en golfbane på Fet, et lite stykke unna og som også er mest kjent for at Kurt Nilsen har bygget hytte der.
Helikopterene ble bl.a. brukt til å frakte materialer for å bygge vår hytte for mange år siden.
Jeg fikk aldri vært med på noen flyturer, men min bror hadde noen turer hjem til Fornebu med Gunnar og det var ikke få ganger de hadde en liten stopp på Hemsedal for å ta seg en øl og tømme blæra litt:)
Helikopterene var forsikret gjennom et London-selskap som heter Houlder Insurance og er drevet av Terry som flere her sikkert kjenner. Morsom mann han og!

Maurseth Helikopter var navnet Helitourist startet opp med. Gunnar Maurseth hadde aksjemajoriteten i Helitourist AS. Maurseth ble for liten plass for selskapet, så derfor flyttet de til Bømoen på Voss. Selskapet hadde på det meste 2 stk. Jet Ranger,1 Bell 204, 1 Bell 205, 2 Bell 214. Disse var stasjonert på Voss. Selskapet hadde også 1 Cessna Titan som var stasjonert på Flesland. Da Gunnar Maurseth valgte å trekke seg og selge selskapet, ble selskapet oppløst og helikopterne ble overtatt av Lufttransport og Helikopter Service.
Hvor helikopterne befinner seg i dag vet jeg ikke, men jeg har prøvd å fly samtlige da jeg jobbet for Gunnar Maurseth fra 1978-1981.

Var du pilot da broren min var med til Fornebu via tissepause (og muligens en liten øl) på Hemsedal?

Husker godt Helitourist fra mine glansdager i ungdomen da jeg fløy seilfly på Bømoen og slepte seilfly. Har selv hilst på Googen. Han har flydd mye Cub og landet mange spenende plasser med Cuben. En kjempe hyggelig kar. De haddde også innleide finske Bell 206 som de sprøytet kjemikalier med for eple industrien. Var med en ferry T/R flight til Ullensvang en dag.

Back