Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

Ikke like spennende og historiske som de over, men helikopter er helikopter. :)

Likte det siste. Blir noe spesielt når understellet er trukket inn.
Lure på om OLI står i Tromsø for tiden.
Det var ihvertfall fine bilder.....som etterhvert blir historiske :)
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for fine kommentarer gutter!!

På det siste bildet så det like fullastet ut som de helikoptrene som forlot Saigon.
Vi stablet i det minste i høyden, under Vietnam krigen ble de vel bare lempet inn på dørken?
Og ja det var en kjempefin tid:)


Ser Scandinavian nevner/viser Fonnafly/Voss helikopter sin maskin.
For tiden er maskinene deres på sevice og LN-OMV er leid inn fra Helitrans som erstatter.
Bilder tatt 15/10-10 på Bømoen, Voss.

DSC_5341.jpg


DSC_5342.jpg


DSC_5344.jpg


Dett var dett.

Y
 
Last edited:
Re: Helikoptertråden.

Her noen bilder fra bl.a Halvdan Plattformen på Dansk sokkel, der OY-HKB fra Chc Danmark kommer inn for landing. Helidekkene er fra to offshoreskip, GEO CORAL (Seismic) og NORMAND PACIFIC (Construction Vessel) i Bergen. Slik ser de ut i skumringen med lysene tent.


ChcNorway_00538.jpg


GeoCoral_03654.jpg


GeoCoral_03706.jpg


GeoCoral_03714.jpg


GeoCoral_03716.jpg


HavilaHeroy_02371.jpg


HavilaHeroy_02372.jpg


Fra Halvdan plattformen på dansk sokkel.

Lufttransport_00541.jpg


NormandPacific_05367.jpg


NormandPacific_05368.jpg


NormandPacific_0978.jpg


NormandPacific_1011.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Her noen bilder fra bl.a Halvdan Plattformen på Dansk sokkel, der OY-HKB fra Chc Danmark kommer inn for landing. Helidekkene er fra to offshoreskip, GEO CORAL (Seismic) og NORMAND PACIFIC (Construction Vessel) i Bergen. Slik ser de ut i skumringen med lysene tent.

Flotte bilder du har lagt ut. Spesielt Dauphin`en.
Alltid interessant med litt Off-shore. Bli alltid nok On-shore bilder.

Lurte på en ting, og det var vann-merkinga inkl. nederste felt med svart bakgrunn som var veldig praktisk å merke de tekniske opplysningene på.
Hvilke program har du brukt ?
 
Re: Helikoptertråden.

Nu kommer jeg sikkert med ett jævla teit spørsmål, men kan noen forklare hvorfor de ligger det nettet over heli pad området, skulle jo mene at det kunne sette seg fast i hjul/understell og lignende og utgjøre en sikkerhets risiko, har lurt litt på dette, håper noen kan forklare :)

MVH Torben
 
Re: Helikoptertråden.

Det er vel for å forhindre at helikopteret skal skli på glatt underlag. Kan se ut som "maskene" i nettet er for små til at et helikopterhjul kan sette seg fast i det.
 
Re: Helikoptertråden.

Nå er vi tilbake til 1963, og to bilder av H-19D HA-D. Bildene er tatt et eller annet sted langs trøndelagskysten og denne var den mest fargerike av de 4 "oljeoksene" Luftforsvaret hadde. Maskinen holdt til ved støttevingen på Ørland da disse bildene ble tatt.

Veldig fine bilder av "Oljeoksen"!!!

719skv-0019-1024.jpg

Foto: RNoAF/Bodø Hovedflystasjon

Steinar
http://www.seabee.info
 
Re: Helikoptertråden.

Nu kommer jeg sikkert med ett jævla teit spørsmål, men kan noen forklare hvorfor de ligger det nettet over heli pad området, skulle jo mene at det kunne sette seg fast i hjul/understell og lignende og utgjøre en sikkerhets risiko, har lurt litt på dette, håper noen kan forklare :)

MVH Torben

Ikke alle helidekk har dette, i dag har faktisk flertallet helidekk med god nok friksjon til at man slipper nettet. Kan nevnes at man på norsk sokkel hadde en stygg hendelse der tailstingeren satte seg i netten. Rapporten finnes på SHT`s sider. :)

Tillater meg å kopiere fra Forskrift om kontineltalsokkel flyging:

Kapittel VI. Generelle krav § 16. Friksjon

(1) Helikopterdekket skal ha en overflate som motvirker at helikopteret glir (non-skid), også når dekket er fuktig eller vått. Friksjonskoeffisienten skal være minst 0,40 eller høyere.

(2) Helikopterdekket skal, i tillegg til kravet i første ledd, være utstyrt med taunett.

(3) Taunettets størrelse bestemmes av det største helikopter som benyttes. Minste størrelse skal være:

a) Lite helikopter: 6 x 6 meter ev. 6 m diameter.
b) Middels helikopter: 12 x 12 meter ev. 12 m diameter.
c) Stort helikopter: 15 x 15 meter ev. 15 m diameter.

(4) Maskene i nettet må være slik dimensjonert at de ikke hekter seg fast i helikopteret.

(5) Taunett skal være festet for hver 1,5 meter. For å sikre at taunettet holdes tilstrekkelig stramt, skal minst 50 % av fastgjøringene være utstyrt med strammingsmekanismer.

(6) Taunett kreves ikke på innretninger og fartøy hvor helikopterdekkets overflate består av enkeltprofiler med særskilte friksjonsanordninger, forutsatt at dekket vedlikeholdes slik at tilfredsstillende friksjon er tilstede.

(7) Kravet om taunett på ikke-bevegelige helikopterdekk kan fravikes dersom dekket er slik utformet og det er etablert et system som sikrer at helikopteret ikke kan skli, og at friksjonskoeffisienten er minst 0,65. Kravet om taunett kan ikke fravikes dersom det er snø eller is på helikopterdekket.
 
Re: Helikoptertråden.

Sikkerhetsnett eller ikke, her kommer en serie av LN-OOJ som tar av fra basen på Grønneviksøren :) Bildene er tatt mandag 1/11-10.


DSC_5445.jpg



DSC_5446.jpg



DSC_5447.jpg



DSC_5448.jpg



DSC_5449.jpg



DSC_5451.jpg


Dett var dett.

Yngve
 
Re: Helikoptertråden.

Alltid kjekt med bilder i fra Grønneviksøren. :)

Personalet ombord i OJC bedriver overvåkning av spottere? ^_^
5139317237_7644a38b5e_b.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Her er et litt mer sjeldenet i Kristiansund, KSU.
En disse borebåtene som bruker å gå forbi her som hadde eget chopper til å gjøre mannskapsbytte. Reg: I-COLK.

Mai 2008.
DSC_0295.jpg


DSC_0301.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Fant et bilde av en gammel klassiker - kongen blant helikoptre - Bell 214! Bildet tok jeg på Sola den 30 mai 1987!! Noen år siden nå!

LN-OSG-001-1024.jpg


En annen klassiker er jo Bell 47G - et bilde jeg tok ca 1994.

LN-ORF-001-1024.jpg


Steinar
http://www.seabee.info
 
Re: Helikoptertråden.

Stadig flere flotte helkopterbilder kommer inn her og flott er det. Bell 47 LN-ORF ble brukt en periode av Troms Helikopter slutten av -80 og begynnelsen av -90 tallet. Det var et lite firma som to brødre drev og de hadde tilhold i Olderdalen i Nordtroms. Jeg husker maskinen, men har ikke selv noen bilder av den.
 
Re: Helikoptertråden.

Bell 47 ser egentlig ganske spinkelt ut. Usikker på om jeg hadde blitt med på en lengre offshore-tur med den der. Men bildet av Bell214 var vakkert! Nydelig fargeskjema!
 
Re: Helikoptertråden.

Kan jo legge inn et par bilder til her som er tatt i løpet av den siste tiden.

Først er det Helitrans AS350B3 LN-OTR parkert på deres base på Dypvik rett utenfor Narvik
IMG_8589.jpg


Enig med Seabee at dette er kongen av helikopter. Denne var innom her tidligere i uken i noen dager i forbindelse med en jobb som gjøres på en vindmøllepark i nærheten.
IMG_8927.jpg


Lyden er bare helt fantastisk og ikke til å unngå å kjenne igjen på lang avstand! :)
IMG_8932.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Lyden er bare helt fantastisk og ikke til å unngå å kjenne igjen på lang avstand!

JA! Nettopp; den lyden er bare helt fantastisk!!! Tusen takk for nydelige bilder av LN-ORM! Skulle ønske jeg fikk mulighet til å bli med i en 214 noen gang! Vet at mange helikopterflygere setter Bell 214 som sitt favoritthelikopter.

GDM-19920614-011-1024.jpg


Her fra Gardermoen 1992

Steinar
http://www.seabee.info
 
Back
Top