Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

Back in 2006

Fra Midnightsun Air Show på selveste St. Hans kvelden (natta).
Utrolig mye bra (spesielt for oss nordlendinger som bare har et flyshow "hvert skuddår" ;) )

(Trur at du "seilfly" også var der ? )

Oppvisning fra 337 skv. :
IMG_3025-1-2x3wm.jpg

337 og 339 skv.
IMG_3087-1x1%20wm.jpg

Sterke scener ;)

Last edited:

En perle i post nr 100 ;)

Gratulere som nr. 100 :nor

Har vi ennå noen flygedyktige Bell 47 igjen her i Norge ?

Huske godt den serien :). Det var selvfølgelig Bell`n + han Radar som gjorde den til en klassiker.

Selvfølgelig var jeg på Midnight Sun Airshow! Tok bl.a. dette bildet; som ble brukt i et eller annet magasin. Mulig det var for helikopterbransjen eller for Lufttransport... Er det noen som har sett bildet i et blad som kan reminde meg?
98479.jpg

For en tid tilbake luftet LN-DAG ønsket om et eget helikopterunderforum. I den anledning dukket det opp en hel haug med helikopterbilder.

Resultatet av den "debatten" var at vi kjører i gang en egen helikoptertråd der vi kan poste allslags bilder...............så ble det stille om den saken :p

Men som en ekte helikopter idiot drar jeg herved i gang en slik tråd og håper mange vil bidra med sine bilder.
Legg gjerne ut bilder som har blitt lagt ut før, så samler vi alle i denne tråden :)

Og her er det lov å skrive teksten både over og under bildene, jeg selv skriver tekst til bilde under bildene^_^

Mine første bidrag i denne tråden er tatt i Brønnøysund nå på fredag 15/1 da vi kom inn fra riggen. Første gang vi fløy til BNN og vips så var det 3 nye maskiner på minnebrikken......ikke verdens beste kvalitet på bildene. Jeg hadde kun et "lommekamera" med meg denne gangen.

035.jpg

LN-OMI, SAR maskinen på Heidrun.

034.jpg

Makinen "vår", som fløy oss inn, LN-OME som er innleid for å fly til vår rigg.

033.jpg

LN-OBA stod parkert og fortøyd, flyterminalen i bakgrunnen.

030.jpg

Bonus bilde : LN-OME første gang på Skarv feltet 7/1-10. Har med vilje ikke kuttet bilde for å vise litt av riggmiljøet.

Dett var dett, da er det bare å poste bilder folkens.

Yngve

Flotte bilder av Puma Classic som vi kaller dem for etter at EC225'en kom ;-)
LN-OMI er stasjonert i Brønnøysund i disse tider,hører egentlig til i Hammerfest men siden det ikke er noe aktivitet der sendte statoil oss ned hit.
LN-OBA fløy ned nå fredag for å starte opp på Sleipner kontrakten som Bristow nettopp fikk..

Tidligere landet det meste på "skid" eller 3 - hjul på oppstillingsplassen nord,
men nå ser det ut som de har tatt ibruk den sørlige plassen.
Vet du om det bare er midlertidig ?

Vel, det varierer litt det der. LN-ORJ landet på "Deice Nord" da den kom tilbake den dagen, samme med Lynx'en som fuelet noen dager tidligere. Den blir brukt til deiceplattform, så det blir lite med flyparkering der om vinteren. Samme på sørenden, området er "Deice Sør" og samme gjelder der også. Tromsø har egentlig dårlig med gjesteparkeringsplasser, men litt er det jo rundt omkring, bl.a v/WF hangar har det også hendt at gjestende fly har parkert. For ikke så lenge siden stod det en RAF C-130 der en stund.

Lurer på om LT`s OPX ble brukt i ambulanse før de fikk Dauphan`ene.
Har et videopptak av en LT 212 tatt oppe på Gimle. Må leite frem i haugen av Video-8 filmer + digitalisere dem ;)

(svar på "tråden" fra LN-MEH)

Hei!

Fant en "gammel " video fra 1992 av LN-OPX

...som også er min første video av et helikopter ;) :nor

http://www.youtube.com/watch?v=ir8N8Lp51cU

(har brukt de dataene du fant frem om det)

Last edited:

Jepp flott video av -OPX'en! Her en liten serie av LN-OLM og LN-OLN tatt på Langnes 30/1-2007 mens de var ca. halvveis i sin korte ambulansekarriere. De er fortsatt i LT, men er nå i lostjeneste...

P1300365-1.jpg

P1300368.jpg

P1300374.jpg

P1300379.jpg

P1300381-1.jpg

P1300383.jpg

Lurte på om noen visste hva det var ??

Kan brukes til sling og siden de garantert kan "kjøres" fra cockpit også sjekke at hjulene ikke henger i noe under lift-off. Dette for å unngå "dynamic roll-over"!

Nja, kan de virkelig "kjøres"? Jeg syns ikke det ser ut til at de har noen mulighet for stillingsjustering annet enn god gammeldags bruk av hånda :)

Veldig flott å se at denne tråden holder seg i live, burde nesten blitt gjort om til en sticky siden den representerer en egen kategori :)

Her er mitt beskjedne bidrag til denne tråden. De rike blant oss, kan tillate å ta med seg eget helikopter når de reiser på tur. Her er yachten, MAUPITI som var ny i 1993 og var på Bergen's besøk, sitt private helikopter. Registreringen er: I-TTLL og er er typen, Aerospatiale SA365N1 Dauphin 2, såvidt jeg har klart å finne ut.

maupiti_079308.jpg

maupiti_079309.jpg

Men fra spøk til revolver, for å holde seg til tråden, og faktisk bidra med noe....

Her er det en svenske som flyvende forbi en gang i januar på ENZV :)

(Bildet er uredigert, kun resized)

Attachments

• _MG_2129.jpg
    _MG_2129.jpg
    76.1 KB · Views: 587

Men fra spøk til revolver, for å holde seg til tråden, og faktisk bidra med noe....

Ja, sånne interne spøker kan dere ta når dere møtes evnt. på PM!:old Dessuten var den videoen litt på grensa til å bli OT, der er knapt et helikopter å se i den rosa eller ei. Men det er nå så,den handler vissnok om temaet så da så...;) En annen ting er at bildet til "Seilfly", flott bilde fra BDU, desverre er for bredt, slik at man må scrolle i vei! Anyway, her er et gammelt fra august 1992 og kongeparets signingsferd. Legg merke til trappa ved døra på høyre side...
Bell412Alta1992-1.jpg

Dette er fra 31/1 i år som jo var en vakker dag, det kommet litt mere sne siden da.
099.jpg

Last edited:

Her et bilde fra Bjørnøya for 10 år siden. Vi måtte overnatte, og da er det greit å kunne ha maskinen innendørs.

Bjrnyhangar2-Kopi.jpg

Bjrnyhangar1.jpg

Fra samme tur, her er vi sammen med Sysselmannen og hans helikopter ved fangsthytta på Mushamna som ligger nokså langt nord på Svalbard. En av mekanikerne har AG`en klar, her var bjørnespor over hele området...

Mushamna2-Kopi.jpg

Back