Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

01.jpg

Vi hadde besøk en dag av en 225. Vi shutler over til den lille plattformen i bakgrunnen morgen og kveld. Maskinen fikk indikasjon på metallspon i girboksen og shuttet ned. Mekaniker kom ut i løpet av natten og etter innspeksjon ble det bestemt at maskinen ikke kunne flys hjem. Det måtte bygges en rampe for nesehjulet slik at maskinen kom så nære kranen som mulig. Maskinen sto her fra søndag til tirsdag.
02.jpg

Bladene demonteres og pakkes for transport. Prikken borte ved plattformen er en maskin som kom ut fra Aberdeen med løfteåket som måtte til for å løfte maskinen. Det skal visstnok kun være ett i Europa. Hvor de fant det vites ikke her om bord. Maskinen landet på plattformen og losset av åket, som ble løftet med kran til skipet dere ser i bildet som i sin tur tok det med over til oss der det ble løftet om bord, igjen med kran.
03.jpg

Maskinen dras så nære kranen som mulig.
04.jpg

Åket er plassert på rotorhodet. Den gule stroppen går til en talje som måtte til fordi kranen manglet 1 meter på å rekke helt frem. Taljen måtte derfor holde igjen under første del av løftet slik at ikke maskinen skulle fare fremover så snart kranen løftet. Sikkerheten både for maskinen og de involverte er i høysetet.
05.jpg

Her er første del av løftet unnagjort og taljen er avlastet.
06.jpg

Maskinen er på vei ned på fartøyet som skal ta den med hjem til Sola. Det ble brukt mange styretau for å være sikker på å ha kontroll over maskinen. Det er tross alt rundt 8 tonn som dingler fritt om jeg husker rett. I alle fall mange millioner kroner.
07.jpg

Ut over åpen sjø. Styretauene er veldig lange slik at mannskapet nede på suplybåten skal få kontroll over maskinen så tidlig som mulig. Det er kun 2 tau som fremdeles styres herfra. Heldigvis var det flatt hav og tilnærmet 0 vind.
08.jpg

Nesten touchdown. Alt gikk slik det var planlagt og maskinen var her ute hos oss igjen sist søndag.
Om dette gikk bra og bildene vises så skal LN-DAG ha all ære for meget god hjelp. Jeg må også få takke de andre som prøvde.
 
Re: Helikoptertråden.

Hei!

Først må jeg bare si at det var et flott og interessant serie ute fra plattformen og hvordan de løser slike problemer. Bildene var virkelig bra.
Og det var bare hyggelig å kunne være til hjelp.

Så nå når du har oppskriften, håper jeg vi får se flere helikopter bilder fra deg :)


Vennlig hilsen Dag
 
Re: Helikoptertråden.

Jeg slutter meg til de siste talerne og sier at det var veldig kjekt med en liten serie fra PJA! Var det plass til at andre helikoptere kunne lande mens maskinen stod fast?
 
Re: Helikoptertråden.

Da jeg var på ferie i Tyskland i sommer havnet jeg midt inne i en dramatisk redningsaksjon i Hamburg. Selvfølgelig hadde jeg med meg kamera :p

Knuffingen.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for en godt dokumentert serie Kjetil!!!

Ser en av mine kollegaer er og inspiserer på det første bildet ditt :)

Yngve
 
Re: Helikoptertråden.

Her kommer et bilde fra Rygge 09, med en kar her på forumet i sidedøra som sitter klar med kameraet, noen som drar kjensel på ham?
TK :fly
1280787306_resized.jpg
 
Re: Helikoptertråden.

Et ordentlig militærehelikopter

306.jpg

Et ordentlig militærhelikopter ja, men mindre kjent er det nok at Olympic opererte ett slikt i sin tid på slutten av 60-tallet i passasjertrafikk mellom de greske øyer!

S-Frelon_11.jpg

:fly :)
 
Re: Helikoptertråden.

Trenger ikke å gå til de Greske øyer.

Daværnde utgave av Bergen Air Transport hadde Super Frelon LN-ORS 1967-69,
i Nordsjøoljens barndom.

Noen har kanskje forumklarerte foto ?
 
Re: Helikoptertråden.

Og siden jeg er inne i tråden, kan jeg ta med noen andre foto:

Heliscans flotte JetRanger LN-OYE:
Tur009bb-2.jpg


Tidligere i sommer hadde Helitrans en løftejobb til taket av ett av byggene på NTNU i Trondheim: (B214B LN-OPO)
(Duskregn og gråe bilder - og Coolpix lommekamera)

Tur005cc.jpg

Tur011cc.jpg

Tur018cc.jpg

Tur032cc.jpg

Tur050cc.jpg
 
Last edited:
Re: Helikoptertråden.

DSC_7469.jpg


LN-OJD på BGO i dag 31/8.

Ser denne har en brakett/pod under snuten og "boblevinduer", vil tro at den kan rustes ut som en SAR maskin ved behov??

Yngve
 
Re: Helikoptertråden.

OY-HKA ble tauet inn i den splitter nye hangaren til Bristow på BGO.

Rotor og gearbox mangler...

erlingjo
 

Attachments

  • OY-HKA.jpg
    OY-HKA.jpg
    64 KB · Views: 794
  • OY-HKA-2.jpg
    OY-HKA-2.jpg
    65.7 KB · Views: 794
Re: Helikoptertråden.

Slenger med et bilde til. Den ble tauet fra CHC sin hangar til Bristow sin hangar.

erlingjo
 

Attachments

  • OY-HKA-3.jpg
    OY-HKA-3.jpg
    78.7 KB · Views: 779
Re: Helikoptertråden.

Et par bilder av LN-OJA parkert på helidekket til Borgland Dolphin 22/9-11 ifbm en ledelseinspeksjon ombord.

DSCN2103.jpg



DSCN2107.jpg



DSCN2108.jpg



DSCN2106.jpg



DSCN2105.jpg



Dett var dett :)

Yngve.
 
Last edited:
Re: Helikoptertråden.

Her kommer et litt "annerledes" helikopterbilde. Tatt med iPhone og crop'et og editert med iPhone-appen Instagram. Sea King helikopteret på bildet kom inn for landing på helipad'en ved Stavanger Universitetssykehus da bussen jeg satt i stoppet opp på bussholdeplassen ved siden av. Selv om dette bildet fotografisk sett ikke er helt i toppen så synes jeg det ble ganske fint. Legg spesielt merke til bevegelsene i rotorene som jeg klarte å fange opp. Ble ganske så facinert av dette selv.


IMG_0505 by nosalthe, on Flickr
 
Back
Top