Helikopterhavari i Verdal 01NOV22

Re: Helikopterhavari i Verdal – tre personer alvorlig skadd

Helikopterhavari i Verdal – to personer skal være omkommet
 
Re: Helikopterhavari i Verdal – tre personer alvorlig skadd

Helitrans avviser at de er involvert i en uttalelse til Adressa.
 
Re: Helikopterhavari i Verdal – tre personer alvorlig skadd

I følge lokale personer i flymiljøet på Verdal skal det være snakk om helikopter fra Midtnorsk Helikopterservice AS. Ulykken skal ha skjedd like ved basen på Slåttelivegen. Politiet opplyser for øvrig at det var snakk om ervervmessig flyging.

Midtorsk Helikopterservice AS har i hovedsak hvitmalte helikopter. Til den som eventuelt klarer å tyde bilder i media.
 
Last edited:
NRK Trøndelag melder:

NRK Trøndelag said:
Flygesjef i Midtnorsk Helikopterservice, Tor Krogstad, bekrefter til NRK at det er et av deres helikoptre som var involvert i ulykken.

Ut fra flåteoversikt og farger på maskinen kan det late til at det er LN-OBP som har forulykket. Det var en AS350 B3, som i følge AircraftRegister.net har vært benyttet som politihelikopter før Midtnorsk Helikopterservice tok over maskinen i 2010.

https://www.aircraftregister.net/aircrafts/775/LN-OBP
 
NRK Trøndelag melder:



Ut fra flåteoversikt og farger på maskinen kan det late til at det er LN-OBP som har forulykket. Det var en AS350 B3, som i følge AircraftRegister.net har vært benyttet som politihelikopter før Midtnorsk Helikopterservice tok over maskinen i 2010.

https://www.aircraftregister.net/aircrafts/775/LN-OBP

LN-OBP, her fra Skogn tidligere i sommer.
313786700_8105398746202127_1596068695399150993_n.jpg

Foto: Stein Marius Pedersen
 
Last edited:
Mulig den har flydd inn i noen høyspentledninger først? Skal hvertfall gå noen i området, det skal ha vært svært tett tåke i den tiden og strømmen skal ha gått i hele den store kommunen et kvarter før ambulanser ble sett kjørende mot ulykkesstedet i følge bekjente.

Hva som skjedde vil uansett avdekkes av havarikommisjonen. Trist for alle involverte. Selve piloten og helikopteret ble selv benyttet av slekten for noen mnd siden når de fikk flydd inn material til en ny hytte under bygging.
 
Poliiets siktelse er vel standard prosedyre for å holde alle muligheter åpne inntil omstendighetene om havariet er avklart.

"Ståa" er pr nå:

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/22-604

Den flygeren har det nok ikke godt nå: Ikke bare hardt skadet, men også 2 liv på samvittigheten samt at karrieren er nok også fordunstet, kanskje har han også langvarige helseskader.
På toppen av dette så kommer loven's lange arm og anmelder stakkaren.
(Hadde han vært dritings eller kræsjet med hensikt så er det jo greit, men det var visstnok en ulykke) :cry:
 
Ikke anmeldt. Ikke tiltalt. Siktet. Nå må vi snart lære oss disse begrepene, eller i det minste slutte å bruke dem om vi ikke forstår dem.

https://www.domstol.no/no/roller-og-aktorer-i-retten/tiltalt-eller-siktet/

Du verden, her blir man satt på plass over juridisk flisespikkeri..:cry:
Er det lov å si at flygeren er i politiets søkelys kanskje, eller at dem undersøker saken for å se om noe straffbart har vært årsake til ulykken?
Siktet, ikke anmeldt, ser nesten ut som to sider av samme sak siden det vel skal utføres etterforskning i begge tilfeller, og fremdeles er den mistenkte ikke skylding. (Kanskje er mistenkt feil også, skulle vært noe annet?)
Undersøkt mistenkt, siktet, men ikke anmeldt, må bøye meg i støvet for all viten på dette forumet.
 
Er det lov å si at flygeren er i politiets søkelys kanskje, eller at dem undersøker saken for å se om noe straffbart har vært årsake til ulykken?

Du kan si at politiet undersøker saken for å se om noe straffbart har skjedd, ja.

Og jeg skjønner at du har bodd såpass lenge i USA at det er litt vanskelig å forstå politiets rolle i det norske samfunnet, men dette er altså helt rutinemessig. Akkurat like rutinemessig som at FAA Enforcement Division i USA vurderer om piloter skal bøtelegges.
 
Last edited:
Du kan si at politiet undersøker saken for å se om noe straffbart har skjedd, ja.

Og jeg skjønner at du har bodd såpass lenge i USA at det er litt vanskelig å forstå politiets rolle i det norske samfunnet, men dette er altså helt rutinemessig. Akkurat like rutinemessig som at FAA Enforcement Division i USA vurderer om piloter skal bøtelegges.

Bøyer hodet i støvet for all klokheten her ja og tar unnskyldning for å ha bodd utenriks i mange år uten å ha følgt med i Norge.
 
Tåke og dårlig sikt og dermed tap av visuelle referanser i overgangen fra vertikal til horisontal flygning, trekkes frem som hovedårsaken til styrten her.

https://www.nettavisen.no/nyheter/h...-i-verdal-skyldtes-darlig-sikt/s/5-95-1498993

Havarikommisjonen mener tåke og dårlig sikt er årsaken til helikopterulykken i Verdal der to personer omkom.

Samtidig får helikopterselskapet kritikk for mangelfull operativ kontroll

Kommisjonen mener også at måten selskapet var organisert på medførte en betydelig risiko for en mangelfull operativ kontroll.
 
Back
Top