Helikopter kuttet høyspentkabel - fløy til nærmeste flyplass

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Helikopter kuttet høyspentkabel - fløy til nærmeste flyplass

I dagens nettutgaver av iTromso og Nordlys

http://www.nordlys.no/nyheter/article5772343.ece

http://www.itromso.no/nyheter/article493558.ece

kan man lese om ei reinsanking som ikke gikk helt etter planen. Rotoren til det lille helikoptret kuttet eller kortsluttet høyspentkabelen slik at ca, 1.000 husstander ble uten strøm.
Hendelsen fant sted ca. 10 km nord for Tromsø i luftlinje.

Men det som forundrer meg er at piloten etter å ha utsatt helikopteret for en slik stress påkjennelse tar og flyr over havet / fjorden til TOS. Uten at det står type har jeg sett endel R22/44 i området.

For meg virker det ganske uforklarlig at han gjorde det. Ingen problem å lande ved masten.

Vet ikke om jeg hadde turt å kjøre bilen hjem etter at jeg hadde merket noe var galt med forstillinga.

Hadde det vært i en krigssituasjon og fienden beskjøt det ville det vært naturlig å komme seg vekk.

Så ut fra mitt ufaglærte ståsted var dette totalt uansvarlig. (Helikoptre som har sneiet noen buske topper får ikke fly / ta av)

Tiden vil jo vise svaret, men det må fines prosedyrer på sånt.

Last edited by a moderator:
Re: Helikopter kuttet høyspent mast - fløy til nærmeste flyplass

Nordlyslinken over har nå den korrekte videon. (Før var det feillinket en barnehagevideo).

Ser merkelig ut ja, men havarikommisjonen finner nok ut av dette.

Re: Helikopter kuttet høyspentkabel - fløy til nærmeste flyplass

Ifølge artikkelen var helikopteret i ferd med å lande, og hvis man etter landing ikke kan finne feil på helikopteret, ikke merker noen vibrasjoner eller annet uvanlig med helikopteret så kan det jo flys "hjem". For alt vi vet kan piloten også ha vært en kvalifisert mekaniker.

Hvis jeg hører et smell i bilen min, stopper og sjekker det ut - ikke finner noen feil - så kjører jeg hjem etterpå..

Bilen ja, luftfart er nok litt strengere regulert enn vanlig privat biltrafikk serdu :)

Det er endel ting som en tekniker MÅ signere ut, selv om vi som flyr Ikke finner noe galt. Og det kan jo også være snakk om skader man ikke ser, men som teknisk har gode prosedyrer for å sjekke. Jeg kan bla nevne lynnedslag. Dersom vi har lynnedslag så er det første landing, og deretter er flyet grounda til en tekniker har gjort sine inspeksjoner og signert for dette. Er du på ett sted langt uti huttaheiti uten tekniker kan jo det nødvendigvis ta sin tid.

Forøvrig uten å vite noe særlig om hverken nevnte hendelse eller prosedyrene dette helikopteret ble operert under.

Hvis det viser seg at det bare er å fly "hjem" etter å ha kuttet tre wire med endel Volt & Ampere så ville jeg tru noe strøm må ha passert gjennom det elektriske/elektroniske anlegget.
At alt ser bra ut og kjennes bra ut kan vel ikke kvalifisere for videre flyvning. (R22/44 har vel rotorblad av stål og ikke kompositt ? )

Det jeg tenker mest på her er regler, retningslinjer ved slike hendelser. Hadde det vært et kommersielt selskap regner jeg med at helikopteret hadde blitt stående når det allerede hadde klart å lande uten tap/skade av liv.

Og skulle det vise seg at alt gikk etter boka, må dette være en av de beste reklamefilmer for Robinson R-44 Raven II.

Men som nevnt tidligere vil rapporten gi det endelige svar, mens jeg får leve i trua på at så enkelt kan det ikke være i luftfarts bransjen med så mye vekt på sikkerhet og forebygging av ulykker.

(Det som skiller dette fra andre hendelser, som at en Harrier rev av ei høyspent ledning og klarte å fly til nærmeste flyplass, at LN-TOS traff en taubane og kom seg hjem, er at her hadde man stoppet etter en alvorlig hendelse, for så å fly videre)

Helikopteret er nok ikke jordet når det er i luften så selv om det kommer i fysisk kontakt med strømkablene, så går nok ikke strømmen igjennom det. Samme grunn til at fulger kan lande på kablene uten å bli toast :)

Men det kan nok ta en del skade uansett, så det var litt rart at det ikke bare landet. Kanskje piloten følte at han allerede hadde gjort nok skade og ikke ønsket å skape enda mer utgifter for selskapet, noe som er synd hvis takhøyden i selskapet er så lav...

Helikopteret er nok ikke jordet når det er i luften så selv om det kommer i fysisk kontakt med strømkablene, så går nok ikke strømmen igjennom det. Samme grunn til at fulger kan lande på kablene uten å bli toast :)

Men det kan nok ta en del skade uansett, så det var litt rart at det ikke bare landet. Kanskje piloten følte at han allerede hadde gjort nok skade og ikke ønsket å skape enda mer utgifter for selskapet, noe som er synd hvis takhøyden i selskapet er så lav...

Siden han kortsluttet hele annlegget og kuttet 3 wirerer så har helikopteret vært utsatt for strømgjennomgang..

Men må det absolutt gå igjennom avinoics... strømmen vil vel helst gå korteste vei og burde ikke det bli inn rotor og ut rotor...

Jeg ville ikke vært mest bekymret for strømgjennomgangen, men heller det faktum at kabler surrer seg inn i rotorene eller henger seg fast i maskinen. Det er overraskende lite som skal til før det blir brudd i akselen til halerotoren, og ryke den i en høyde over hover, men for lavt til autorotasjon så er du screwed.

Back