LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
Helikopter kuttet høyspentkabel - fløy til nærmeste flyplass
I dagens nettutgaver av iTromso og Nordlys
http://www.nordlys.no/nyheter/article5772343.ece
http://www.itromso.no/nyheter/article493558.ece
kan man lese om ei reinsanking som ikke gikk helt etter planen. Rotoren til det lille helikoptret kuttet eller kortsluttet høyspentkabelen slik at ca, 1.000 husstander ble uten strøm.
Hendelsen fant sted ca. 10 km nord for Tromsø i luftlinje.
Men det som forundrer meg er at piloten etter å ha utsatt helikopteret for en slik stress påkjennelse tar og flyr over havet / fjorden til TOS. Uten at det står type har jeg sett endel R22/44 i området.
For meg virker det ganske uforklarlig at han gjorde det. Ingen problem å lande ved masten.
Vet ikke om jeg hadde turt å kjøre bilen hjem etter at jeg hadde merket noe var galt med forstillinga.
Hadde det vært i en krigssituasjon og fienden beskjøt det ville det vært naturlig å komme seg vekk.
Så ut fra mitt ufaglærte ståsted var dette totalt uansvarlig. (Helikoptre som har sneiet noen buske topper får ikke fly / ta av)
Tiden vil jo vise svaret, men det må fines prosedyrer på sånt.
I dagens nettutgaver av iTromso og Nordlys
http://www.nordlys.no/nyheter/article5772343.ece
http://www.itromso.no/nyheter/article493558.ece
kan man lese om ei reinsanking som ikke gikk helt etter planen. Rotoren til det lille helikoptret kuttet eller kortsluttet høyspentkabelen slik at ca, 1.000 husstander ble uten strøm.
Hendelsen fant sted ca. 10 km nord for Tromsø i luftlinje.
Men det som forundrer meg er at piloten etter å ha utsatt helikopteret for en slik stress påkjennelse tar og flyr over havet / fjorden til TOS. Uten at det står type har jeg sett endel R22/44 i området.
For meg virker det ganske uforklarlig at han gjorde det. Ingen problem å lande ved masten.
Vet ikke om jeg hadde turt å kjøre bilen hjem etter at jeg hadde merket noe var galt med forstillinga.
Hadde det vært i en krigssituasjon og fienden beskjøt det ville det vært naturlig å komme seg vekk.
Så ut fra mitt ufaglærte ståsted var dette totalt uansvarlig. (Helikoptre som har sneiet noen buske topper får ikke fly / ta av)
Tiden vil jo vise svaret, men det må fines prosedyrer på sånt.
Last edited by a moderator: