Vi er tre makelig anlagte karer som skal svi av noen tusenlapper i Vegas. I den forbindelse har vi tenkt å bruke en dag til å oppleve litt av Grand Canyon. Som de flyglade sjeler vi er, tenker vi å fly fra Las Vegas med ett eller annet opplegg, men så vidt vi har skjønt er det mange som leverer slikt. Er det noen anbefalinger fra noen som er bereiste i området? Pristak vil nok være rundt 3000,- NOK pr pers.
Var der for noen uker siden og hadde da bestilt "Grand Voyager with Skywalk" fra Scenic Airlines (
www.scenic.com). Denne turen inneholdt busstransport fra hotell til Boulder City Municipal Airport (BLD), fly derfra til Grand Canyon West (1G4), helikopter ned til bunnen av Grand Canyon, båttur (kort!) på Colorado-elven, helikopter opp igjen, tur på Skywalk, fly hjem og transport til hotellet.
Scenic er eid av Grand Canyon Airlines (
www.grandcanyonairlines.com) og det er litt hipp som happ hva flyene er merket med ser det ut til. Turopplegget var ganske bra. Skulle jeg ha noe å "klage" på så var det at helikopterdelen godt kunne vart lenger.
Et tips er å bestille på nett - du får en del rabatter i forhold til de første prisene som kommer opp når du lager en prøvebestilling. Dersom du også googler etter "coupons" for de ulike operatørene finner du også noe som kan gi ytterligere 5-10 USD i rabatt pr. person.
Det jeg kan si er at flyene er gamle travere (DHC 6-300, årgang ca 1969) og med småslitent interiør. Helikopterne som ble brukt var derimot tilsynelatende nye. Båtturen på Colorado River var grei nok. Ikke mye å skrive hjem om annet enn at jeg nå også kan si at jeg har vært nede i Grand Canyon. Skywalk var også forsåvidt imponerende, men på det tidspunktet hadde jeg etterhvert sett nok fjell og dype daler. Anbefaler forøvrig å sjekke ut dokumentaren om byggingen (ble vist på Discovery og er sikkert å finne på youtube).
Det anbefales å ta en tidlig start på turen. Vi ble hentet på hotellet før kl 5 om morgenen og var tilbake etter gjennomført tur klokken ca 1130. Da har dere fremdeles mye tid igjen av dagen til å se på fontener, flammer og plastikk i Las Vegas.