Helikopter fra Las Vegas til Grand Canyon

Bergern

ScanFlyer Dusty
Vi er tre makelig anlagte karer som skal svi av noen tusenlapper i Vegas. I den forbindelse har vi tenkt å bruke en dag til å oppleve litt av Grand Canyon. Som de flyglade sjeler vi er, tenker vi å fly fra Las Vegas med ett eller annet opplegg, men så vidt vi har skjønt er det mange som leverer slikt. Er det noen anbefalinger fra noen som er bereiste i området? Pristak vil nok være rundt 3000,- NOK pr pers.

Brukte Sundance Helicopters i sommer og var veldig fornøyd med de. Fløy inn til Grand Canyon, landet og hadde en halvtimes fotostopp med et glass boblevann. Henting og bringing var i limousine.

Vi er tre makelig anlagte karer som skal svi av noen tusenlapper i Vegas. I den forbindelse har vi tenkt å bruke en dag til å oppleve litt av Grand Canyon. Som de flyglade sjeler vi er, tenker vi å fly fra Las Vegas med ett eller annet opplegg, men så vidt vi har skjønt er det mange som leverer slikt. Er det noen anbefalinger fra noen som er bereiste i området? Pristak vil nok være rundt 3000,- NOK pr pers.

Var der for noen uker siden og hadde da bestilt "Grand Voyager with Skywalk" fra Scenic Airlines (www.scenic.com). Denne turen inneholdt busstransport fra hotell til Boulder City Municipal Airport (BLD), fly derfra til Grand Canyon West (1G4), helikopter ned til bunnen av Grand Canyon, båttur (kort!) på Colorado-elven, helikopter opp igjen, tur på Skywalk, fly hjem og transport til hotellet.

Scenic er eid av Grand Canyon Airlines (www.grandcanyonairlines.com) og det er litt hipp som happ hva flyene er merket med ser det ut til. Turopplegget var ganske bra. Skulle jeg ha noe å "klage" på så var det at helikopterdelen godt kunne vart lenger.

Et tips er å bestille på nett - du får en del rabatter i forhold til de første prisene som kommer opp når du lager en prøvebestilling. Dersom du også googler etter "coupons" for de ulike operatørene finner du også noe som kan gi ytterligere 5-10 USD i rabatt pr. person.

Det jeg kan si er at flyene er gamle travere (DHC 6-300, årgang ca 1969) og med småslitent interiør. Helikopterne som ble brukt var derimot tilsynelatende nye. Båtturen på Colorado River var grei nok. Ikke mye å skrive hjem om annet enn at jeg nå også kan si at jeg har vært nede i Grand Canyon. Skywalk var også forsåvidt imponerende, men på det tidspunktet hadde jeg etterhvert sett nok fjell og dype daler. Anbefaler forøvrig å sjekke ut dokumentaren om byggingen (ble vist på Discovery og er sikkert å finne på youtube).

Det anbefales å ta en tidlig start på turen. Vi ble hentet på hotellet før kl 5 om morgenen og var tilbake etter gjennomført tur klokken ca 1130. Da har dere fremdeles mye tid igjen av dagen til å se på fontener, flammer og plastikk i Las Vegas.

Vi brukte Maverick da vi var der for 1.5 år siden, etter tips fra forumet (se også tripreport her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101125 ).
Da vi var der var de selskapet med de nyeste og beste helikopterne. Bakerste seterad erhøyere enn den foran så du har utsikt framover selv om du sitter bakerst. I tillegg til at de tok av fra McCarren og ikke fra Henderson eller Boulder.
Jeg synes faktisk at det å fly over LV nesten var like impnerende som Grand Canyon, så hadde jeg dratt dit en gang til hadde jeg nok tatt en "dusk" flyvning med dem også.
Anbefales

Brukte sundance helicopter og var meget fornøyd, ble hentet i limmo og de går fra egen terminal på LAS mc carran intl i motsetning til de fleste andre som går fra north Las vegas.

Ser etter en slik tur selv. Har hørt at "southern rim" var det beste å få med seg, er ikke flygingene til nord og vest?

Og er ikke busstur et greit alternativ som man sparer et par tusenlapper på?

Helt riktig, South Rim er den "ekte" Grand Canyon, mens West Rim (dit helikopterturene går) er et relativt nytt påfunn som er skapt av turistindustrien i Las Vegas ettersom avstanden dit er mye kortere. South Rim er den Grand Canyon du kjenner igjen fra bilder og filmer og er enormt mektig og veldig bredt, mens West Rim er mye smalere men dypere. Dermed ikke sagt at West Rim er direkte dårlig, men det er ikke en del av Grand Canyon National Park i hvert fall.

Det finnes ikke noen helikopterturer som går direkte fra Las Vegas til South Rim, det er rett og slett for langt unna for at det skal være økonomi i det. Istedet kan du ta en kort flytur til Grand Canyons egen flyplass og så helikopter derifra. Vi reiste med Maverick og var meget fornøyde, men hadde ikke inkludert helikoptertur. Syntes vi fikk med oss mer enn nok uansett, og flyturen fra den lille flyplassen i Henderson utenfor Las Vegas til Grand Canyon var en av de beste jeg har opplevd. Kunne se bl a West Rim og Hoover Dam.

Ser etter en slik tur selv. Har hørt at "southern rim" var det beste å få med seg, er ikke flygingene til nord og vest?

Og er ikke busstur et greit alternativ som man sparer et par tusenlapper på?

Sikkert greit hvis du vil humpe på en buss i 12-14 timer på en dag, sparer noen lapper da. Selv leide vi bil
og kjørte inn, men skulle ikke tilbake samme dag.

Sikkert greit hvis du vil humpe på en buss i 12-14 timer på en dag, sparer noen lapper da. Selv leide vi bil
og kjørte inn, men skulle ikke tilbake samme dag.
Akkurat grunnen til hvorfor vi valgte å fly til Grand Canyon. Vi hadde dårlig med tid, og det å kjøre fra Las Vegas til Grand Canyon og tilbake på samme dag kan man bare glemme.

Prøver å få dette inn på en helgetur til Las Vegas så jeg må innrømme jeg er litt betenkt med å reise med buss 7:30 og komme tilbake 22:30 (for south rim) når flyet tilbake går grytidlig neste morgen.

Men å sitte mange timer i midtsetet i et helikopter som man ikke engang kommer ut av kan vel ikke gi noen skikkelig opplevelse? Høres ut som om man like godt kunne sittet i en simulator.

Har reist to ganger med Papillon, første gang en såkalt Big Boys Tour med helikopter til grand Canyon, champagnefrokost der, før dagen ble avsluttet med Hummer tur i ørkenen. Var litt av en opplevelse, fikk også kjøre selv :-) andre gang var det en mer ordinær tur frem og tilbake på ca 1 1/2 time. Begge ganger ble jeg hentet med limo på hotellet, var veldig fornøyd med både pris og service hos Papillon http://www.papillon.com

Herlig folkens!
Mange gode tips her. Fåt sette meg ned med min gode venn google og legge en slagplan.
Tusen takk! :)

Prøver å få dette inn på en helgetur til Las Vegas så jeg må innrømme jeg er litt betenkt med å reise med buss 7:30 og komme tilbake 22:30 (for south rim) når flyet tilbake går grytidlig neste morgen.

Men å sitte mange timer i midtsetet i et helikopter som man ikke engang kommer ut av kan vel ikke gi noen skikkelig opplevelse? Høres ut som om man like godt kunne sittet i en simulator.
Ta den flyturen til Grand Canyon South Rim da, og dropp helikopterturen. Vi reiste som sagt med Maverick (betalte ca 2000 kr/pers), men det finnes sikkert andre som arrangerer lignende turer. Men vær ute i god tid, det kan fort bli fullbooket.

Hvis dere er der bare noen få dager ville jeg enten gått for helikopter eller droppet Grand Canyon. Selv fløy vi helikopter når vi var der onsdag-søndag for noen år siden, og alle som var med på turen til Las Vegas husker helikopterturen som et av høydepunktene fra den turen, så jeg vil anbefale det.

Selv om hele turen fra en drar fra hotellet til en er tilbake tar 3-4 timer, så er det bare ca to timer i helikopter, og med plass til 3 foran og 4 bak, samt at en bytter plass ved drivstoff-fylling halvveis så er en sikret vindusplass minst halve turen og en ser godt selv om en havner i midtsete bak også.

Go for it!

Back