Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stockhol

Gulboble

ScanFlyer Silver
Medlem
Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stockhol

Fra dagens næringsliv:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1735471.ece
Styret i SAS-Gruppen vil i høst avgjøre om konsernet skal selge det store passasjerhandling- og stasjonsselskapet SAS Ground Services, opplyser administrerende direktør Ola H. Strand i SAS Norge, til Stavanger Aftenblad.

"Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stockholm. "
.......................jeg sier ikke mer.
kanskje trenger vi et norsk flyselskap i tillegg til Norewgian.

Last edited by a moderator:
Re: Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stoc

Det er vel da ikke så rart? Å lede ETT selskap fra et hovedkontor?

Re: Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stoc

Det høres fornuftig ut. Jeg tror ikke den norske delen av SAS har så mye å frykte her.
Jeg håper heller at dette fører til at den danske delen av Danske får mindre inflytelse.

SAS hører hjemme i Stockholm!

Spiller det noen rolle hvor hovedkontoret ligger? Og SAS trenger mindre ikke, mer administrasjon og da er det ikke noe poeng å ha masse regionale hovedkontor

Det høres fornuftig ut!
Får se om dette er positivt iht SAS Norge

Jeg ser at alle flyene også skal over på svenskt register. Hvilke konsekvenser får det for Luftfartstilsynet i Bodø? Tenker da på evt. tap av inntekter/avgifter og kanskje mindre behov for inspektører?

Dette er da urgammelt nytt ..... det er fordi hele bolaget skal tilbake på ett AOC. Og det ble annonsert for minst et halvt år siden.

Tror neppe maskinene skal tilbake på svensk register, med mulig unntak av de maskinene SAS eier selv. Leasingselskapene foretrekker det norske ....

Jeg ser at alle flyene også skal over på svenskt register. Hvilke konsekvenser får det for Luftfartstilsynet i Bodø? Tenker da på evt. tap av inntekter/avgifter og kanskje mindre behov for inspektører?

Neppe, det er betydelige fordeler ved å ha flyene på norsk register.

Hvorfor er det slik?

Norske skatteregler er mer gunstige når det kommer til leasing enn danske og svenske. Spesielt når det kommer til sale-leaseback finansiering som SAS vel har benyttet seg mye av

Norske skatteregler er mer gunstige når det kommer til leasing enn danske og svenske. Spesielt når det kommer til sale-leaseback finansiering som SAS vel har benyttet seg mye av

Enligt svensk lagstiftning har köparen, dvs leasingföretaget, inte alls samma rättliga skydd vid en Sale and leasebackaffär som vid en vanlig försäljning. Leasingföretaget skulle exempelvis få problem att ta tillbaka sin tillgång om SAS går i konkurs. Jag tror det är av denna anledning som SAS väljer att registrera i Norge och inte i Sverige.

Er det fritt frem for et selskap med et AOC å registrere flyene i hvilket som helst land?! Finnes det regler i forhold til dette?

Det kanske är reglerat i det där konsortieavalet som Danmark, Norge och Sverige skrivit under.

"Hele konsernet skal da på nytt ledes fra hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stockholm. "
.......................jeg sier ikke mer.

Og SO WHAT?

Neppe, det er betydelige fordeler ved å ha flyene på norsk register.

Det er mulig det er journalistisk misforståelse, men fra artikkelen i Stavanger Aftenblad:
Omkring 60 Boeing 737 og Fokker 50 som de siste fem årene har vært sertifisert hos Luftfartstilsynet i Bodø, vil da bli strøket på norsk register. Flyene og driftstillatelsen blir underlagt svensk og skandinavisk tilsynskontroll og eiet av svensk-registrerte SAS AB.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1072720/250_SAS-jobber_paa_Sola_i_fare.html

Det var ikke noe krav sist SAS var ett kongerike, og er garantert ikke noe krav nå. Det er nok spekulasjon av journalisten.

Det var jo ikke lenge siden Norwegian truet med å flagge ut til Sverige, så noe må det jo ligge i dette register-skiftet.

Jeg har mistanke om at journalisten blander mellom AOC, hvor selskapet er registrert og hvor flyene er registrert.

Tja, svært mange fly i Sverige og Danmark er jo allerede LN registrert, så jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å omregistrere alle de norske uten at det er klare økonomiske grunner til dette.

Back