ANX
ScanFlyer Gold
Det hender dog at de kommer å kjører toget manuelt, når et eller annet har sviktet
Javel? Det sier jo ikke så lite...
Det hender dog at de kommer å kjører toget manuelt, når et eller annet har sviktet
Og derfor holder jeg meg til Boeing så mye som praktisk muligKennethGS said:Den dagen kom for lenge siden, da A320 begynte å trille av samlebåndet... Joysticken er koblet til datamaskiner, ikke til rorene...![]()
Og derfor holder jeg meg til Boeing så mye som praktisk muligMen det blir litt mer fatalt når det ikke lenger sitter et menneske og styrer datamaskinen
Førerløse fly i vanlig rutetrafikk? Like sannsynlig som at busser og båter blir førerløse. Greit nok med skinnegående trafikk. Nettopp fordi den går på skinner.
Man sparer kanskje noen kroner i lønning, men har funnet ut at det koster for mye på andre måter.
Hva med å lande flyet (regner med at du kjenner til krav til autoland), håndtere tekniske feil, gjøre tidskritiske vurderinger der det må prioriteres, eller å håndtere opprørske eller paniske passasjerer? Eller å ta beslutningen om å lande eller feilsøke hvis det lukter brent ombord? Egentlig er denne tråden etterhvert blitt litt meningsløs, man bør egentlig ha vært der for å skjønne de mange variablene som ikke kan automatiseres bort i en håndvending.
Hvorfor er f eks ikke togene i Norge automatiserte hvis det er så enkelt, eller t-banene, eller trikkene i Oslo? Man sparer kanskje noen kroner i lønning, men har funnet ut at det koster for mye på andre måter.
De første spørsmålene kan nyanseres til å gjelde "uansett flystørrelse", eller "på det norske kortbanenettet bør det være erfarne flygere" om man ønsker.
For å ta f.eks en data like "lett" klare å finne et jorde/åpen plass å forsøke lande på som en pilot og hva med å unngå byggninger? Ta Gottröraulykken som et eksempel, ville det gått like bra der med en datamaskin som styrte iforhold til at det satt noen der foran og fløy?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.