Hawaiian Airlines har bestillt 16 A321neo

Trdfly

Moderator
Medlem
Deliveries of New Airbus A321neo Aircraft Starting in 2017

HONOLULU, Jan. 7, 2013 /PRNewswire/ -- Hawaiian Airlines today announced the signing of a Memorandum of Understanding with airframe manufacturer Airbus to acquire 16 new A321neo aircraft between 2017 and 2020, with rights to purchase an additional nine aircraft.
http://investor.hawaiianairlines.com/phoenix.zhtml?c=82818&p=irol-newsArticle&ID=1771622&highlight

LA37625
 
Da får vi håpe Airbus oppfyller lovnaden når det gjelder rekkevidde. Ellers er det mange som blir våte på beina ...
 
HNL-SFO er vel ikke mer enn 2400 nm, langt under de rundt 3600 nm Airbus hevder A321neo skal klare med full load.
 
A321 har en 'offisiell' range på 3200nm .. hadde den hatt det i virkeligheten hadde man nok sett den i trafikk til Hawaii for lenge siden ...
 
Jada, regner ikke med at HA ville bestilt uten å forsikre seg om dette. Just sayin' ..
 
Når man kjøper så dyre 'varer' pleier man å legge forretningsmessige vurderinger til grunn. HA har nok, på bakgrunn av bl.a. pris, leveringstid og performance, funnet at A321NEO er flytypen som passer best inn i deres forretningsmodell. Ikke mer spennende enn det ...
 
Hvorfor kjøper di ikke B737 max,uvenskap til Boeing?

Merkelig uttalelse... Hvorfor i all verden er det merkelig? Hvorfor skulle
det være mer "naturlig" at de hadde valgt fly fra Boeing? Noen av de
største Airbus-operatørene finner man i USA, noen eksempler:


US Airways: 256 stk. Airbus
United Airlines: 152 stk. Airbus
JetBlue: 127 stk. Airbus
Frontier: 55 stk. Airbus
Virgin America: 52 stk. Airbus
Spirit Airlines: 45 stk. Airbus


så kan vi jo ta med Canada i samme slengen:

Air Canada 89
 
Hvorfor kjøper de ikke B737 MAX, uvennskap til Boeing?
Heller fordi med bulk-loading er MAX Series en foreldet fly-type allerede för first flight, mens A321 har plass til 10 ULD i laste-rommene nede, hvorav kanskje 6 til bagasje dvs 4 ULD (AKH, pallets osv ...) er ledige for flyfrakt (eller hhv 6, hvis Hawaïan bestemmer seg for H21QR, et äpent spörsmäl ?), som gir tilsvarende inntekt som (anslagsvis) 4 x 10 = 40 Y-class full fare-betalende passajerer (eller hhv 6 x 10 = 60), i tillegg til pax'ene oppe, noe som gir bedre avkastning enn MAX-9 som ikke egner seg for flyfrakt pga hampered turn-around. Welcome to the Party, Hawaïan !
 
Last edited:
Heller fordi med bulk-loading er MAX Series en foreldet fly-type allerede för first flight, mens A321 har plass til 10 ULD i laste-rommene nede, hvorav kanskje 6 til bagasje dvs 4 ULD (AKH, pallets osv ...) er ledige for flyfrakt (eller hhv 6, hvis Hawaïan bestemmer seg for H21QR, et äpent spörsmäl ?), som gir tilsvarende inntekt som (anslagsvis) 4 x 10 = 40 Y-class full fare-betalende passajerer (eller hhv 6 x 10 = 60), i tillegg til pax'ene oppe, noe som gir bedre avkastning enn MAX-9 som ikke egner seg for flyfrakt pga hampered turn-around. Welcome to the Party, Hawaïan !

Ja, mulighet for containere er grunnen til at Hawaiian valgte buss :rolleyes:
 
Det er jo så utrolig mange amerikanske selskap som har ULD på sine mini busser at det trur jeg er veldig sannsynlig. ^_^
 
Ja, mulighet for containere er grunnen til at Hawaiian valgte buss :rolleyes:
Det kan jo ha vært den berømmelige tungen på vektskålen. En annen sak kan være at det er ønskelig med breder seter en det 737 kan tilby. Turen til Vestkysten tar jo fra rett under 6timer så sektorene disse normalt brukes på er jo lenger det normale for en narow- body.
 
Nå bruker man stort sett samme seter på A320-serien og 737, da... Men midtgangen er litt bredere ... ;)
 
Da får vi håpe Airbus oppfyller lovnaden når det gjelder rekkevidde. Ellers er det mange som blir våte på beina ...

Nå som også PW og Airbus har lansert en opptunet variant av PW1100 motoren, PW1135G med en økning fra 33.000 lbf til 35.000 lbf skyvekraft i forhold til tidligere annonserte motorer så ser det ut som det skal gå bra

http://www.pw.utc.com/Press/Story/20140520-0902
Pratt & Whitney today launched the newest addition to the PurePower engine family, the PW1135G-JM engine, a 35,000 thrust class engine for the Airbus A321neo aircraft. The engine's higher thrust makes it the most powerful engine on the A321neo allowing A321neo operators, fitted with Geared Turbofan™ engine technology, to fly routes of greater distance while carrying more passengers or larger payloads when operating out of high-altitude airports. Pratt & Whitney is a division of United Technologies Corp. (NYSE: UTX).
 
Dette blir bra. HA har lenge ønsket seg mindre materiell for å kunne betjene vestkysten også fra 'småøyene'.
 
Muligens er nevnte "goodies" mht A321 NEO blitt tilbudt Hawaïan mot at de lar uten videre utsette leverans-dato pä A358, tilsvarende slik som John Leahy har informert pressen igär v/ILA'14 ? En större fläte A321 kan betraktes ä göre m.e.m. samme jobb som noen A358, og med vesentlig bedre frekvens !
 
Back
Top