Hawaii-tråden (2013 -> )

BSSW

Browncoat
Hawaii-tråden (2013 -> )

What to do?
Where to stay?

These are the things I need to know

Fra spøk til alvor...

Har booket en tur til HNL i august, men har ingen snøring om hva jeg skal finne på de få dagene jeg skal være der. Har lest et par TRer, og en tråd her i reiseforumet, men har egentlig ikke funnet noe interessant enda.

Fant en post av DC8'ern som gav meg noen tips, men lurte på om det er noen her med tips til hvor jeg kan bo (forholdsvis billig og med en grei standard), og hva jeg kan finne på. Bør jeg bli på Oahu, eller hoppe over til en av de andre øyene?
Er ikke så veldig interessert i natur, men er interessert i teknikk og museer. Finnes det noe slikt på noen av øyene? Har fått med meg at noe skjedde i 1941, som kanskje kan gi noen tips. Men har kun fått med meg at det skal være en båt liggende i HNL som kan besøkes, men det tar ikke mer enn maks en dag.

Det er jo EN som har vært der noen ganger, kanskje han har noen tips? Reidar?

-----

MOD NOTE: 2011-versjonen av Hawaii er her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78973

Last edited by a moderator:
Re: Hawaii

Jeg er ikke den som har besøkt øyene mest, men har fortsatt øyfølelsen i kroppen etter mitt siste besøk. Herlig.

Det kommer veldig an på hva du er ute etter. Honolulu er jo stedet om du skal ut på partay, det finnes selvsagt også steder utenfor Honolulu på Oahu som er rolig og kurrant.

Jeg er ferdig med Oahu, og ihvertfall Honolulu. For mye styr/folk.

Maui er hyggelig og følelsen litt annerledes. Litt dyrere på hotellfronten, mye bra.

Hawaii (big island) er min soleklare favoritt (men har ikke besøkt Molokai eller Lanai).

11 forskjellige klimaer på øya, fra ørken/lava til regnskog. Fra 32 grader på vestkysten til 3 grader på toppen av fjellet

Skikkelig hvilepuls, lite hoteller, lite folk, billig. Leide en jeep uken vi var der. Kjørte opp til 4000 meter til nesten toppen av Mauna Kea og tasset de siste 15 minuttene til den skikkelige toppen. Vanvittig følelse

Kjørte til nordenden av øya, off roading til slutten av Awini trail med fossefall i dalen da vi hiket innover og lava beach. Stunning.

Helikoptertur over aktiv vulkan kostet kun 179 daler for en time.

Snorklet sammen med Green turtles flere dager, lei utstyr fra Snorkel Bob for 22 dollar for en uke, kjør rundt øya og opplev herlig snorkling.

I det hele tatt, super laid back, knuser thaimøsse og Asiaøy"paradis". Ikke noe luftfuktighet, så mye mer behagelig for en nordmann selv over 30 grader.

Har mange turer på programmet i år. Turen tilbake til Hawaii er den jeg gleder meg suverent mest til.

Last edited:

Takker for tipset Tommy :)

Partay er ikke helt min ting :p
Men avslapping er jeg flink til :p
Mye folk og styr er jeg ingen fan av, så det hadde vært greit å slippe. Men har skjønt det slik at august er lavsesong.

Fikk en sms, fra pakkemannen, om jeg hadde kikket i innholdsfortegnelsen (:8:). Der fant man denne tråden fra 2011: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78973
Mye interessant å lese der.

Men har egentlig ikke kommet noe særlig videre :8:

Joda, men hvis første tur, og kort tid , hold deg til Oahu og få deg en bil fra dag 2 ... Øya er topp og jeg kan alt der... Vært overalt. Etter 20 besøk, neste i september. Så jula og neste påske... UA passer så godt på oss...:lol:

Har selvfølgelig vært mange ganger på de andre holmene også, alle fantastiske, men det bør utsettes til neste gang.;).

Jeg kan gi deg mange tips som kanskje er bedre pr. telefon ... Vi kan bruke PM først så mail og tlf.... Vil gjerne hjelpe deg...:cool:

Noe slikt kunne jeg tenkt meg å finne på:
DSC_2452.jpg

Hvor er det best å gjøre slikt uten at det blir for mye folk

Takker for tipset Tommy :)

Partay er ikke helt min ting :p
Men avslapping er jeg flink til :p
Mye folk og styr er jeg ingen fan av, så det hadde vært greit å slippe. Men har skjønt det slik at august er lavsesong.

Fikk en sms, fra pakkemannen, om jeg hadde kikket i innholdsfortegnelsen (:8:). Der fant man denne tråden fra 2011: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78973
Mye interessant å lese der.

Men har egentlig ikke kommet noe særlig videre :8:

Honolulu er i min bok noe some er verdt ett besøk, men kan gjøres på en dagstur fra alle de andre holmene. Fly inn om morran, lei en bil til 30 dollar, kjør til Pearl Harbor, ta touren der (veldig bra) og inn til Waikiki, kanskje krateret i Diamond head i tillegg, fly tilbake på kvelden.

Er ikke enig med Reidar at man blir lei av de andre øyene etter bare noen dager.

Det kommer veldig an på hvilke aktiviteter og hvor mye du vil ta deg rundt. Vet ikke hvor mye Reidar snorkler, beacher, ligger i hengekøya eller tasser oppover fjellsider. Jeg klarer ihvertfall ikke å skjønne hva som er attraktivt med en uke på Waikiki annet enn billigere hoteller/restaurant/mat/drinker (nå drikker jo ikke du uansett)

Etter 6 dager på Hawaii Big Island var jeg ikke klar for å reise noen som helst steder. Og den følelsen får jeg stort sett aldri etter så lenge på ett sted.

Og igjen, different strokes for different folks er flott ;)

Støtter definitivt forslaget om å leie bil. Tok roadtriper på både Oahu og Maui, som var fantastisk. Legger ved noen bilder fra Oahu.

209192_10152116314530254_17390335_o.jpg

244332_10152116314080254_957492993_o.jpg

458522_10152116314895254_346740511_o.jpg

467872_10152116314330254_2033866777_o.jpg

266449_10152116315405254_1600612427_o.jpg

Nå da, har ikke sagt at jeg er lei av de andre etter noen dager... Mange opphold har kun vært på de andre, med kun stopover HNL på vei inn ut.

Gjerne fortelle at min favoritt er Maui.. Hawaii er flott men så store avstander...
Har vært den øya trill rundt noen ganger. Kilauea er verd et forsøk..

Kauai er sammen med Maui i den stilen du har vist med beina på gelenderet..

Men du sa HNL , og du finner mange plasser der ... Haleiwa og titte på surferene. Så koselig by... Er innom hvert år... Husk at nær der ligger Dillingham airfield hvor du kan fly mye rart...

Ok, kamerat. Hadde ikke tenkt å lage noe tripreport fra turen vi hadde forrige uke, men kun for deg, skal jeg mekke en liten sak. ;)

Poster link når jeg er ferdig

Re: Hawaii-tråden (2013 -> )

Det begynner å komme inn mange gode tips - (et lite rødt kort til Reidar, telefon og PM blir en lukket konversasjon - legg ting ut her så alle kan få glede av dette).

Er 100% enig at leiebil gir deg en helt annen opplevelse, en kan kanskje klare seg uten noen dager på Waikiki uten leiebil, der har du alternativer i form av offentlig transport, men selv på Oahu opplever du utrolig mye mer med leiebil. Oahu - Waikiki oppfyller nok best flere av kriteriene dine - du kan nok bo rimeligst på Waikiki - Outrigger kjeden og noen kvartaler fra stranden er et tips for å få ned hotellkostnadene noe, men parkering av leiebil vi trekke det opp noe. Uansett ha et realistisk forhold til kostnader på Hotell og ikke minst mat - det kan fort bli dyrt (veldig dyrt på Hawaii).

Når det gjelder teknikk og museer er nok Oahu det som har mest å tilby, men det finnes på andre holmer også. Et par dager (du skriver noen få i innledningen) kan fort fylles på Oahu og kanskje en kombinasjon av leiebil / ikke (du kan f.eks. nå det meste av Pearl Harbor styret med offentlig transport). Det er også et ganske aktivt spotter miljø på Honolulu - ikke la deg forvirre av URL`en http://hnlrarebirds.blogspot.co.uk/ er en artig aktiv gjeng og det finnes mange flotte spotte steder rundt Honolulu - med som du ser ganske variert trafikk.

The Big Island - Hawaii er også langt på vei vår favoritt - Kona kan være et alternativ til Waikiki og her er det mulig å finne gunstigere hotell - men leiebil er et 100% must og enig med Tommy at 4 Wheel Drive er å foretrekke. Selv om du ikke vedlig interessert i natur - er Vulkanen syd på Hawaii noe som bør oppleves - enten til fots eller med Helikopter ($$$$) uansett verdt det. Et stykke å kjøre - men flott kjøre tur. Du finner sikkert rimelig hotell i Hilo - men det regner betydelig mer i Hilo.

Når det gjelder vær - så er ting ganske ryddig med mye sol og pent vær, men det finnes et vær fenomen på The Big Island - VOG - Vulcanic Fog og det snakkes det lite om - og det når forholdene ligger tilrette for dette fenomenet (noen uker i året og det kan vare i ukesvis) er det en spesiell opplevelse som kan være ubehagelig og vi har opplevd at de evakuerte Naalehu (syd på øya) og stengte Hwy 11 syd for Captein Cook. VOG gir deg sår hals og rennende øyne - vi bodde i Captein Cook som er langt mere utsatt enn Tommy Kysten Nord for Kona. Les litt online aviser fra Kona / Hilo for å holde deg oppdatert.

Når det gjelder Maui og forsovidt andre holmer så har "The Resorts" mye å tilby - men her kan det fort bli dyrt - veldig dyrt og en frokost kan fort blir dyrt - vedlig dyrt. Maui er veldig "Resort Basert" men det finnes alternativer, som nevnt i en annen tråd er det 2 hoteller i Lahaina som både er svært bra og ikke så galt renbt prismessig - Plantation Inn og Lahaina Inn - de er populære og blir ofte utsolgt, men inkluderer frokost og gratis parkering og ligger i Lahaina med mange resturant alternativer. Et annet alternativ kan være Paiia ved flyplassen - mange Surfere (Wind) - uansett Maui må du ha leiebil, her er ikke 4 Wheel Drive et must det er får veier du trenger 4WD - selv veien fra Hana langs Sydkysten (som du strengt tatt ikke har lov til kjøre med Leiebil) går greit med 2wd.

Maui er den holmen vi har tilbragt mest tid på - fra mine dager som Windsurfer på Spreckesville og Hookipa (vel gamle kunster er ennå ikke glemt og det blir noen timer på brettet når vi er på Maui :p Surfs Up Dude !!) via bryllupsreisen (som egenlig skulle ha vært i Italia - men kombinasjonen av Alitalia og Standby (ID Billetter) ble til Hyatt på Maui :p:p

Det finnes masse leiligheter du kan leie - Craigslist er et godt startpunkt, men de er ofte Lørdag til Lørdag - det samme gjelder oHana`s mindre hytter (oHana betyr Familie på Hawaiisk) - om det passer inn kan dette være betydelig billigere.

Last edited:

Rødt kort, kanskje men jeg ville ha litt forhåndsinfo..

Men la oss starte med forutsetningene først: Antar BSSW vil gjøre det rimeligst mulig for et kort opphold. Det er dyrt og krever tid å dra til andre holmene på første tur.

Hotell: Ilima… http://www.ilima.com/ Midt i Waikiki nær Kuhio. TheBus ( lokale buss selskap ) 100m unna. En bussbillett tar deg øya rundt og koster omtrent ingenting.

Bodde her første gang i 1986. De har store, velholdte studio med ok kjøkken . Bare titt på weben. Fri parkering ( først til mølla, men har aldri opplevd fullt ) . Det betyr mye.

Bygd mens de bygde store rom her omkring. Store legoblokker har kommet opp i senere tid med lego-størrelse-rom. Ser tydelig at tallknekkerene har vært flinke her.

Priser, jo høyere opp desto dyrere, men alle er like bortsett fra noen ekstra store på toppen.

Det er greit å kokkolere frokost selv, istedenfor å gå ut. Men det finnes billige frokostplasser i nærheten.

Super’n er 4 min unna med alt tenkelig , åpen 0600-2400 ( tidligere 24 timer ).

Waikiki også 4 min unna, Internasjonal Market 3 min. Der kan man få mye føde også. Selvfølgelig maaange spisesteder rundt omkring.

Leiebil: 6-7 min unna, Hertz, Budget og Alamo. Har brukt alle.. Pris må forhåndssjekkes og MÅ bookes i Norge ( da er alle forsikringer inkludert ).

Shopping: Ala Moana Center kan nåes lett med TheBus 100 m unna.

Nærmeste Eplebutikk, 4 min… iPhone 5 koster ca kr. 1.000 mindre enn i Norge. Salestax er kun litt over 4%

Får gi tips om hvor en skal kjøre senere….:stir

Må legge til en annen måte å komme til de andre holmene på for folk med dårlig tid.

I senere tid har vi gjort følgende.. Tidligere har vi flere lengre opphold på Maui, Kauai og Hawaii. Har ikke lyst til å ta med hele "flyttelasset" over for kort periode.

MEN vi kjører med vår leiebil ( gubbebil selvfølgelig :old ) til "innenriksterminalen" på HNL. Leverer bilen. Har kun med ryggsekk med diverse , pass for leg og flyr over med Hawaiian/GO! til en av disse: KOA, LIH, OGG , ITO.

Henter ny gubbebil. Durer rundt på velkjente stier til ca. 17.00. Leverer bilen, flyr tilbake til HNL, finner kjerra vår der og hjem til vårt hotell... På balkongen med en liten en .. Egentlig gøy... :wow:

Ser folk bragger om leiebil, men egentlig kun en nødvendighet på alle andre øyer enn Oahu. TheBus funker smør selv om frekvensen er lavere jo lengre vekk fra Ala Moana shopping du kommer. Jeg syklet også en del rundt på Oahu (bodd der i 4 måneder) og fant mange fine og øde strender. Kjør på med leiebil på de andre øyene, jeg har selv hatt tidens kjedeligste opplevelse ved å være stuck i Hilo uten at jeg har sertifikatet... Hilo vil man virkelig ikke være i.... :old

Maui er fint, kjør Hana Road, det får norske veier på Vestlandet til å være motorveier i forhold (ja til Maui hadde jeg med en venn som hadde lappen). Waikiki er dyrt, ABC Stores er overprisa. Dillingham Airfield er fint, der har jeg hoppa ut av et fly som funka aldeles utmerket. Du må selvsagt signere deg igjennom en masse papirer om at du dør på egen risiko.

God tur og aloha!

Ser folk bragger om leiebil, men egentlig kun en nødvendighet på alle andre øyer enn Oahu. TheBus funker smør selv om frekvensen er lavere jo lengre vekk fra Ala Moana shopping du kommer. Jeg syklet også en del rundt på Oahu (bodd der i 4 måneder) og fant mange fine og øde strender.
Joda, men tar noen timer å sykle fra Honolulu til f.eks. North Shore. Synes North Shore og østsiden var utrolig fint, og det var deilig å ha bil og friheten til å stoppe så få eller mange steder man ville. Vi tok det som en dagstur, hvis man sykler bør man beregne noen dager.

Takk for alle tips!

Peppep sine bilder avgjorde saken, for 1 dag i hvert fall.
Hvor ble bilde nr 1 og 4 tatt? Nordover eller sydover fra HNL? Eller andre siden av øya?

Det jeg tror jeg kommer til å gjøre, foreløpig i hvert fall, er å leie en Wrangler (Hertz på HNL har den visstnok), og ta en kjøretur nedover kysten. Eller oppover, litt etter svaret fra Peppep :p
Må nok dra med meg Nikonen med utstyr da :8:
Meg og leiebil har ikke alltid gått så godt. Da snakker jeg med erfaring fra BRU og IAH

Dag 2, fly over til en annen øy med HA eller Go, og tilbake med den andre,
For å få selskapene og en ny flytype :p

Resten av turen passer det å ta på sparket :p

Hotell har jeg ikke funnet enda, men har ikke sett etter noe siden i går.
Har ikke noe behov for å bo med stranden i hvert fall, men pga Tommy (SEA julebord) så ønsker jeg litt standard :p

Bilde nr 1 er greit. Nordover langs kysten før du kjører ned mot akvariet på venstresiden. Berømte Rabitt Island ut til høyre. Lenger bort ved et større hvitt hus finner man Magnums hus... Rett til høyre etter du kommer inn med store trær på venstresiden med skilpadde på jernporten.

Lenger helt i horisonten er Kailua med sine flotte, berømte strender. Der hvor Barack og jeg :colgate: er innom hver jul..

Hvor ble bilde nr 1 og 4 tatt? Nordover eller sydover fra HNL? Eller andre siden av øya?

Det jeg tror jeg kommer til å gjøre, foreløpig i hvert fall, er å leie en Wrangler (Hertz på HNL har den visstnok), og ta en kjøretur nedover kysten. Eller oppover, litt etter svaret fra Peppep :p
Var litt sløv, ettersom det var hun jeg besøkte som kjørte, og hun var kjent i området. Skal høre med henne, men trooor at vi kjørte østover forbi Diamond Head, og oppover østkysten til North Shore. Tipper at bildene du spør om var tatt i området Sandy Beach eller Bellows Field Beach etter en titt på kartet. North Shore er veldig kjent som et bra surfeområde, og flere Baywatch-sesonger ble spilt inn her. Men de fineste områdene synes jeg var på østkysten.

Joda, den vanlige veien er å kjøre østover forbi Diamond Head inn i noe flotte boligstrøk og så inn på hovedveien der Highway 1 slutter... Så opp den veien på østkysten. Ikke noe å se på vestkysten. Så opp videre til North Shore. Kualoa , Chinamans Hat, Polynesian Village ( mormonsk ) , Turtle Bay ( med Hilton ) og så til herlige Haleiwa... Derfra kort vei til Dillingham. Mye herlige strender helt for deg selv.

Tilbake er det greit å kjøre over høyden til Honolulu , kanskje stop på Dole Plantation midt i annanasåkeren. Så nedoverbakke i mange felts motorvei til. Honolulu .

Last edited:

Da er hotell booket i Waikiki, og det blir ikke ved strandkanten :p

Wrangleren er leid, uten NeverLost, får se hvordan det går :8:
Planen er å ta turen nedover kysten og rundt til andre siden, og eventuelt opp kysten, alt etter tidsforbruket på sør/vestkysten.

Har ikke booket noe flybilletter mellom øyene, hovedsakelig pga jeg er ikke sikker på hvor eller i det hele om jeg vil dra. Dog hørtes Kona interessant ut (DC8ern). Men så var det der med leiebil igjen...
Det kan bli til at jeg tar noe på sparket. Eventuelt ikke gjør en skiiiit, er flink til det :p

Takker for alle tips :)
Kanskje man klarer å få ut en TR også :drunk:

:fly

Leiebil Honolulu

Et eksempel: har Budget nå, og har vekslet mellom Budget og Hertz i 17 år nå.

Kontor vegg i vegg Hyatt Regency, levering i kjelleren vegg i vegg også.. Valgte Budget denne gangen..

Ser på eksempel til jula. 4 door Full Size: Hertz $ 530, Budget $ 195 med akkurat same forsikringer booket direkte via deres .no....

Har sett det samme andre steder I USA . Senere år mye Alamo også. Ligger langt under. Hæ ??:drunk:

Edith: Skulle vært Sponolulu i overskrift... Sorry Fnate

Last edited:
Back