Jeg er fullt klar over piloters ansvar i forhold til egen separasjon til terreng. Og ja jeg har mange ganger selv opplevd å bli klarert for innflyging langt ute på en arrival og dermed descendet etter gjeldende minstehøyder. Jeg er altså fullt klar over ansvarsområdene her.
Jeg finner det like fullt ut veldig merkelig at Haze01 blir gitt descend til en spesifikk høyde i ukontrollert luftrom som er under sikker høyde. Jeg skjønner at dette er fullt mulig, men har selv aldri opplevd det. Jeg flyr haugevis av IFR-innflyginger i ukontrollert luftrom på Vestlandet og har aldri opplevd noe annet enn å få "cleared to leave controlled airspace for approach to XXX". Det er da rimelig åpenbart at det er gjeldende minstehøyder som styrer videre descend. Det er det også i dette tilfellet med Haze01, men forskjellen er altså at de får en spesifikk høyde å descende til, som viser seg å være usikker. Veldig merkelig prosedyre synes jeg, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg og veldig mange andre lett kunne gått i den samme "fellen".
Videre kan man mene hva man vil om svakheter ved planlegging av turen, men jeg er absolutt ikke enig i at den største feilen ligger her. I mine øyne ligger den hos rutinene til LFV.
Jeg synes også det er vanskelig å skylde på crewet for å starte videre descend vest at fjellet. De fløy fortsatt IFR, og da forholder man seg ikke til spesifikt terreng og spesifikke fjelltopper som man ville gjort på en VFR-flyging. Det høres kanskje merkelig ut, men det er slik det gjøres. Det er enten eller, VFR eller IFR.
Bare noen tanker rundt dette. Jeg er absolutt ikke ute etter å henge noen, men det er veldig interessant for meg, og sikkert andre, som flyr mye IFR å diskutere dette med dere i andre enden av radiobølgene

Veldig mye å lære for alle parter av denne tragiske ulykken.