• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Haugesund-London med Coast Air?

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Flyselskapet Coast Air fra Karmøy vil starte opp ruteflyvninger mellom Haugesund og London dersom Ryanair legger ned ruten på strekningen.

NRK Rogaland

Tidligere denne uken varslet Ryanair at de legger ned 20 prosent av flyrutene sine fra London, og ruten til Haugesund kan dermed være i fare.

- London er en svært interessant destinasjon for oss, og om Ryanair skulle forsvinne helt, vil vi gjøre nye vurderinger, sier administrerende direktør Kjell Fredheim i Coast Air.

Potensielle destinasjoner
Mandag starter Coast Air to daglige flyvninger mellom Haugesund og København. Hittil er rundt 3.000 seter solgt, noe Coast Air er fornøyd med.

Fredheim sier Coast Air ønsker nå å satse mer på utenlandstrafikk og har allerede sett seg ut flere potensielle destinasjoner.

- Vi er nødt til å øke produksjonen ganske mye for at dette skal bli lønnsomt. Hvis København blir en suksess, kan vi eventuelt øke med en tredje frekvens, sier Fredheim.

Har kapasitet
Lufthavnsjef Øystein Østensjø tror ikke Ryanair kommer til å droppe Haugesund, selv om de i fjor vinter mer enn halverte antall ukentlige flyvninger mellom Haugesund og London. Østensjø er positiv til Coast Air sine planer, og mener Haugesund har stor kapasitet når det gjelder utenlandstrafikk.

- Vi skal klare å håndtere opptil flere på en dag, så med tanke på dagens kapasitet vil dette gå veldig bra, sier Østensjø.
 
Spennende, og ATR er vel strengt tatt også en bedre egnet maskin enn 737-800 er fra HAU.
 
Det er akkurat slike ruter Coast Air burde ha begynt pa for lenge siden! Ikke alle mulige innenlandsruter med svaert begrenset passasjergrunnlag.
 
Coast Air får vel de samme betingelsene som Ryanair da det er reduserte avgifter for all rutetrafikk ut fra HAU til utlandet. Ryanair får 90% avgiftsreduksjon på HAU etter hva jeg har forstått.
 
Back
Top