Har vi egentlig brukt for SAS?

Originally posted by EB
Hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!:wow: :wow: :wow:

Dette er et velkjent problem i store foretak når man divisjonaliserer. Bonusen til lederne i en divisjon er ofte positivt korrelert med omsetning, markedsandel osv. for denne ene divisjonen, noe som vanskeliggjør koordinering i de tilfeller der man har aktiviteter som potensielt konkurrerer med hverandre i flere divisjoner.

Tror det er folk som først og fremst bor i hovedstadsregionen som er opptatt av flere ruter ut fra OSL. Tror nok at for oss som må bytte fly holder en knapp på å fly via CPH kontra OSL.
Dette bunner bla i de idiotiske toll bestmelsene som fremdeles finnes i Norge (Bagasje klarering på første stopp)
Selv reiser jeg alltid via andre hubber på vei til SVG.
Kan OSL unngås så gjør jeg det.

Hvorfor byttet SAS ut 767? Noe jeg egentlig ikke har forstått. Var den for liten, lite økonomisk osv? Det er mange sleskap som benytter denne i trafikk ennå.

Jeg tror du tar fullstendig feil, CK.

Og om det ikke er feil, så bør det bli feil noe faderlig fort. For om det du sier er "rett" i SAS Braathens, forklarer det FBU4EVERs historie. Og om den historien virkelig er sann, og om dette virkelig er den måten SAS Braathens har tenkt å forvalte "sin andel" i SAS-systemet på, er det noe som er alvorlig galt.

For SAS Braathens kan over hodet ikke stå fritt til å starte akkurat de rutene de ønsker. Selv om SAS-aksjen står notert på børsene i de tre respektive landene, er aksjeeierne eiere av SAS AB og ikke i de respektive lands selskaper (SAS BU/SE/DK/IC).

Dermed vil det ikke være i akjeeiernes interesse om SKBU starter ruter som isolert sett kan være lønnsomme for SKBU men som gir tap for SAS AB.

På samme måte er SKBU tilknyttet et større system med feeding til og fra de andre tre selskapene, så SKBU er også i stor grad prisgitt samarbeidet med de tre andre selskapene, og resten av konsernet for øvrig.

Derfor høres FBU4EVERs eksempel fullstendig tragisk ut, om det virkelig er sant.

Men tragiske eksempler fantes før oppdelingen også.. SAS solgte vel gjerne Skandinavia-Newark og videre med CO til Los Angeles enn sin egen non-stop rute fra CPH til lAX når de fløy den...:naughty:

Originally posted by Nick Figaretto
Dermed vil det ikke være i akjeeiernes interesse om SKBU starter ruter som isolert sett kan være lønnsomme for SKBU men som gir tap for SAS AB.

My point exactly! Det er et åpenbart behov for en overordnet koordinering i SAS-konsernet. Det er også mulig at man også tidligere hadde slike problemer, men slike problemer bør jo definitivt løses - det er vel i alles (iallefall aksjeeierne) interesse. Kanskje skal vi som bare er passasjerer heller applaudere mest mulig autonomi - iallefall på kort sikt - dersom de ulike delene av SAS-konsernet konkurrerer innbyrdes. Det blir kanskje lavere priser av det....
:D

Originally posted by BU-veteran Mener ikke at nordmenn ikke flyr SAS, men mange flere kunne gjort det, hvis det var SAS som hadde direkte utenlandsruter fra alle de 6 stedene som KLM har det.

SAS flyr fra flere norske byer til hubene i CPH og FRA, KLM flyr til hub i AMS. Hva er forskjellen, når du uansett må innom en hub?

Originally posted by HMWK
Pris og rutetilbud!

Kan godt hende KLM har bedre priser enn stjernegjengen, men er det et argument for oppsplitting av SAS? Du får fortsatt ingen direkte long-haul fra Norge. Og har "KLAF" generelt et bedre rutetilbud enn LH? Tror du det forandrer seg om man splitter SAS?

Det er et åpenbart behov for en overordnet koordinering i SAS-konsernet.

Är ganska säker på att en sådan koordinering redan finns i SAS-koncernen. Att SAS Braathens och SAS SE i full frihet skulle få expandera tror jag bara inte på.

Historien jeg nevnte i mitt innlegg er sann. Her kommer en lignende,selvopplevd,historie:

Vi er et par-tre stykker som reiser til Italia på vinreise i Barolo-land i november hvert år.De to andre reiser på min kvote av Star Alliance-biletter,og vi reiser alltid til MXP.
Ifjor tok jeg ut biletter OSL-CPH-MXP v.v. Det går direktefly OSL-MXP noen ganger i uken,bare ikke på tirsdagene som er vår faste utreisedag.Da må vi via CPH.
For noen dager siden skulle jeg ta ut bilettene til årets tur.Surprise,surprise!Jeg får opp kun ETT alternativ,nemlig OSL-MXP.Ingen alternative strekninger som tidligere.Jeg må inn og kjøpe ekstra biletter OSL-CPH og CPH-MXP. OSL-MXP koster NOK 514 t/r,OSL-CPH NOK 423 t/r og CPH-MXP NOK 546 t/r. Ifjor kostet OSL-CPH-MXP t/r NOK 620.Siden hjemreisen er på lørdager,kan vi ta direkteflyet MXP-OSL.Samlet pris for oss tre på strekningen OSL-CPH-MXP-OSL blir da NOK 2223.- Ifjor kostet det oss NOK 1860 totalt.Ikke bare er servicen blitt vesentlig dårligere fra ifjor,men vi betaler altså NOK 363 mer pr. person for turen. En kjapp? (noe venting ble det) tlf. til ID-avdelingen ga følgende svar:Oppsplittingen har ført til at ID biletter utstedt i Norge skal primært utføres på SKBU-ruter.Økt administrasjon med biletter utført på andre SK-lands ruter medfører økt pris.
Ettersom jeg alltid har 2 uker ferie i november,så er det faktisk en reell mulighet at vi kommer bedre og billigere ut av det hvis vi reiser med et eller annet LCC i fremtiden istedenfor med SK ID-biletter.Slå den! :lol

Dette tror jeg er hverdagen for mange ansatte i flybransen...flere og flere velger LCC med fast plass! Ikke noe nytt i dette...

Jo 'a. Men her var det jo snakk om årsaken til at ID-billettsystemet blir dårligere. ID-billetter er nå en ting, men verre er det at SAS Braathens later til å følge samme filosofi når det gjelder ordinære Pax-billetter. Dette her er jo rent vanvidd.

jeg tror det der er et eksempel på at noen i salgsleddet har misforstått totalt, og jeg (kaster brannfakkel laaaaangt) tror det er vanligere for ex-BU-folk å tenke på den måten enn for ex-SAS Norge-folk, som er vant til at man er en del av en større enhet. Det kan nok ta litt tid for noen å bli vant til et nyt verdensbilde

Back