Historien jeg nevnte i mitt innlegg er sann. Her kommer en lignende,selvopplevd,historie:
Vi er et par-tre stykker som reiser til Italia på vinreise i Barolo-land i november hvert år.De to andre reiser på min kvote av Star Alliance-biletter,og vi reiser alltid til MXP.
Ifjor tok jeg ut biletter OSL-CPH-MXP v.v. Det går direktefly OSL-MXP noen ganger i uken,bare ikke på tirsdagene som er vår faste utreisedag.Da må vi via CPH.
For noen dager siden skulle jeg ta ut bilettene til årets tur.Surprise,surprise!Jeg får opp kun ETT alternativ,nemlig OSL-MXP.Ingen alternative strekninger som tidligere.Jeg må inn og kjøpe ekstra biletter OSL-CPH og CPH-MXP. OSL-MXP koster NOK 514 t/r,OSL-CPH NOK 423 t/r og CPH-MXP NOK 546 t/r. Ifjor kostet OSL-CPH-MXP t/r NOK 620.Siden hjemreisen er på lørdager,kan vi ta direkteflyet MXP-OSL.Samlet pris for oss tre på strekningen OSL-CPH-MXP-OSL blir da NOK 2223.- Ifjor kostet det oss NOK 1860 totalt.Ikke bare er servicen blitt vesentlig dårligere fra ifjor,men vi betaler altså NOK 363 mer pr. person for turen. En kjapp? (noe venting ble det) tlf. til ID-avdelingen ga følgende svar:Oppsplittingen har ført til at ID biletter utstedt i Norge skal primært utføres på SKBU-ruter.Økt administrasjon med biletter utført på andre SK-lands ruter medfører økt pris.
Ettersom jeg alltid har 2 uker ferie i november,så er det faktisk en reell mulighet at vi kommer bedre og billigere ut av det hvis vi reiser med et eller annet LCC i fremtiden istedenfor med SK ID-biletter.Slå den! :lol