Har vi egentlig brukt for SAS?

Ja, det er vel en bedre beskrivelse EB... men mange her var under oppfatningen at dette var en "redningsdåd" før dette var et faktum... ;)

Dag

Selvsagt var det ikke i BlåKors ånd at SAS kjøpte restene av Braathens, det var Biz.
Men jeg skrev det i contexten at SAS Group ikke satser i Norge.

/G

Originally posted by P.A. VIKING
Selvsagt var det ikke i BlåKors ånd at SAS kjøpte restene av Braathens, det var Biz.
Men jeg skrev det i contexten at SAS Group ikke satser i Norge.

Braathens var vel det man kan kalle en gavepakke til SAS-konsernet - det er ikke ofte Konkurransemyndighetene gir tillatelse til å la en stor aktør få lov til å kjøpe opp den eneste konkurrenten, slik at man ender opp i et monopol. Å kalle dette kjøpet et bevis på at SAS satser i Norge blir kanskje litt søkt, men....

SAS satser vel i Norge - det er jeg ikke i tvil om. Basert på inntjeningen SAS Braathens har ville det vel vært direkte uforsvarlig å ikke la SAS Braathens ekspandere/satse på nye destinasjoner, spesielt om de fortsatt klarer å vise til resultater.

Jeg tror ikke at det nødvendigvis er spesielt fornuftig å splitte SAS-konsernet opp i uavhengige selskaper. En av de store fordelene SAS har i konkurranse med lavkostnadsselskaper er at de kan skilte med et relativt omfattende rutenett (iallefall større enn de fleste LCC'ene sitt nettverk), både gjennom egne destinasjoner og gjennom destinasjonene til alliansepartnerene. Det er forsåvidt riktig at SAS Braathens gjør det bra, men det er ikke gitt at SAS Braathens ville hatt det samme overskuddet som et uavhengig foretak. Noe har de nok igjen for å være en del av SAS-konsernet.

jy

Originally posted by EB
En gavepakke fra konkurrenten KLM!!!

Det kan være - jeg kan ikke detaljene i denne saken. Det er vel riktig at KLM solgte sine aksjer i BU, men jeg synes å huske at det ble poengtert at det ikke fantes andre kjøpere som var villige til å betale så mye som SAS. I tillegg så var det vel en klar oppfatning av outsidere (som meg selv) at BUs ledelse snakket veldig varmt for SAS som nye eiere - man skulle nesten tro at SAS var den som skulle betale ut bonusen til Arne J. så fint han mente at det ville være om SAS kjøpte BU. Når både ledelsen og mange av de tillitsvalgte i et selskap går så positivt ut i media i forhold til en potensiell kjøper gjør de ikke det enkelt å skaffe til veie alternative kjøpere.

Jeg sier meg enig med de som sier at SAS kjøpte BU av økonomiske årsaker, enn de som sier at SAS reddet BU. Ligner litt på den gangen Air Canada kjøpte Canadian(som også var i økonomisk trøbbel da de ble oppkjøpt).

Jeg skulle gjerne sett DNL konkurrere mot DDL og SILA på hovedstadstriangelet!!

Som et stort flyselskap eller allianse, så tror jeg heller jeg ville kastet meg inn i samarbeid med Sverige enn Norge eller Danmark.

Etter min mening så synes jeg at de tre selskapene står nokså fritt under SAS-paraplyen, og ser ingen grunn til å kutte opp noe som i bunn og grunn er et godt selskap. Alene er de svake men sammen står de sterke, mot de store krefter fra sør.

Jeg ser heller at SASBraathens kvitter seg med det etterslepende navnet, og blir rent og pent SAS eller i værste fall SASnorway.

:)

En norsk normann fra Norge burde selvfølgelig fly SAS dersom man skal til USA. Har selv vært i USA flere ganger (familiebesøk), men aldri fløyet med SAS. Det har vært BA, Pan Am, KLM, alt pga pris. Hvorfor klarer ALDRI SAS å matche pris for vanlige mennesker som skal ut å fly ??

;)

Jeg håper virkelig ikke SAS splitter opp i nasjonale selskaper. Derimot tror jeg tiden er inne for SAS til å selge ut støtteselskaper som STS, SGS, SFA etc slik man gjorde med SAS IT avdeling. Tror det er nesten umulig for SAS flyselskapene å konkurrere når de må kjøpe tjenestene fra monopolbedrifter med høye priser, noe konkurrentene som DY og FR slipper.

Med dagens belegg på SAS Intercont så ser det da ut som om SAS klarer å matche pris for veldig veldig mange...

jeg har ikke lest alle innleggene, men basert på det første innlegget må jeg med respet å melde få kalle dette nonsens. Tidene skifter, og det ene året er det i Norge pengene tjnes, det neste i Sverige. Med imelig sterk tilstedeværelse i tre merkeder, er SK godt diversifisert, noe som er meget got. I DK har det lenge, og på svensk innenriks også, er det vill konkurrane, mens man i Norge har et ganske normalt konkurransenivå, med to aktører som begge ageerer relativt normalt. Kostnadene er lavere i SAS SE og SAS DK enn i SAS Braathens, men konkurransesituasjonen er annerledes. For noen år siden var det i Norge beintøff konkurranse mellom tre aktører, mens SAS i Sverige var helt alene. Tidene skifter, og det aller beste for et lite land som Norge er å delta i et større selskap sammen med DK og SE. SAS-samarbeidet er det beste som har hendt norsk luftfart. OPunktum

Er nok ikke så bastant som CK, men han har et veldig bra poeng: Nå kan de forskjellige delen av SK lene seg på hverandre når det trengs. Og hva skulle egentlig bli bedre med å dele SAS? Det kommer ikke flere selskaper eller konkurrenter inn i Norge av den grunn. Skulle plutselig de svenske og danske delene begynne å fly i Norge? Unntaket er de grensekryssende rutene, men der er det konkurranse allerede. Man kan godt kritisere SAS for å ikke ha satset nok på en rute fra Oslo tild et store eplet, men bortsett fra det kan jeg ikke se at det skulle gi noe bedre utenrikstilbud med en deling. Skulle det nye selskapet i NOrge plutselig anskaffe en bunke 757 og fly interkont hvis det ikke er økonomi i det? Resultatet ville nok blitt omtrent som idag: Man må via en utenlandsk hub uansett.

Originally posted by EB
Med dagens belegg på SAS Intercont så ser det da ut som om SAS klarer å matche pris for veldig veldig mange...

Intet problem å sette ticket pric e så lavt at flyene fylles. Utfordringen er å komme positivt ut på bunnlinjen. Det er her SAS Intercont har problemer og de kostbare leverandørene som SGS, STS får ta sin del av blamen for det. Jeg tror SAS ville stå sterkere ved å forhandle frem priser i et fritt underleverandør marked.

Originally posted by P.A. VIKING
Det kommer jo an på hvor lang horisont man ønsker å ha både fremover og bakover.

Hm, for 4 år siden så var det SAS (og ikke SAS Norge) som reddet Braathens, og nå sier man takk for hjelpa adjøss ? .

Det er vel ikke slik at ingen Normenn flyr med SAS , men en håndfull individer her på forumet
ynder å tro det.

Sjekket flight status på OSL en fordmiddag her i denne uken, SAS (alle de SAS'ene) hadde hatt 80 avganger, DY hadde 17 på samme tid. Vil vel tro at det var endel Normenn ombord i alle de avgangene.

Prøv heller en litt annen tilnærming til "problemet"....

Mitt poeng var først og fremst at jeg tror Norge ville vært bedre tjent med et helnork selskap, nå som SAS og Braathens er en enhet. Da ville vi stå mye friere i forhold til bl.a nye ruter og ekspansjon på mange felter. Nå blir slikt stoppet i Stockholm, fordi SAS vil at folk skal fly via CPH og fylle opp rutene til SAS derfra. Mener ikke at nordmenn ikke flyr SAS, men mange flere kunne gjort det, hvis det var SAS som hadde direkte utenlandsruter fra alle de 6 stedene som KLM har det. Og jeg tror nok de utenlanske selskapene som bare øker og øker til OSL stort sett har norske pax, de burde heller reist med et norsk selskap.
Selvsagt "reddet" ikke SAS BU når de ble kjøpt opp. De fikk en gavepakke midt i fanget, og kunne kvitte seg med en brysom konkurrent.
Og hvorfor familien Braathen og KLM ville selge til SAS? Selvsagt fordi SAS var den som betalte mest. Hegnar gav et bud han også, og ville gjøre om BU til et lavpris-selskap, slik som DY er nå. Men eiernerne tenkte bare profitt! Og gamle Ludvig Braathen "snur seg vel i grava", hadde han visst hvordan hans livsverk ble ødelagt.....

BU-veteran - du aner ikke hva du snakker om. SAS Braathens har full frihet til å ekspandere og åpne de ruter selskapet finner det er økonomi for. SAS DK er selvsagt ikke glad for at antllet pax som flyr fra Norge til Europa via CPH blir mindre som følge av flere direkteruter fra norske byer (ikke bare OSL), men ingen stanser SAS Braathens fra å åpne nye ruter. Å påstå at STO bestemmer hva SAS Braathens skal eller ikke skal gjøre - om business caset er rett - er i beste fall å snakke mot bedre viten. Alle de fire SK-selskapene har som mål å tjene flest mulig penger til sine eiere, og dersom SAS Braathens kan tjene penger ved å fly BGO-CDG, så gjør SAS Braathens det selv om det betyr færre paxpå BGO-CPH og CPH-CDG...

Originally posted by BU-veteran
Og gamle Ludvig Braathen "snur seg vel i grava", hadde han visst hvordan hans livsverk ble ødelagt.....

"Propell-Ludvig", som vi kaller ham...

Originally posted by CK
Å påstå at STO bestemmer hva SAS Braathens skal eller ikke skal gjøre - om business caset er rett - er i beste fall å snakke mot bedre viten. Alle de fire SK-selskapene har som mål å tjene flest mulig penger til sine eiere, og dersom SAS Braathens kan tjene penger ved å fly BGO-CDG, så gjør SAS Braathens det selv om det betyr færre paxpå BGO-CPH og CPH-CDG...

Jeg antar at SAS HQ har noe de skulle sagt i de tilfeller der ruter ut fra Norge kan resultere i redusert trafikk via ARN eller CPH...? Konsernet er vel ikke opptatt av at en enkelt del av konsernet skal tjene mest mulig penger, men at overskuddet maksimeres for hele konsernet. Hvordan gjøres denne koordineringen? Legger man f.eks. inn tapt inntekt på BGO-CPH og CPH-CDG som en "kostnad", eller hur...? Jeg er bare interessert.

Dersom en slik koordinering ikke ivaretas så vil man vel kunne skyte seg selv godt i foten. Likevel så er det sikkert slik at SAS Braathens (og de andre selskapene) har en god del handlingsrom.

Originally posted by TOS
Originally posted by CK
Å påstå at STO bestemmer hva SAS Braathens skal eller ikke skal gjøre - om business caset er rett - er i beste fall å snakke mot bedre viten. Alle de fire SK-selskapene har som mål å tjene flest mulig penger til sine eiere, og dersom SAS Braathens kan tjene penger ved å fly BGO-CDG, så gjør SAS Braathens det selv om det betyr færre paxpå BGO-CPH og CPH-CDG...

Jeg antar at SAS HQ har noe de skulle sagt i de tilfeller der ruter ut fra Norge kan resultere i redusert trafikk via ARN eller CPH...? Konsernet er vel ikke opptatt av at en enkelt del av konsernet skal tjene mest mulig penger, men at overskuddet maksimeres for hele konsernet. Hvordan gjøres denne koordineringen? Legger man f.eks. inn tapt inntekt på BGO-CPH og CPH-CDG som en "kostnad", eller hur...? Jeg er bare interessert.

Dersom en slik koordinering ikke ivaretas så vil man vel kunne skyte seg selv godt i foten. Likevel så er det sikkert slik at SAS Braathens (og de andre selskapene) har en god del handlingsrom.

Jeg er såpass SAS-biased at jeg vanligvis ikke svarer på en topic som denne,men senest idag fikk jeg servert denne historien fra en av våre styrmenn: Hans mor skulle på et seminar (medisinsk) i Beijing,og ville naturligvis fly med SAS.Hun forhørte seg med SAS Braathens og fikk følgende rute: BGO-OSL-FRA med SK og FRA-PEK med LH.Hun ville helst fly med SK fra BGO til CPH og videre med SK til PEK.Svaret? Jo,BGO-CPH var en "dansk" rute og man ville helst se at hun fløy med SAS Braathens!.Hun fikk ikke booket BGO-CPH-PEK,og endte opp med å fly BGO-HEL-PEK med AY.Hurra for oppdelingen og tro på at den gavner konsernets "bottomline".
:lol

Back