Har valget betydning for flybransjen?

Wig-wag, jeg snakker ikke om drift, men investeringsbiten. Opptak av lån for f.eks. en utbygging av en flyplass med mer en 5 millioner passasjerer skal være på kommersiell basis, og selv en garanti fra en statlig eier vil bli sett på som subsidie og dermed være ulovlig. FrP har vært talerør for statlig investering i infrastruktur, men innen luftfarten vil det være uhyrlig vanskelig uten å bryte de forordninger EC ønsker å sette i verk.

Ja, nå skal jeg ikke begi meg ut på tynn is ved å argumentere for mye om dette. Men vil Avinor være avhengig av statlig garanti for å oppta lån? Jeg tror ikke det er noe i veien med kredittverdigheten. Eller er det statlige eierskapet i seg selv å anse som en garanti?

Denne har potensialet å velte hele finansieringsordningen til flertallet av norske flyplasser.

Avsnitt 61 og utover beskriver jo unntak der reglene ikke får anvendelse. Selv om man tar hensyn til (avsnitt 65) «high-speed rail services»og «maritime
links served by ferries» bør de fleste jurister klare å argumentere for at de flyplassene som ikke kan drives kommersielt i Norge, faller inn under unntakene. Kanskje er det problematisk for Geitryggen, vel å merke.

Og de flyplassene som drives kommersielt lønnsomt, er dette ikke så veldig relevant for.

Etter å ha kritisert privatflyfesten til Jonas & Jens, vil det bli interessant å se om de borgerlige klarer å moderere bruken noe.

Stein Erik Hagen kommer vel til å sponse Erna og co med fly, slik som han sponset Erna med helikopter i valgkampen ... ;-)

Opptak av lån for f.eks. en utbygging av en flyplass med mer en 5 millioner passasjerer skal være på kommersiell basis, og selv en garanti fra en statlig eier vil bli sett på som subsidie og dermed være ulovlig.

Jeg lurer på hva EU egentlig har i tankene med denne. Det er klart at for de fleste norske flyplassene som ikke har overskudd, så er de innenfor grensene for å kunne motta statlig støtte. Men skulle Norge bygget ut Gardermoen i dag med dette regelverket tviler jeg på at det hadde skjedd. Fornebu var jo langt over 5 millioner. Gardermo-prosjektet er så stort at veldig sannsynlig ville ingen private aktører ta på seg et så stort investeringsprosjekt, og å la Avinor ta på seg oppgaven å skaffe nok ikke-statlig kapital ville sannsynligvis fått et 2-3 sifret årlig tidsperspektiv. Nå finnes det unntak for "ikke-økonomisk" infrastruktur (ATC, nødetater ol.), men det er jo en mindre post i utbyggingen. Mange av de "nye" EU-landene kommer til å havne i denne situasjonen. Hvis man ser bort fra det sentimentale i Fornebu, så ville lappe-utbygging av denne flyplassen i stedet for en helt ny flyplass vært en samfunnsøkonomisk katastrofe for landet.

.. og nå i NRK Dagsnytt klokken ett ble det opplyst at SAS står på lista over selskaper Staten vil kvitte seg med. Det virket som om prioriteten var høy ...

Jeg lurer på hva EU egentlig har i tankene med denne. Det er klart at for de fleste norske flyplassene som ikke har overskudd, så er de innenfor grensene for å kunne motta statlig støtte. Men skulle Norge bygget ut Gardermoen i dag med dette regelverket tviler jeg på at det hadde skjedd. Fornebu var jo langt over 5 millioner. Gardermo-prosjektet er så stort at veldig sannsynlig ville ingen private aktører ta på seg et så stort investeringsprosjekt, og å la Avinor ta på seg oppgaven å skaffe nok ikke-statlig kapital ville sannsynligvis fått et 2-3 sifret årlig tidsperspektiv. .

Her tror jeg du bommet totalt. Fra et markedsperspektiv er OSL svært lønnsom og ville vært en gullgruve å få tak i for enten en flyplassoperatør eller fond. 10-15 mrd eller heller ikke noe stort problem å skaffe så lenge prosjektet er bra.

.. og nå i NRK Dagsnytt klokken ett ble det opplyst at SAS står på lista over selskaper Staten vil kvitte seg med. Det virket som om prioriteten var høy ...

De har sikkert tatt det fra Aftenposten som hadde en artikkel om salg/nedsalg i selskaper.

Likte godt det banneret fra høyre om enklere transfer (om det ikke var fake). Da kan vil tollmyndigheter og pst snart begynne å jobbe igjen istedet for å bruke tid på krisemaksimering rundt forenklet tollbehandling.

Her tror jeg du bommet totalt. Fra et markedsperspektiv er OSL svært lønnsom og ville vært en gullgruve å få tak i for enten en flyplassoperatør eller fond. 10-15 mrd eller heller ikke noe stort problem å skaffe så lenge prosjektet er bra.

Gullgruve til en monopolinstitusjon på private hender ja, slik BAA i UK hadde med sine London-flyplasser LHR, LGW og STN og de skotske hovedflyplasser ABZ, EDI og GLA. Heldigvis fikk det britiske konkurransetilsynet oppløst denne situasjonen. Men politikerne har absolutt ingen styring av dette infrastrukturområdet i Storbritannia annet enn å ikke tillate bygging av nye rullebaner. Noen Boris Island Airport med statlig investering vil absolutt ikke bli mulig med ECs forslag - og dermed er London dømt til en fragmentert løsning for all fremtid.

I siste Airports of the World kommenterer Per Inge Bjerknes, styreleder i AER Regional Airports og fylkesvaraordører i Østfold (SP) det på følgende måte:
"For our regions, there is no escaping the fact that airports are stratigic public infrastructure and that they need to be treated as such. Part of these new state aid rules seem to show that the commission is more concerned with fiscal austerity than promoting growth and jobs. They absolutely need to be reconsidered."

Her tror jeg du bommet totalt.

Nå ser du situasjonen slik den har endt i dag, ikke i 1990-95. 10-15 mrd er neppe nok til å bygge flyplassen i dag. I tillegg hadde nye OSL blitt hel-privat så hadde meget mulig ikke FBU blitt lagt ned. Så er spørsmålet om viljen til samme investering i infrastruktur til flyplassen ville kommet.

Valget har antageligvis null betydning for flybransjen. De har feks ikke snakket om å privatisere Avinor (Avinor ble vel opprettet under Bondevik II).
Bonusforbudet ble opphevet av de rødgrønne (som ble faktisk innført under Bondevik II ja).
Tror neppe de innfører forbudet igjen.

Et eventuelt salg av SAS vil i alle fall i mine øyne påvirke flybransjen i Norge, og som det hevedes i flere medier står dette høyt på listen til både Høyre og FRP.

Tviler derimort sterkt på at KRF vil få gjennomslag for et nytt bonusforbud.

Et eventuelt salg av SAS vil i alle fall i mine øyne påvirke flybransjen i Norge, og som det hevedes i flere medier står dette høyt på listen til både Høyre og FRP.

Tviler derimort sterkt på at KRF vil få gjennomslag for et nytt bonusforbud.

Trond Giske har ønsket å selge SAS, men så lenge man ikke har kjøpere så hjelper jo det lite om man ønsker å selge.

Trond Giske har ønsket å selge SAS, men så lenge man ikke har kjøpere så hjelper jo det lite om man ønsker å selge.

Sant nok, men FRP har jo hevdet de siste årene at å kaste bort penger i SAS er uaktiuelt, og at selskapet burde selges så snart som mulig. Samme parti hevdet for øvrig i 2011 at utenlandske selskaper formelig stod i kø for å opprette ruter innenlands i Norge, så vet ikke helt hvor troverdige de er...

Noen Boris Island Airport med statlig investering vil absolutt ikke bli mulig med ECs forslag - og dermed er London dømt til en fragmentert løsning for all fremtid.

Det kan hende du har rett i, men det er et stykke unna å «velte hele finansieringsordningen til flertallet av norske flyplasser».

Stein Erik Hagen kommer vel til å sponse Erna og co med fly, slik som han sponset Erna med helikopter i valgkampen ... ;-)

Departementene og Statsministerens kontor kan kanskje begynne å booke fly uten (+45) på telefon. Synes det er trist at det nesten uten unntak benyttes utenlandske operatører.

Sant nok, men FRP har jo hevdet de siste årene at å kaste bort penger i SAS er uaktiuelt, og at selskapet burde selges så snart som mulig. Samme parti hevdet for øvrig i 2011 at utenlandske selskaper formelig stod i kø for å opprette ruter innenlands i Norge, så vet ikke helt hvor troverdige de er...

Det er nok ikke langt fra sannheten, så lenge det er slotter tilgjengelig i peak-hours. Slik er det ikke i dag på de største flyplassene, og dermed kommer det heller ikke nye aktører inn. Så snart det blir plass til flere fly på OSL, SVG, BGO og TRD, så er det nok svært så sannsynlig at nye aktører kommer inn.

Den nye regjeringen vil vel lettere kunne gi grønt lys til Arendal lufthavn Gullknapp. Sitat fra hjemmesiden:

25. juni 2012 sendte Arendal lufthavn AS søknad om endret konsesjon til Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet kom 19. mars i år med en positiv innstilling i saken. Konsesjonssøknaden ble så oversendt til Samf.dep. for endelig avgjørelse.

Stortingsreprsentant Ingebjørg Godskesen (FRP) stilte i Stortinget spørsmål til Samf.minister Marit Arnstad om når søknaden ville bli behandlet. Ministeren svarte at departementet er godt i gang med å behandle saken og tar sikte på en avgjørelse i løpet av høsten 2013.

NHO Luftfart og Avinor er i sine høringsuttalelser negative til at det gis konsesjon til flyplassen. Dette begrunnes mellom annet med at en er bekymret for fremtidig rutetilbud på Kristiansand lufthavn, Kjevik.

Aust-Agder fylkeskommune, fylkesmannen i Aust-Agder samt kommunene Arendal og Froland er positive til konsesjonssøknaden.

Agderposten tror at det endelig skjer noe med saken:

Kan få Gullknapp-ja til jul
Halvannet år etter at søknaden ble sendt kan Gullknapp få sin etterlengtede konsesjon. Bak initiativet står statssekretær Bård Hoksrud og partifelle Ingebjørg Godskesen.

http://www.agderposten.no/nyheter/kan-fa-gullknapp-ja-til-jul-1.8175926

Back