Har SAS sine 737er innebygd trapp?

Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

Vet du når de siste ble fjernet? Da det første Norwegian flyet landet på AES igjen i oppstarten september 2008, så brukte Kjos og co den innebygde trappen. Jeg husker dessverre ikke reg.nr. Mulig de har fjernet alle nå i ettertid, jeg har iallefall ikke sett noe annet enn INOP på lukene siden den gang, og jeg har nok vært borti dem alle.
 
Jeg jobber jo på disse DY flyene og det er satt opp INOP lapp på alle jeg har vært på dette året hvertfall... Også står det en liten sticker om at Airstair removed...
 
Vad gäller trapporna på MD-90 så var de ej monterade vid leveransen, men trapporna följde med till Skandinavien och gick in i rotation på MD-80-flottan som reservdelar. De låg för den mesta delen av tiden och tog upp plats i hangaren i Stockholm. Som sagts så upptäckte man sedan att man behövde ballasta med sandsäckar i lastrummet.

När det blev klart att flygplanen skulle lämna SAS så gick det direkt ut en Technical Order om att trapporna skulle monteras. Jag söker efter denna TO i arkivet men har ännu ej funnit den.
 
Som sagts så upptäckte man sedan att man behövde ballasta med sandsäckar i lastrummet.

Och ballasten i MD-90 fanns i cpt 1/fwd och där fanns också en skylt "Ballast, do not remove".

Vad beträffar trappan i 737 har jag aldrig varit med om något som helst problem .
 
Vet du når de siste ble fjernet? Da det første Norwegian flyet landet på AES igjen i oppstarten september 2008, så brukte Kjos og co den innebygde trappen. Jeg husker dessverre ikke reg.nr. Mulig de har fjernet alle nå i ettertid, jeg har iallefall ikke sett noe annet enn INOP på lukene siden den gang, og jeg har nok vært borti dem alle.

Da er det på tide du ser bedre etter. ;)
 
Hvis MD-90ene trengte ballast uten trapp, og trappene uansett var kjøpt inn, hvorfor monterte man dem ikke bare inn? Var det fordi de var tyngre enn den nødvendige ballasten eller var det fordi det vat en ting mindre å vedlikeholde? Tviler ikke på at de hadde en god grunn altså! :)
 
Det var først etter at man fikk levert maskinene at det ble oppdaget at maskinen ikke bare var baktung, men EKSTREMT baktung i tom tilstand ... Det måtte stå to mann i cockpit og en i fremre galley under tauing.

I begynnelsen ble det lagt 200kg sand i lasterom 1. Dette ble byttet ut med en pakke bly i trapperommet etterhvert.
 
Da føyde yngstebror MD-90en seg sammen en av de eldste brødrene - DC-8-21en - den hadde også bly installert med 715 lbs i nesen og 1000 lbs i fremre lasterom.

Kilde: AFM Bulletin DC-9 No. 14 Dec. 19, 1968 (The Ballast Business)
 
Det var først etter at man fikk levert maskinene at det ble oppdaget at maskinen ikke bare var baktung, men EKSTREMT baktung i tom tilstand ... Det måtte stå to mann i cockpit og en i fremre galley under tauing.

I begynnelsen ble det lagt 200kg sand i lasterom 1. Dette ble byttet ut med en pakke bly i trapperommet etterhvert.

Det var en palle med sandsekker i cpt. 1 på OY-KIL da den besøkte Tromsø 7/2-2004 i hvertfall. Det var forøvrig ekstremt sjeldent at MD-90 besøkte oss. Jeg vet om 2 visitter, denne nevnt her og en i 1998...
Da føyde yngstebror MD-90en seg sammen en av de eldste brødrene - DC-8-21en - den hadde også bly installert med 715 lbs i nesen og 1000 lbs i fremre lasterom.

Kilde: AFM Bulletin DC-9 No. 14 Dec. 19, 1968 (The Ballast Business)

Regner med du mener DC-9-21 "Sport", -KGL?;)
 
Utklipp från ovan nämnda AFM Bulletin DC-9 om ballast på DC-9-21 av den 19 december 1968, se bifogad fil
 

Attachments

  • 21ballast.jpg
    21ballast.jpg
    85.6 KB · Views: 163
Neimen HansJ da, har du også den - bra tegning på baksiden av arket med "Support the X-mas Party" (nesten tid for det nå) ;)

8 eller 9 - det er naboer på tastaturet da MEH :)
 
Back
Top