Har Norwegian sluttet å fly til Moskva?

dimmaua

RC-tilhenger :-)
Har Norwegian sluttet å fly til Moskva?

Ser at det går ikke an å booke DY til og fra DME... har de kuttet ruta for godt? Er det noen som har hørt noe om dette?

Re: Har Norwegian sluttet å fly til Moskva?

Det er vel noen måneder siden? For liten trafikk.

Dessverre ser det ut som at det samme skal skje med St. Petersburg...

Klikk på Moskva og du får beskjed om at denne strekningen er ikke gyldig..

Yes, men den ligger fremdeles der selv om de ikke flyr lenger. Tipper at svaret "Valgt strekning ikke er gyldig" kan skape irritasjon da "vanlig folk" ikke vet at de ikke lenger flyr.

glemte de å sende ut pressemelding?

merkelig at det kun skal være èn aktør fra OSL til Russland og men........

Det er desverre ikke passasjergrunnlag for 2 selskap på Moskva ruten. Norwegian prøvde seg ihvertfall i over 1 år.
Tror cargo/fisk redder denne ruten fra å forsvinne som OSL destinasjon!

Det er ikke mye pax til SVO med Aeroflot heller, så det er vel så vidt de greier seg også.

De fleste benytter seg av SK eller LH fra Moskva og videre til Norge/andre land... Har opplevd dette flere ganger før - stappfulle fly til ARN, CPH, MUC, FRA osv...

Med konsesjon ARN-DME kunne DY fått denne ruten til å fungere. Transferpax fra OSL!

kanskje har noe med visum og invitasjonspapir som gjør at ruten ikke er så veldig atraktivt...

Eg håper en dag Russland slutter med å kreve invitasjon for å kunne få visum.

De fleste benytter seg av SK eller LH fra Moskva og videre til Norge/andre land... Har opplevd dette flere ganger før - stappfulle fly til ARN, CPH, MUC, FRA osv...

Absolutt min erfaring også. Og for priser mellom BGO / OSL og MOW kommer ofte Air Baltic gunstig ut og følgelig blir RIX også et sted å bytte fly.

kanskje har noe med visum og invitasjonspapir som gjør at ruten ikke er så veldig atraktivt...

Eg håper en dag Russland slutter med å kreve invitasjon for å kunne få visum.

Jeg opplever egentlig ikke det med invitasjon som ett nevneerdig problem. Tror de fleste turistbyråer kan ordne dette. Selv bruker jeg ett byrå som ordner både invitasjonen og selve visumet for meg. Enkelt og greit, og koster meg ikke nevneverdig mer enn om jeg skulle tatt meg fri fra jobben og troppet opp på ambasaden for å ordne visumet selv. Men det er klart at det med invitasjon kan høres avskrekkende ut for de som ikke har satt seg inn i det

vel.. er nok enkelt for de som bor i Oslo... men for oss som bor i andre byer er tungvint, må sende passboka per post....

Da eg var i Sibir, besøkte vi til private, og ikke til hotell.. da synes vi det var litt stressende med å finne en invitasjon...
Men vi løste det tilslutt, men va uansett kjipt å gjøre det.. Eg ser helst lettest å bare skaffe kun visum.
Det er jo veldig få land som krever invitasjon, så eg skjønner ikke hvorfor Russland krever invitasjon selv om vi har visumsplikt.
Akkurat nå kvier eg meg til å orker å ordne dette dersom eg øsnker å besøke vennina i Sibir en gang

Byrået jeg bruker ligger i Kirkenes, så det blir å sende passet ja... :). Men byrået kan også ordne med kun invitasjon for deg så vidt jeg har fått med meg. Skal selv bo privat på deler av turen om 4 uker ;)

Men det er klart jeg hadde ikke hatt noe i mot om det ble enklere med visum til Russland. Hvorfor kan de ikke gjøre som Ukraina når de hadde Melodi Grand Prix og oppheve visum-plikten :D

Når det gjelder land som krever invitasjon for å gi visum, så tilhører vel vårt eget land denne gruppen. Er ikke sikker på om det er ett "absolutt" krav, men det er i hvertfall vanskelig for russere å få visum til Norge uten dette. Å få visum til Norge for de som behøver det er ikke enklere enn det er for oss å få visum til Russland.

Så vidt jeg vet og har erfart, ordner byråene også invitasjon selv om du skal bo privat. Det største heftet med å bo privat er at du i Russland må oppsøke en eller annen ukoselig politistasjon, fylle ut skjema og vente i det uendelig for å få registrert deg. Ved avreise må du også skrives ut på samme stasjon, ellers kan vertskapet få problemer.

Bor du på hotell, ordner de som regel dette.

Når det gjelder DY og nedlegging av ruten, så baserer vel de fleste utenlandsrutene til DY seg på ferie- og fritidsreisende og mye familiefolk og vennegrupper. For mange av disse blir nok en individuell Russlands-reise mer strev og stress enn ferie; ikke bare med visumbyråkrati, men også å finne ut av ting i Russland.

På mine turer til og fra synes flyene å være fylt med 1/3 vestlige tjenestereisende, 1/3 vestlige turistgrupper og 1/6 russiske tjenestereisende og 1/6 russiske kvinner som mest sannsynlig er gift i vesten.

Også har nok Russland fått et ufortjent rykte som et skummelt og dels farlig reisemål. Men - det er sikkert og trivelig der borte, og den største plagen er egentlig fæle luftforurensningen i byene, mest fra gamle biler som kjører på dårlige drifstoffsblandinger.

Back