• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Heisann!

Er det noen som har en oversikt å dele med oss andre over hvilke andre interkontinentale destinasjoner SAS tidligere har flydd på?

Jeg tenker da på andre destinasjoner som de ikke lenger flyr på idag.

Om noen også har oversikt over hvilke år og hvilken flytype som ble benyttet så hadde det vært toppers!

Ha en fortsatt fjong dag!

BZ:D
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Fanr fram en gammel utgave av "Hvem Hva Hvor" fra 1958. Her finnes bl.a et kart over SAS sine ruter.

Kastrup-(Glasgow-Gander)-New York
Her er det tegnet både en direkte linje, en via glasgow, og en via Gander.

Kastrup-Søndre Strømfjord (Grønland)-Winnipeg-Los Angeles

Kastrup-Frankfurt-Lisboa-Dakar-Recife-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Montevideo-Buenos Aires-Santiago (Jepp, det var en rute)

Sørover via Aten til Khartoum-Nairobi-johannesburg

Østover til byer som Bagdad, Teheran, Beirut, Damascus.

En tute går via Aten til Karachi, Videre til både Calcutta og Rangoon, videre til Bangkok. herfra en liten avstikker ned til Kuala Lumpur og Djakarta.

Videre fra Bangkok til Manilla-Tokyo-Anchorage, og tilbake til Kastrup.

Flytyper: På denne tiden var det vel DC-4, DC-6 og DC-7 som ble brukt?
I samme bok nevnes SE-210 Caravelle som SAS' nye jetfly, og det var vel selskapets første med jetmotorer?? B707 nevnes forøvrig også i boken som en ny flytype..
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Du finner jo mye om dette på hjemmesidene til SAS (Scandinavian.net) under SAS history
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

sitter her med en SAS tidtabell fra 1957 og der finnes følgende interkontdestinasjoner:
- New York
- Los Angeles
- Anchorage
- Recife, Brasil
- Rio
- Sao Paulo
- Montevideo
- Buenos Aires
- Santiago, Chile
- Dakar
- Nairobi
- Khartoum
- Joahannesburg
- Bombay
- Karachi
- Calcutta
- Rangoon
- Bangkok
- Manilla
- Tokyo
- Tehran
- Damascus
- Kairo
- Bagdad
- Abadan
- Istanbul
- Ankara
- Beirut
-
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Hva var grunnlaget? "Bare" sjømenn?
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Originally posted by Martin
Fanr fram en gammel utgave av "Hvem Hva Hvor" fra 1958. Her finnes bl.a et kart over SAS sine ruter.

Flytyper: På denne tiden var det vel DC-4, DC-6 og DC-7 som ble brukt?
I samme bok nevnes SE-210 Caravelle som SAS' nye jetfly, og det var vel selskapets første med jetmotorer?? B707 nevnes forøvrig også i boken som en ny flytype..
I 1958 var det DC-7C som var flaggskipet på langrutene, godt støttet av DC-6B. Mens den opprinnelige DC-6 kanskje var forskjøvet mer inn på det europeiske rutenettet (er det mulig å få en "kopi" av rutene til å fra FBU i 1957, CK ? :) ).

DC-4 ble faset ut av flåten i 1956, Caravelle kom inn i flåten i 1959, som selskapets første jetfly, ja. Og B707 var det nye vidunderflyet i 1958.

mine subjektiver kommentarer...
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Hvis jeg ikke husker feil så prøvde vel SAS seg på Osaka en kort periode også. Tror det var for en 10-15 år siden. Thule har også SAS fløyet til hvis min husk er riktigl.

Når jeg begynte å lese tidtabellen på begynnelsen av 80 tallet så synes jeg å huske følgende ruter :

København-Anchorage-Tokyo
København-Moskva-Tokyo (De måtte mellomlande der for å få fly over Sovjet)
Københanv-Nairobi-Johannsesburg
København-Lagos
København-Jeddah
København-Riayd
København-Karachi-Calcutta
København-Bankok-Singapor
København-Hongkong
København-Lisboa-Rio (husker ikke helt om denne fortsatte videre)
København-Søndre Strømfjord
København-Los Angeles
København-Seattle
København-Chicago

I tillegg var det en del ruter til New York. Husker ikke alle men New York ble ble fløyet både fra Bergen, Gardermoen, København, Stockholm og Gøteborg i kortere eller lenger perioder.
 
Replying to Topic 'Har noen oversikt over tidligere SK interkontinentale destinasjoner?'

Indenfor nyere tid (fra ca 1970 og fremefter) har SK fløjet på følgende destinationer i forskellige kombinationer:
BEY*
DAM
AMM
TLV
CAI*
RUH
JED
KWI

KHI
DEL
KIX
MNL
HKG

ANC
LAX
YYZ
POS
Barbados

LOS
ACC(lidt usikker på denne)
JNB
NBO

GIG
GRu
EZE
MVD
SCL

Langt de fleste af disse har været fløjet med DC8, nogle også med DC10/747 KIX/HKG(pax-flyvninger) vist kun med 767. RUH/JED også med MD83

*starter igen som rigtig SAS flyvning 1/11-04
 
Back
Top