• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Har fått flyskrekk

Re: Har fått flyskrekk

Og bra for veldig mange Braathens ansatte...:spin:

Uten tvil......men ikke alle...og heller ikke for alle SAS-ansatte

Alternativet for SAS ansatte var jo at de alle fikk beholde sine jobber. For Braathens-ansatte vil det medføre at en KUNNE bli ansatt i SAS siden de mest sannsynlig ville ekspandere og "ta over" Braathens-rutene og passasjerene.
Braathens-ansatte ville måtte søke på jobbene og SAS kunne da velge og vrake i de beste. Dem som ikke fikk jobb måtte finne seg anna jobb, uten å bli sure på SAS.

Minner om at du ønsker alternativene....og sier ingenting om hva JEG mener om valgene til SAS.

Nå ble det heldigvis ingen konkurs og flyselskapet SAS Braathens lever videre på det beste fra de to tidligere selskapene. Alle er vel i allefall glade for at Hegnar aldri lettet fra bakken!!!

Lurer på hva den norske stat hadde gjort hvis BU hadde gått konkurs? Her prater vi om fullstendig kollaps av transport til visse destinasjoner som SAS ikke fløy på, og SAS hadde jo ikke kapasiteten til å sette inn egen fly på disse destinasjonene. Bare litt nyskjerrig på hva som hadde skjedd...

Var vel ikke mange destinasjoner Braathens hadde monopol på...

Per G Braathen sier i samme intervju at det var en GIGANTTABBE av SAS å sparke de bakkeansatte fra Braathens - selv om SAS hadde jussen (da har han også sett på det juridiske) på sin side. En feil han mener de har betalt dyrt for og aldri ville gjøre igjen!

De fleste er jo helt enig i det BU662 skriver. Vi snakker vel her om SAS hadde "tjent" på å la Braathens styre seg selv i grøfta slik de allerede var på god vei til å gjøre....uten i det hele tatt å endre kurs,men håpe på at SAS kjøpte dem. Tafatt av ledelsen i Braathens synes jeg.
Jeg tror SAS både har tjent og tapt på oppkjøpet, og med tapt mener jeg ikke økonomisk. På lang sikt så vil oppkjøpet nok vise seg å være et av de beste oppkjøpene i skandinavisk forretningsdrift, og en vil selvsagt ha tjent langt mer enn hva enn kanskje har tapt.

Uansett må det da være best at man unngikk en konkurs...noe som ville vært negativt for mange flere parter enn bare SAS og Braathens...

Det er vel noe vi aldri vil få vite helt sikkert....men klarer fint å leve i det uvisse.

En konkurs er ALDRI bra... Husk Braathens hadde mange underleverandører som aldri ville blitt betalt for oppdrag ved en konkurs.

Jeg trodde vi her drøftet hvordan SAS hadde tjent på Braathens-oppkjøpet. Om vi nå diskuterer andre ting så snakker vi om hverandre.

SAS har vel både tapt og tjent på oppkjøpet... Konkurs var temaet nå...og det er ALDRI bra. Der gir jeg meg ikke...

Originally posted by EB
M.a.o det var et "konkursbo" SAS overtok...(...og som i mange konkursbo var det en del verdier (ansatte og arbeidsmåte) som ble kjøpt av kjøper!)

"Konkursbo" muligens, men ikke et konkursbo i ordets rette forstand. ;)

Originally posted by CK
Det morsomme er at på ruten OSL-CPH behendlet det danske konkurransetilsynet en klagesak fra Sterling, og fant at SAS ikke hadde solgt til under kostpris, men hva ville det norske KT ha kommet til?? Vi kan plutselig få saker der det norske KT finner at f.eks. SAS opererer ulovlig på en rute mellom Norge og et EU-land, men det andre landets myndigheter mener det ikke er begått ulovligheter. Hva gjør man da??

Det blir som noen ganske riktig sa en sak for Kommisjonen/ESA (mener å huske at det er Kommisjonen som har jurisdiksjon så snart et EU-land er involvert, men ikke siter meg på det.) Spørsmålet blir om det foreligger et grenseoverskridende element i forholdet.

Back