Har Austrian tidsmaskin på OSL?

Re: Har Austrian tidsmaskin på OSL?

Fikk endelig en mail:
"following our telephone conversation kindly inform you that we received information from airport office that passengers have to be physically present at the gate latest 20 minutes before departure. We are sorry for misunderstanding. If you have further questions please do not hesitate to contact us."

Høre mer fornuftig ut, men de burde fikse feilen med å skrive på boardingkortene at boarding er 60 minutter før avgang.

Høre mer fornuftig ut, men de burde fikse feilen med å skrive på boardingkortene at boarding er 60 minutter før avgang.

Men om de vil at boarding skal starte 60 min før så må de jo få lov til det, så vidt jeg har forstått på deg så står det ikke at boarding stenger 60 min før avgang? Hvor har du det fra at du må være ved gate når boarding åpner?

Det med at boarding time er før innsjekking stenger er jo helt vanlig ved flighter til USA. Boarding time er jo ikke det samme som gate closing.

Jeg fløy fra PHL til CLE med UA i fjor sommer. Der var boardingtiden satt til noen minutter før det innkommende flyet skulle lande.

Slik er det alltid med Ryanair. Synes det er så artig å se folk som har stilt seg opp en halvtime før flyet lander, med pass og boardingkort klart.

Det med at boarding time er før innsjekking stenger er jo helt vanlig ved flighter til USA. Boarding time er jo ikke det samme som gate closing.
Det er noe helt annet, flyet er mye større med viktigere er det at flighter til USA har den særnorske utspørringen av alle reisende og den særnorske nye sikkerhetssjekken for mange ved gaten. De må jo starte tidlig for å komme gjennom dette.

Last edited:

Det er noe helt annet, flyet er mye større med viktigere er det at flighter fra USA har den særnorske utspørringen av alle reisende og den særnorske nye sikkerhetssjekken for mange ved gaten. De må jo starte tidlig for å komme gjennom dette.

Fra USA??? Du mener vel til? Og dessuten er fet er feil, det er ikke særnorsk. Det er noe som gjelder alle amerikanske flyselskap med avreise fra utlandet. Har vært gjennom akkurat det samme i London og Amsterdam som United har i Oslo. Når det gjelder sikkerhetssjekk ved gate så gjelder det alle fly til USA, er en random-sak, har selv opplevd det med SK fra CPH og BA fra LHR.

Sikkerhetssjekk ved gate er en 'rolling sjekk'. Den skal være kontinuerlig, men ikke skape kø. Derfor plukkes ikke neste 'objekt' ut før forrige er ferdig. Og denne foretas også på enkelte flighter ut av USA. Ser det innimellom.

Det er noe helt annet, flyet er mye større med viktigere er det at flighter til USA har den særnorske utspørringen av alle reisende og den særnorske nye sikkerhetssjekken for mange ved gaten. De må jo starte tidlig for å komme gjennom dette.

Robert, dette har du skrevet mange, mange ganger på forumet, men det blir ikke mindre feil av den grunn.

Har reist fra AMS til USA med Delta flere ganger, og jeg kan melde om fullt avhør og full kroppsvisitering av ALLE. Så vidt jeg vet er dette faktisk en enda strengere praktisering enn det United har på OSL.

En liten korreksjon! - hverken utspørringen eller "den nye" sikkerhetssjekken er på ingen måte særnorsk - utspørringen ble satt i gang som et sikkerhetstiltak etter Lockerbie med PanAm (det i seg selv antyder jo at det har pågått en stund) - dette gjelder alle US Baserte Selskaper (og du betaler for dette i en egen Tax (USD 5.00 om den ikke har gått opp). Muligens er det nytt at det er en sikkerhetssjekk ved Gaten i Norge - men denne har jeg opplevd på samtlige avganger med Lufthansa fra Frankfurt de siste årene....så igjen den er ikke særnorsk - men dett er O/T (sorry - again:8:)

Sjekken i Oslo er en 'rolling check' som jeg beskrev over. I AMS gjøres vel all security på gaten, så der er det litt spesielt.

Kanskje litt "off-topic" siden jeg ikke spør om tidsmaskin, men likevel:
Skal jeg sjekke inn hos SAS eller noen annen på OSL når jeg skal fly med Austrian (OS) til Wien?

Det er selvfølgelig fullt mulig å starte ombordstigning før innsjekk har stengt. Selv om det som tråden handler om ikke er et stort problem, så synes jeg også det er "spenstig" å sette boardingtid til 1 time før avgang på OS på OSL (1 time er vel satt som default i systemet). Boardingtid kan enkelt endres i DCSen av noen som har riktig kode til det.

Om man skriver ut boardingpass i innsjekkingsskranken kommer det nå med en følgetekst om at siste oppmøte ved gate er 20 (15?) minutter før avgang, men boarding står fortsatt 1 time før avgang. Det dukker selvsagt ikke opp noen betjening ved gaten før 20-25 minutter før avgang. Denne teksten er ikke med på boardingkort man skriver ut hjemme.

Da Austrian har avgang 6:30 gir det endel praktiske problemer for de som tar dem alvolig og prøver å komme på Gardemoen i tide for å være på gaten før 5:30. Det første flytoget kommer for eksempel til OSL 5:05 og det gir for liten margin til innsjekking/bagasjedrop og sikkerhetskontroll. De som mener dette ikke er noe problem tar ikke kundene på alvor.

Last edited:

He enda engang forundrer jeg meg over hvordan enkelte klarer seg i det store utland.

Når de sliter på lille GEN:lol:

Last edited:

He enda engang forundrer jeg meg over hvordan enklete klarer deg i det store utland.

Når de sliter på lille GEN:lol:
Når ville du møtt opp på OSL når det står at boarding er 05:30 på boardingkortet og når de på flyselskapets helpdesk sier man bør være på flyplassen før 4:30 om man ikke har med bagasje?

Det går annen transport enn flytoget, man kan ta Flybussen eller taxi, man kan reise til OSL dagen før, man kan kjøre egen bil, det er mange muligheter for den praktiske.

Da Austrian har avgang 6:30 gir det endel praktiske problemer for de som tar dem alvolig og prøver å komme på Gardemoen i tide for å være på gaten før 5:30. Det første flytoget kommer for eksempel til OSL 5:05 og det gir for liten margin til innsjekking/bagasjedrop og sikkerhetskontroll. De som mener dette ikke er noe problem tar ikke kundene på alvor.

Så du mener Austrian skal diskutere departuresloter med OSL/Avinor avhengig av når første toget ankommer?

Da skjønner jeg det er flere som som ville tatt Austrian på ordet og møtt opp før 4:30 selv om de ikke skulle sjekket inn bagasje.

Back