Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY

SQ321

ScanFlyer Gold
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY

Da var det jo ikke IC-avgangen som var forsinket (ref. trådtittelen) ..

Det har du helt rett i men synes ikke den fortjente en egen tråd, men bare et innspill på hvordan SAS håndterer IC pax ved forsinkelser.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det har du helt rett i men synes ikke den fortjente en egen tråd, men bare et innspill på hvordan SAS håndterer IC pax ved forsinkelser.

Som i pressen er det kun halv historie her.
Tviler på at SAS lar en EBD stå over en mulighet med en annen *A partner. Trolig var det smekkfullt, som ikke ville være overraskende på denne tiden av året, eller så takket de nei til dårligere vilkår enn de hadde betalt for.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Det var ikke ledige alternativer.

Og om det hadde vært ledig er det svært få muligheter fra CPH til SFO som gir særlig tidsgevinst i forhold til overnatting.
Måtte i så fall blitt omrutet fra OSL i utgangspunktet
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Har et vennepar som skulle av gårde til SFO i dag men pga forsinkelse fra OSL rakk de ikke flyet fra CPH kl 1300 og ble lagt inn på hotell for natten. De var ikke alene. De er for ørvig også EBD, dog noe skuffet EBD innehavere.

Kan legge til at de hadde billett i Pluss til SFO men kom seg ikke av gårde før i dag da de opprinnelig skulle av gårde mandag. Alternativene de ble presentert av SAS var downgrade til eco og 3 eller 4 mellomlandinger, noe de ikke ønsket.

Kan det være tilfelle at det ikke er ledige seter i Pluss eller tilsvarende fra CPH til SFO med Star partnere (forutesetter at de ikke får Pluss på intra-europeisk)? Hvordan håndteres pax i Pluss ift ombookinger til eco vs biz?

Mulig dette ikke tilhører denne tråden men. Og de ringte heller ikke VG...:D
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Kan legge til at de hadde billett i Pluss til SFO men kom seg ikke av gårde før i dag da de opprinnelig skulle av gårde mandag. Alternativene de ble presentert av SAS var downgrade til eco og 3 eller 4 mellomlandinger, noe de ikke ønsket.

Kan det være tilfelle at det ikke er ledige seter i Pluss eller tilsvarende fra CPH til SFO med Star partnere (forutesetter at de ikke får Pluss på intra-europeisk)? Hvordan håndteres pax i Pluss ift ombookinger til eco vs biz?

Mulig dette ikke tilhører denne tråden men. Og de ringte heller ikke VG...:D

Kan det være tilfelle at det heller ikke var ledig i business de siste tre dagene?
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Fikk inntrykk av at det var mye ledig i biz på sommeren men man vet vel aldri med pengesterke nordmenn...;)
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Fikk inntrykk av at det var mye ledig i biz på sommeren men man vet vel aldri med pengesterke nordmenn...;)

:) Hvem vet... men 3 døgn forsinket er jo uansett oppsiktsvekkende.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

I disse tider er det også en god ide å beregne god turnaround tid. Ikke uvanlig med forsinkelser nå i sommertrafikken. Hvor god tid hadde de på seg?
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

De reiste med SK1455 som har avgang 1000 fra OSL men som ble forsinket med ny avgang 1220. Landet vel mer eller mindre samtidig som SFO avgangen tok av.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

De reiste med SK1455 som har avgang 1000 fra OSL men som ble forsinket med ny avgang 1220. Landet vel mer eller mindre samtidig som SFO avgangen tok av.

Med andre ord, ikke en spesielt knapp connection i CPH. Uavhengig av dette virker det unektelig spesielt at det tar 3 dager før man finner plass til disse to passasjerene. Jeg har liten tro på at business class for alle *A selskaper som gir mindre enn 3 mellomlandinger var fulle i 3 dager, men jeg kan selvsagt ta feil.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Varför Businessclass?
Jag fick intrycket att passagerarna skulle ha rest OSL-CPH-SFO i SAS Plus?
Jag fick också intrycket att SAS erbjudit alternativ i economy class med andra flygbolag som passagerarna tackat nej till.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Varför Businessclass?
Jag fick intrycket att passagerarna skulle ha rest OSL-CPH-SFO i SAS Plus?
Jag fick också intrycket att SAS erbjudit alternativ i economy class med andra flygbolag som passagerarna tackat nej till.

Hvorfor tilby dem plass i en klasse som er dårligere enn de er booket i? Det er jo ikke passasjerene som er ansvarlige for forsinkelsen som gjorde at de mistet flyet i CPH. Mitt spørsmål var om det ikke var ledig på business class i tre dager hos SK eller alliansepartnere. Hvis det var ledig i business så får vi bare registrere at SK i så fall mener at det er bedre at de flyr 3 dager senere i riktig klasse enn å tilby dem fly tidligere i bedre klasse.

Ifølge innlegget til SQ321 så var det downgrade og 3-4 mellomlandinger, som jo selvsagt må betraktes som en kjempedeal...
 
Last edited:
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ja, frågan är ju vad som är viktigast?
Komma fram till destinationen så fort som möjligt eller vänta och resa i den komfortklass man betalt för.
Vilka av SAS allianspartner har premium ekonomi mellan Europa och USA?

Kan reseförsäkringen vara till hjälp?

Var det en bonuspoäng resa eller en betald resa i SAS Plus OSL-CPH-SFO?
 
Last edited:
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Kunne ikke flyet til SFO ventet? Hvertfall på passasjerene? (Bagasje kunne jo blitt ettersendt). SFO hadde avgang 12:25, mens flyet deres fra Oslo landet 13:11.

I og med at det er en flyvning på 11h20min., er det vel verdt å vente. Spesielt når det er Diamant-medlemmer det er snakk om. SAS burde vite at det er lite ombookingsmuligheter om sommeren, og kunne ventet på denne lille forsinkelsen.

Eller er ikke dette vanlig?
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ja, frågan är ju vad som är viktigast?
Komma fram till destinationen så fort som möjligt eller vänta och resa i den komfortklass man betalt för.
Vilka av SAS allianspartner har premium ekonomi mellan Europa och USA?

Så hvis man booker i Plus mellom Europa og US så må man regne med dårligere komfort enn man har booket hvis SK skulle slumpe til å være forsinket på feeder flighten og det er fullt i de neste par dagene i SK Plus? Hvis det er fullt i alle klasser og på alle selskaper så har jeg ikke noe problemer med å forstå at man blir stående i Oslo i 3 dager. Hvis så ikke er tilfellet så må vel dette kunne karakteriseres som en fallitt for et nettverksselskap som ofte har vært frempå når et ikke-navngitt, ikke-nettverksselskap har hatt (en av mange) forsinkelser.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Kunne ikke flyet til SFO ventet? Hvertfall på passasjerene? (Bagasje kunne jo blitt ettersendt). SFO hadde avgang 12:25, mens flyet deres fra Oslo landet 13:11.

I og med at det er en flyvning på 11h20min., er det vel verdt å vente.?

Er du seriøs? Det sitter 240 passasjerer på SFO-maskinen som forventer å komme frem på rute... Det er tross alt en god del som skal videre fra SFO også ..
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ja, du kommer ju fram och du får ett val.
Självklart ska man kräva kompensation OM man acceptererar att åka ekonomi istället för Plus. Det kan ex vara en prisreduktion eller X-antal 1000 EB poäng om man är EB medlem.

Det icke-namngivna bolaget du syftar på hade kanske inte ens erbjudit hotel under 2-3 dygn, utan hänvisat till det hårda golvet i flygterminalen. 100-tals..passagerare som valde det icke-namngivna bolaget har fått uppleva hur det är att sova på flygplatsgolvet sommarn 2014 på sin USA resa.
De hade säkert med glädje valt 3 mellanlandingar istället för att tillbringa natten på ett kallt hårt terminalgolv.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Er du seriøs? Det sitter 240 passasjerer på SFO-maskinen som forventer å komme frem på rute... Det er tross alt en god del som skal videre fra SFO også ..

Ja, jeg er seriøs?
Det er snakk om ca. 30 minutter på en 12-timers flyvning.
Og ja, hvis det hadde vært større forsinkelse kunne de selvfølgelig ikke ventet. Her var det bare snakk om en halv time.

Har selv måtte være ombord i SK1474 (siste fly) CPH-OSL for å vente på tre passasjerer fra GVA. Vi ventet i nesten 40 minutter. Neste fly i dette tilfellet går kun syv timer senere (06:00 morgenen etter). Men neida, vi ventet.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Er du seriøs? Det sitter 240 passasjerer på SFO-maskinen som forventer å komme frem på rute... Det er tross alt en god del som skal videre fra SFO også ..

Er vel slot restriksjoner over dammen og over US også så den ene halvtimen kunne vel fort ha blitt til mange halvtimer,,
 
Back
Top