Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Så man sår - høster man!
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. Spesielt var mange bekymret for Norwegian. Så vidt jeg forsto har Norwegian minst å gå på (korriger meg om jeg tar feil her) og man var redd for at et par dager på bakken ville ødelegge Norwegian. Og det var helt samstemt at man ikke kunne la det skje. Ingen ville noen måte være "medskyldig" i at Norwegian gikk overende!

Sikkert bekymret :naughty:
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Og fortsatt ingen informajson på engelsk på sidene til OSL som tydeligvis har fått vansker igjen. Dette er utrolig dårlig. Store bilder på førstesiden og litt tekst på kun norsk. Hvorfor har man ikke rutiner for dette ennå?

...eller hvorfor er rutinene så dårlige?
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by BU595

Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. (...)

Sikkert bekymret :naughty:

Jeg skjønner ikke helt. Ironiserer du?
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Ja, det gjør jeg nok.....Tror de bryr seg katta om hva som skjer:(
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by BU595

Ja, det gjør jeg nok.....Tror de bryr seg katta om hva som skjer:(

For det første var jeg der (var du?) og jeg så akkurat hva som skjedde.

For det andre er ikke flygeledere så dumme at de ikke skjønner at deres tilværelse går hånd i hånd med flyselskapene. Avinor har lidd mye som følge av nedgangen i flytrafikken etter 2001-09-11.
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Nei, jeg var ikke det. Bare så lei av å rydde opp etter andre......Når du har vært igjennom alt surret med SAS sitt oppkjøp skjønner man litt og ja, det var uheldige ting der og, men man overleverte BU til SK (Ground) .......Alt som er spart inn i SKBU forsvinner nå liksom ut i det store AVINOR gapet........Tror neppe at man får pengene igjen......Og så kommer dette rett tilbake med nye innsparinger..........OND SIRKEL og akkurat NÅ er det Røyken som svinger denne sirkelen.......:( :( :(
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Virker jo ikke helt som de har skjønt det da på måten de oppføret seg på sist.

Men jeg skal være enig i og har forståelse for at flygelederne selvsagt ikke legger godsiden til lenger når det gjelder overtid. Sikkert ikke mange som hadde orket å strekke seg så langt når en visste hva som kom til å skje, og det burde selvsagt Avinor ha skjønt...og forutsett. Får det ikek til å henge på greip når Avinor sier de har for mange flygeledere og ikke starter nytt kull når det viser seg at hele driften er basert på godvilje fra flygelederne om å hele tiden jobbe overtid. Hva er dette? Planlagt overtid er forbudt i følge loven, er det egne regler for flygelederne? ...slik f.eks leger har?

Her må innrømmes at Avinor har gjort en dårlig jobb.
 
Replying to Topic 'H

Jeg tror jeg vet om en Adm. Dir som blir svett om det plutselig ligger brosjyrer fra Serco, IAL og DFS i pauserommet på Røyken........ :spin:

Såvidt jeg forstår har de som er fraværende fra ettermiddags-skiftet på Oslo, fravær med sykemelding. At Avinor driver rovdrift, slik at alle mann kjører max av lovlig overtid pr mnd, og ikke har folk til å dekke noe som er normalt fravær, får de stå for.
(Kan nevne at de pr dags dato ikke regner med at kvinnlige kolleger, og mannlige også til dels, får barn og trenger fødselspermisjon. Den er som alle vet lovfestet hos oss som over alt ellers)

Om det er noen som lurer så er behovet for personell i en flyttefase enormt, og det er ingen vei rundt det. (Vi snakker opplæring, innfasing av nytt utstyr med tilhørende simuleringer, endringer av instrukser og planverk, and the list goes on)


:alien:
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by M609


Jeg tror jeg vet om en Adm. Dir som blir svett om det plutselig ligger brosjyrer fra Serco, IAL og DFS i pauserommet på Røyken........ :spin:

Såvidt jeg forstår har de som er fraværende fra ettermiddags-skiftet på Oslo, fravær med sykemelding. At Avinor driver rovdrift, slik at alle mann kjører max av lovlig overtid pr mnd, og ikke har folk til å dekke noe som er normalt fravær, får de stå for.
(Kan nevne at de pr dags dato ikke regner med at kvinnlige kolleger, og mannlige også til dels, får barn og trenger fødselspermisjon. Den er som alle vet lovfestet hos oss som over alt ellers)

Om det er noen som lurer så er behovet for personell i en flyttefase enormt, og det er ingen vei rundt det. (Vi snakker opplæring, innfasing av nytt utstyr med tilhørende simuleringer, endringer av instrukser og planverk, and the list goes on)


:alien:

Det var nettopp det som var poenget mitt også. Virker jo som ledelsen i Avinor ikke tar høyde for at ansatte skal på kurs, fødselspermisjoner, sykdom etc. Man må jo dimensjonere for dette. Dårlig jobb av Avinor. Kan ikke beregne at driften er basert på max overtid for alle flygelederne. Blir en syk får det jo store konsekvenser
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by Arrow


Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Det var ett av de bedre innspill !!
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by Arrow


Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Helt enig! Det var reaksjonen sist som har ødelagt litt for flygelederne. Hadde de hatt en markering som ikke var så voldsom og i ettertid gjort som nå - nektet overtid så tror de aller fleste hadde støttet reaksjonene til flygelederne. Går du på Gardermoen og spør dagens passasjerer tror jeg ikke mange støtter flygelederne.
Mener flygelederne gjorde noe som var taktisk lite lurt. Men er man så eitranes førrbainna så kan jeg forstå at reaksjonen kan "ta litt av" for å bruke et luftfartsuttrykk.:spin:
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by Arrow
Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Jeg tror, som et par andre her, at dette er en analyse som holder vann. I alle fall kan jeg slutte meg til den!:)
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Siste fra http://osl.no på "rulle texten" er ;

Dagens status: Fra kl 22.00 fredag kveld forventes en normalisering i flytrafikken. Lørdagstrafikken vil trolig gå som normalt.

Flott med friske mennesker !

/Geir
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Det Avinor driver med er klassisk suboptimalisering, og det er helt riktig - og åpenbart nødvendig - av de ansatte å tydeliggjøre dette gjennom å si nei til å jobbe overtid.

Har selv strukket meg nokså langt for min egen arbeidsgiver for å være "flink", men resultatet er at jeg jobber meg ihjel, mens sjefen min kan rapportere at vi får til en hel masse med én stilling i stedet for to. Ikke så sunt for noen i lengden.

Sjekk forresten det fullstendig glimrende bildet som følger denne artikkelen:
http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041008/NYHET/110080225/1001

Rykter forteller at gjerningsmannen ble veldig fornøyd med resultatet... :D
 
Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Originally posted by Falcon

Det Avinor driver med er klassisk suboptimalisering, og det er helt riktig - og åpenbart nødvendig - av de ansatte å tydeliggjøre dette gjennom å si nei til å jobbe overtid.

På det tekniske er det masse redundans i Røyken. Det er så opplagt at jeg neppe avslører noen hemmeligheter ved å si det. Det operative kjenner jeg ikke like godt, men de ser det ut til å være atskillig mindre å gå på.

Sjekk forresten det fullstendig glimrende bildet som følger denne artikkelen:
http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041008/NYHET/110080225/1001

Rykter forteller at gjerningsmannen ble veldig fornøyd med resultatet... :D

Den var også på Tv Norge. :)
 
Back
Top