Hainan starter Beijing-Oslo

Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Det samme markeder som SK har full kontroll på!

Spøk til side, det kan jo bare bli bra.

Hvordan henger dette sammen med overflyvningsrettigheter?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Flott - skal ha kundemøter med kinesiske agenter til uken:-)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Dette er jo gode nyheter for OSL, næringsliv og turistindustrien i Norge!

Forøvrig er dette det selskapet som DN skrev om i går, hvor eierselskapet HNA group er overøset i gjeld og analytikere er skeptiske til fremtiden, er omtalt her https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144505 - så vi skal kanskje ikke selge skinnet før bjørnen er skutt
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hainan Airlines har også 5 stjerner hos skytrax ikke at det betyr så mye lenger ;)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hainan Airlines har også 5 stjerner hos skytrax ikke at det betyr så mye lenger ;)
Men Hainan Airlines er i egen klasse over og sammenliknet med konkurrentene sine i Kina.
Service og vedlikehold kabin er supert. Lounge aldri prøvd, men neppe noe å rope hurra for. Maten er faktisk også spiselig.

Fem stjerner - nja.
Kommer nok til å bli medlem av Hainans frequent flyer-program og bruke dem aktivt, hvis de kommer.
 
Last edited:
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Disse rutene er vel trolig viktigere for å få kinesiske turister til Norge, enn norske turister og foretningsreisende til Kina. Tviler på at jeg kommer til å ta så lange turer uten å kunne koble det mot min foretrukne allianse.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Dette er jo gode nyheter for OSL, næringsliv og turistindustrien i Norge!

Jeg er egentlig litt lei meg på vegne av Norge. Kinesiske turister er ca. det siste jeg har lyst å pumpefore inn i norsk natur. Men for all del, godt for næringslivet når man ikke bryr seg om andre ringvirkninger :)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hm, ser de samarbeider med Etihad, men ikke med i noen allianse. Noen rykter om at det også er på gang?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Norwegian burde ta kontakt med dem og prøvd å få til et samarbeid med videre connection til resten av Skandinavia, enten codeshare eller SPA avtale. Oslo er jo ikke det kinesiske turister tenker på når de hører Norge tipper jeg.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Jeg er egentlig litt lei meg på vegne av Norge. Kinesiske turister er ca. det siste jeg har lyst å pumpefore inn i norsk natur. Men for all del, godt for næringslivet når man ikke bryr seg om andre ringvirkninger :)

Nå er det vel ikke kinesere som fliser mest rundt i norsk natur. De tar buss dit de skal, tar bilder og kjører til nærmeste kinarestaurant for lunch. Den stadig økende middelklassen er reiseklare og ganske godt bemidlet. Reiselivet tjener fete penger på den gjengen. Kan de få enda greiere og billigere reise, vil nok sysselsettingen i bransjen øke betydelig.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Nå er det vel ikke kinesere som fliser mest rundt i norsk natur. De tar buss dit de skal, tar bilder og kjører til nærmeste kinarestaurant for lunch. Den stadig økende middelklassen er reiseklare og ganske godt bemidlet. Reiselivet tjener fete penger på den gjengen. Kan de få enda greiere og billigere reise, vil nok sysselsettingen i bransjen øke betydelig.

Jeg var ikke klar over at begrepet "natur" stopper opp i det du er i nærheten av en bilveg, altså har vi nok snakket om hverandre her :)

Apropo veg og natur og turister og sånn.
https://www.nrk.no/nordland/soppelet-flyter-i-turistmagnet_-_-lofoten-er-snart-odelagt-1.13602113
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Jeg var ikke klar over at begrepet "natur" stopper opp i det du er i nærheten av en bilveg, altså har vi nok snakket om hverandre her :)

Apropo veg og natur og turister og sånn.
https://www.nrk.no/nordland/soppelet-flyter-i-turistmagnet_-_-lofoten-er-snart-odelagt-1.13602113

Nei. Man kan selvfølgelig velge å definere alt som innehar biologisk liv som natur. Gløggserveringen i Spikersuppa i disse dager for eksempel.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvorfor akkurat Shenzhen? Ifølge flyplassens offisielle hjemmeside, er Frankfurt eneste europeiske destinasjon her. Skulle ha trodd at AMS, CDG eller LHR kom før OSL?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Nei. Man kan selvfølgelig velge å definere alt som innehar biologisk liv som natur. Gløggserveringen i Spikersuppa i disse dager for eksempel.

Kjenner ikke til gløggserveringen på spikersuppa, men jeg var vel mest ute etter å informere om at jeg anser også den skogen og den naturen (i mangel på et annet bedre ord å forklare det med) som ligger rundt bilvegen --- også som natur. Det vil si at jeg inkluderte ting som buss-sightseeing når jeg brukte begrepet "pumpet inn i norsk natur" :) Det er den samme naturen som allerede er driti ned av halve Europa, som nevnes i artikkelen jeg linket til.

https://www.nrk.no/nordland/reiseli...er-a-reise-til-lofoten-om-sommeren-1.13606310

" Det Lofoten opplever nå, kalles «people pollution» i reiselivsbransjen. Det er medaljens bakside når utrolig vakre steder opplever en eksplosiv utvikling, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm."

https://www.dagbladet.no/tema/nar-d...t-kanskje-ikke-helt-som-du-dromte-om/60467424
Særlig i Norge er dette noe som jeg synes er trist, fordi jeg liker den isolerte følelsen det er å stå på en øde norsk fylkesveg og føle seg langt unna folk. Men men. Noen tjener penger på det, og da kommer denne øde friheten til å forsvinne uansett om jeg liker det eller ei :)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvorfor akkurat Shenzhen? Ifølge flyplassens offisielle hjemmeside, er Frankfurt eneste europeiske destinasjon her. Skulle ha trodd at AMS, CDG eller LHR kom før OSL?

Dette tror jeg kun handler om at Hainan har hub og tilgjengelige fly som passer med et oppsett mot Shenzhen akkurat nå. Markedet mellom Norge og Kina kommer til å eksplodere. Min spådom er at vi vil se minst en ny rute for persontrafikk og en ren cargo rute i snitt hvert år de neste ti årene til forskjellige destinasjoner. et 20-talls ruter altså innen 2028.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvorfor akkurat Shenzhen? Ifølge flyplassens offisielle hjemmeside, er Frankfurt eneste europeiske destinasjon her. Skulle ha trodd at AMS, CDG eller LHR kom før OSL?

Shenzen er også ett område med utrolig vekst både befolkningsmessig og økonomisk. Kan vel også være at endel fra Hong Kong og Macau velger denne flyplassen til Scandinavia
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvorfor akkurat Shenzhen? Ifølge flyplassens offisielle hjemmeside, er Frankfurt eneste europeiske destinasjon her. Skulle ha trodd at AMS, CDG eller LHR kom før OSL?
Hvis man ser enkelt på det sett fra Pearl River-deltaet.
SkyTeam er sterkt representert i Guangzhou. Der finnes flyvninger til CDG og AMS.
OneWorld er sterkt representert i Hong Kong. Der kommer LHR inn.

Skandinavia er ikke koblet med fastlandets Sør-Kina direkte.
Finnair er vel det nærmeste man kommer med sommerrute til Guangzhou.

Guangdong-provinsen er en primus motor økonomisk sett i Kina.

Finnes andre eksempler der provinsselskapene i Kina åpner det som for oss ser helt ulogisk ut. Og da er det gjerne lav frekvens hver uke, men hey, de er koblet interkontinentalt. Og kinesere reiser overalt bare de kan si de har vært der - og aller helst med lokale selskaper.
 
Last edited:
Back
Top