Hæljekviss

Re: Hæljekviss

Utrolig interessant. Men hvorfor er det mer luftmotstandseffektivt enn et vanlig fly?


Det har vel med «ground effect» å gjøre. Dvs samspillet mellom vingene og overflaten den flyr (ganske nært) over. Men har ikke så mye peiling på avionikk og den slags...
 
Re: Hæljekviss

1. I Indio California - rett ved Palm Desert Palm Springs, lå det en flyplass som het John F Kennedy Memorial Hospital Airport.
 
Re: Hæljekviss

Da kommer fasit og det var en som ingen tok. Regn alltid med at det er minst ett spørsmål med pussig eller uventet svar :old

1) Den tidligere John F. Kennedy-flyplassen som ligger i høyden skiftet i 1999 Aeropuerto Internacional El Alto og ligger på 4 061 meters høyde ved El Alto og La Paz i Bolivia.

2) Fullback er en rå maskin (jeg hadde akseptert dét svaret også) som heter Sukhoi Su-34.

3) Selvsagt er det Fornebu

4) Litt for enkelt kanskje, men Sukhoi

5) OKB er som KnutW sier Опытное конструкторское бюро, eller eksperimentelt konstruksjonsbyrå. Utviklingsbyrå for -i dette tilfellet- hovedsaklig militære fly, men en betegnelse brukt om de fleste designbyråer i Sovjetunionen, som f. eks. Iljushin, Tupolev osv.

6) Et ekranoplan er vel ganske enkelt verdens kuleste framkomstmiddel som utnytter «ground effect»

7) Det er Forus

8) LN-OSY er på vei til Helicsa i Spania på lease

9) Spørsmålet var hvilken flytype. Jeg har ikke hørt om Aeroflot som fabrik, KnutW :old, men du får for Il-96-300. Og på norsk transkriberes det Iljushin...

10) Hvilke first in aviation skjedde på denne datoen?
Her er det flere og lista kan utvides, men det overlater vi til en annen gang
  • 1908 verdens første passasjerflyging med en Voisin i Issy-les-Moulieaux.
  • 1935 Robert Goddard sendte opp den første raketten med flytende drivstoff
 
Last edited:
Back
Top