Førjulsquiz del 2

Re: Førjulsquiz del 2

Aha! Der løsnet det for spørsmål 2 likevel:old Kenya og denslags velkjente og veletablerte stater blir selvsagt altfor enkelt for en KOG-quiz.;)

Det er Transkei Airways fra landet med samme navn, oppkalt etter Transkei River. Landet ble skilt ut fra apartheid Sør-Afrika i 1976 og eksisterte bokstavlig talt på sidelinjen av S-A frem til det "nye" S-A ble etablert i 1994.

Flyhalen på bildet er en BE-100, i tillegg hadde Transkei Airways en BE-200, to B-N Islander, en HS-748 og en innleid BAE-146QC fra Safair.

Hovedkontoret var i Umtata (omdøpt til Mthatha i 2004)

Så var det spørsmål 4 da... Mener å huske at sovjetisk etterretning (GRU, ikke KGB) "kuppet" en Mirage fra et eller annet sted og fløy/fikk den fløyet til enten selve Sovjetunionen eller et vennligsinnet samarbeidsland. Hjelmen på bildet har visstnok blitt brukt av en Sørafrikansk Mirage-pilot. Brenner det en tamp på denne teorien?

"First of a kind" på nr 6? Første gang et missil skjøt ned et sivilt passasjerfly?
 
Last edited:
Re: Førjulsquiz del 2

Elva heter vel strengt tatt Kei. Transkei og Ciskei lå på hver sin side.
 
Re: Førjulsquiz del 2

Da legger jeg ut fasiten siden det ikke ser ut til at vi kommer i mål:

1) Det er Båtsfjord 9/9/99

2) Transkei Airways fra en bantustan ved navn Transkei som ble skilt ut fra det som var Kapp-provinsen i 1976. Den ble innlemmet i RSA igjen i 1994. Flytypene du brukte var Beech 100, Islander, HS.748 og BAe 146. Hovedkontoret lå i Umtata.

3) Bubbles Seafood & Winebar pier C på Schiphol. Det jeg var ute etter, og som man bestiller, er een broodje haring, een bier, en een korenwijn. De har faktisk ikke jenever der... Eller godt øl - likte Keineken...

4) Denne hjelmen ble utviklet i Sør-Afrika og var den første med sikte og display integrert i hjelmen. De lå foran både USA og Sovjetunionen. De siste hadde en godt plassert spion. Dieter Gerhardt var marineoffiser og satt forsvarsledelsen. Han skaffet til veie en hjelm som havnet i Sovjetunionen. Derfor hadde sovjeterne og sør-afrikanerne like hjelmer.

5) LN-KGL er mannen bak plattformen på OSL. Uten ham - ingen plattform.

6) Alt det KnutW skriver er riktig, og hovedpoenget med first of a kind er at det var første gang et håndholdt rakkettvåpen ble brukt mot sivil flytrafikk. Følgelig også første gang noen ble skutt ned. Det skjedde også mye grotesk etter at flyet var skutt ned, men det tar vi ikke her...

7) dc-8-63 kan sine interiører - eller husker hva jeg skrev i Airways for veldig mange år siden... Det er OO-SFP (c/n 230 nå på Grønland) som takser ut på BRU som SN545 til ATL. Skipperen heter André D'Hondt.

8) Den kom fortere enn jeg hadde forventet, Stone. Det er Gloster Gladiator Mk 1 som Luftwaffe "frigjorde" i Latvia.

9) Luftforsvaret ble etablert i 1944. Før det var 330 (N) Sqd en marineenhet Short Sunderland er rett svar.

10) BOAC fløy som KnutW sier London Airport (det het ikke Heathrow enda) - Roma (Ciampino) - Beirut - Khartoum - Entebbe - Livingstone - Johannesburg (Palmietfontein). Dette er mer eller mindre den gamle Empire-ruten som ble flydd med flybåter. Livingstone i Nord-Rhodesia ble valgt pga Victoria Falls og BOAC hadde allerede en base langs Zambezi. Det interessante er egentlig hvor man valgte å sette inn jetflyene først.
 
Back
Top