Gustafson (SAS): Ingen transferhub i Skandinavia

Synes dette er en underlig uttalelse fra Gustavson; Finnair, som jo holder til rett over pytten fra Frösundavik baserer seg jo i stor grad på å bruke sin Helsinki-base som Asia-hub.
Mange direkteruter fra Vest-Europa passerer jo rett over de skandinaviske hovedstedene.

Jeg kan være delvis enig med deg men nå er vel ikke AY et godt eksempel på et selskap som har tjent gode penger på sine ops inntil videre. Og dette er på tross av at HEL det finske markedet i større grad får være litt i fred og beskyttet fra MEB3 (nå starter endelig QR) i tillegg til FR, EZY, DY og andre som presser marginene voldsomt på Europarutene og som også naturlig nok påvirker yield på feederruter inn til primært CPH.

I tillegg så har ikke AY utfordringer med å tilfredsstille motstridende interesser hos turistnæringen, næringsliv, eksportbedrifter, cargo og fagforeninger i 3 ulike land og samtidig demme opp for lekkasjer i like stor grad.

SAS kommer aldri til å flytte hub’en til ARN og jeg tror distanseforskjellen mellom CPH/HEL-Asia i mange tilfeller kan være avgjørende for at ruter er mer bærekraftig fra HEL og ikke CPH, der konkurransen pr i dag er brutal og lekkasjene ikke like store (HEL).

Som MOW sier så har nok MEB3 utfordret inntjeningen på Asiarutene fra Europa så det er mulig det kan være fornuftig for SAS å konkurrere med W-ops og dermed kunne konkurrere med direkteruter fra OSL/ARN/CPH i kampen mot MEB3 og dermed "tilfredsstille" alle og også demme opp for lekkasjer.

Morsomt å se og selv oppleve at Norwegian også bruker CPH og til dels STO som transfer-by...fornuftig å samle opp flere pax der grunnlaget er stort nok til egne flighter.

Morsomt å se og selv oppleve at Norwegian også bruker CPH og til dels STO som transfer-by...fornuftig å samle opp flere pax der grunnlaget er stort nok til egne flighter.

Ja, jeg liker modellen der de førsøker å møte markedet der tilbudet finnes og kombinere destinasjoner, spesielt siden de allerede har et godt utviklet og høyfrekvent intra-skandinavisk tilbud mellom destinasjonene uansett.

Norwegian har helt klart funnet ut en bra mate a mote markedet pa.

Er det dog ikke fortsatt sann at de ikke selger gjennomgaende billetter med mer enn 2 segmenter?

Det kan ikke jeg skjonne, for oss i SVG faller f.eks. ARN ut som transit-hub for interkontinentala flighter, -hvem tar risikoen med to bookinger?
Soker snabbt og ser at f.eks. strekningen SVG-JFK dermed ikke gar an a fly, mandag, onsdag og lordag.

Back