Gullknapp ved Arendal

Henger ikke på greip.:rolleyes:

Hvis det hadde hastet så veldig og penger ikke er den store saken er det en flyplass i Stavanger. Kjøretid fra Kr.sand ca 3,5 - 4 timer. Sola kan ta ned og opp alle typer fly som noengang kommer seg ned på Gullknapp.


Det er vel faktisk det de gjør også. Samler sammen gods og kjører det felles til en flyplass for frakt videre. Ikke Kjevik.
 
Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.

Men hvorfor går ikke dette via Kjevik, for eksempel. Danskebåten går vel uansett ikke langt derfra? Spørsmålet mitt var hva er det som er så tidskritisk at 40 minutter ekstra kjøring til en flyplass gjør utslaget for være/ikke være?
 
Det er bare snakk om tid før det vil bli realisert noe sjøveien ut fra Arendal også... ;)
 
Det er vel faktisk det de gjør også. Samler sammen gods og kjører det felles til en flyplass for frakt videre. Ikke Kjevik.

Men ifølge Radiv blir det nå kjørt til flyplasser i Europa, Tyskland og Holland er nevnt. Det er en tur som tar mye lenger tid enn en tur til Sola hvis Kjevik blir for liten

Hvorfor skulle det bli mer aktuelt å bruke Gullknapp når Kjevik og Sola, evt Sandefjord Torp ikke blir brukt?
 
Last edited:
I første omgang er det jo snakk om fly i størrelsesorden 10-15 pax. Ingen grunn til å frykte direkte konkurranse med Kjevik enn så lenge :)

Hvor skal disse småflyene gå, og hvordan skal de bli noe økonomi i det, med mindre man finnes en eller annen bypatriot som ønsker svi av arven?

Hvor skal disse småflyene gå? Og hvordan skal man oppnå økonomi i det?
Men ifølge Radiv blir det nå kjørt til flyplasser i Europa, Tyskland og Holland er nevnt. Det er en tur som tar mye lenger tid enn en tur til Sola hvis Kjevik blir for liten

Hvorfor skulle det bli mer aktuelt å bruke Gullknapp når Kjevik og Sola, evt Sandefjord Torp ikke blir brukt?


Det vil det ikke. Gullknapp løser ikke problemet med å kunne tilby regulære og hyppige avganger som industrien etterspør

Med 1200m vs 2000m rullebane vil jo ikke Gullknapp kunne ta imot noe som ikke kommer ned på KRS idag

Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!



Kritiske reservedeler har man gjerne lagret på vedlikeholdsbasene rundt omkring, og ikke nødvendigvis på fabrikken hvor man først må produsere den

Og skulle det mot formodning virkelig brenne og det haster ekstremt og varene ligger klare så er det ingen hindring å bruke KRS idag....hvis delen er så stor at den ikke går i et fly som kan lande på KRS vil den heller ikke ligge på lager
 
Last edited:
Og skulle det mot formodning virkelig brenne og det haster ekstremt og varene ligger klare så er det ingen hindring å bruke KRS idag....hvis delen er så stor at den ikke går i et fly som kan lande på KRS vil den heller ikke ligge på lager

Godt poeng. Nærmeste fraktfly vil nok bruke en tid på å komme seg til både Kjevik og Gullknapp at man på den tiden rekker å transportere varene til Kjevik. En utbygging av Gullknapp for å hente reservedeler høres ut til å være en dårlig bruk av midler, uansett hvem sine midler det er. Men for all del ønsker noen å bruke sine penger på å bygge flyplass, så la de gjøre det.



Vidar
 
Ikke uventet kommer det negative innlegg fra et par hold - og som er redd for konkurranse.

Tror nok at de som står bak prosjektet har bedre kontroll på status og muligheter enn "ekspertene" på dette forum.
Vil tro at det i konsesjonsvilkårene er avklart med brann/havari og tårn/AFIS-tjeneste.

Kan jo minne om Notodden, som i følge BAT's nettside har hatt rute til Bergen i 10 år.
I tillegg ruter til Stavanger og Florø.
Og Arendal har vel større potensiale.

Kanskje Agderfly gjenoppstår - i en eller annen form ? ;)
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?
 
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?

Mener å ha lest at f.eks Torp, som er en privateid flyplass, betaler Avinor for tjenesten.



Vidar
 
Mener å ha lest at f.eks Torp, som er en privateid flyplass, betaler Avinor for tjenesten.



V

Nei, Torp må betale for tårntjenesten. De har ikke betalt for innflygingstjenesten, men det vil Avinor ha betalt for nå.

Det blir litt økonomisk forskjelle mellom AFIS og kontrollert, men ikke alle selskap flyr på AFIS-plasser. (F.eks Ryanair)
 
Nei, Torp må betale for tårntjenesten. De har ikke betalt for innflygingstjenesten, men det vil Avinor ha betalt for nå.

Det blir litt økonomisk forskjelle mellom AFIS og kontrollert, men ikke alle selskap flyr på AFIS-plasser. (F.eks Ryanair)

Det var det jeg ville ha frem, men det var klønete formulert slik at det meningen ble noe annet.



Vidar
 
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?

Nei, ikke alle flyplasser i Norge med rutetrafikk har tårntjenester levert av Avinor. Notodden og Skien/Geiteryggen har egne ansatte (sikkert flere også). Avinor har riktignok sørget for utdanningen av AFIS-fullmektigene som jobber der.
 
les side 6 her: http://www.regjeringen.no/pages/37076740/rapport_flygeinformasjonstjenesten.pdf

i 2010 fekk Skien Lufthamn 5,1 millionar i tilskot til AFIS.

Akkurat lest gjennom de sidene som omhandler AFIS som du linker til. Slik jeg forstår det, så er Avinor satt til å forvalte tilskuddet til de aktuelle flyplassene. Såvidt jeg vet, så er AFIS-fullmektigene på Skien/Geiteryggen ansatt direkte hos lufthavnen, så får driftsselskapet tilskudd til tjenesten fra Avinor.

Uansett vil jeg tippe i at det ikke nødvendigvis er automatikk i at en eventuell AFIS-tjeneste på Gullknapp hverken blir drevet av Avinor eller får tilskudd fra Samferdselsdepartementet siden vi snakker om en privat eiet og drevet flyplass (Er flyplassen delvis eid av omkringliggende kommuner?). Eggemoen er også i en mulig tilsvarende situasjon som Gullknapp, så det vil være interessant hvis man velger å gi tilskudd til Gullknapp, da dette kan skape presedens.

Dette blir uansett litt OT i forhold til Gullknapp og konsesjonen der.
 
Fatter ikke at det kan være marked for dette er vel ikke lange veien til KRS fra Arendal
Skal vel i tillegg bygges 4 felt etterhvert mellom Arendal og kristiansand og da tar det vel ikke langt over halvtimen å kjøre.
 
Last edited:
Fatter ikke at det kan være marked for dette er vel ikke lange veien til KRS fra Arendal
Skal vel i tillegg bygges 4 felt etterhvert mellom Arendal og kristiansand og da tar det vel ikke langt over halvtimen å kjøre.


Nå har aldri mangel på fornuft og logikk hindret endel og investere i håpløse prosjekter innen flybransjen
 
Back
Top