Gullknapp ved Arendal

Re: Gullknappåpning utsatt ett år

Står i artikkelen fra NRK at de vil starte flyvinger til Bergen og Stavanger. Har de noen avtale med noe selskap som skal utføre dette? Eller vil de starte et selv?
 
Re: Gullknappåpning utsatt ett år

Står i artikkelen fra NRK at de vil starte flyvinger til Bergen og Stavanger. Har de noen avtale med noe selskap som skal utføre dette? Eller vil de starte et selv?

De har vel samarbeidet med Lufttransport om at de skulle fly disse rutene.
 
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.

Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.

1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik
2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig
3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten
4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service
5. minst 50 % økning på OSL

Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.
 
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.

Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.

1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik
2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig
3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten
4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service
5. minst 50 % økning på OSL

Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.

Jeg tror de fleste bedriftene her øst på Agder vil være uenige med deg.

Bedriftene her nærmest skriker etter et bedre transporttilbud.
Jeg tror Fossekompaniet vet hva de gjør. Såpass tro har jeg på dem ;)

Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.

In full disclosure, jeg er altså fra Arendal for de som ikke skjønte det før nå :p
 
Last edited:
Jeg tror de fleste bedriftene her øst på Agder vil være uenige med deg.

Bedriftene her nærmest skriker etter et bedre transporttilbud.
Jeg tror Fossekompaniet vet hva de gjør. Såpass tro har jeg på dem ;)

Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.

In full disclosure, jeg er altså fra Arendal for de som ikke skjønte det før nå :p

Usikker på om bedriftene og industrien tenker helt slik. Vil nok anta at å bygge ut Kjevik slik at både cargo charter og KLM med større lastekapasitet vil være løsningen. Vi hører jo hele tiden om fyllingsgrad av fly - dette er det det dreier seg om. Hvis flyselskapene har mye last eller pax vil det komme konkurrenter og flere ruter - å spre aktiviteten og gjemme seg bak konkurranse argumentet tror jeg er for enkelt. I dag tar det under en time til Arendal fra Kristiansand - dette er mindre enn det det tar å komme seg gjennom Oslo i 4 tiden. Jeg tror generelt i Norge at vi må styrke de mellomstore flyplassene vi har og bygge gode veier inn og ut fra knutepunktene. Dette vil konsentrere både gods og pax til en flyplass og tilbudet vil bli deretter
 
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.



Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.



1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik

2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig

3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten

4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service

5. minst 50 % økning på OSL



Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.


Helt greit det du sier. Bortsett fra:

1. Det er private penger. Så de må jo få lov til å sløse de bort hvis de vil.
2. Flyselskapene ser ikke marked for punktene dine 2-5. Ellers ville de gjort det.
 
Usikker på om bedriftene og industrien tenker helt slik. Vil nok anta at å bygge ut Kjevik slik at både cargo charter og KLM med større lastekapasitet vil være løsningen. Vi hører jo hele tiden om fyllingsgrad av fly - dette er det det dreier seg om. Hvis flyselskapene har mye last eller pax vil det komme konkurrenter og flere ruter - å spre aktiviteten og gjemme seg bak konkurranse argumentet tror jeg er for enkelt. I dag tar det under en time til Arendal fra Kristiansand - dette er mindre enn det det tar å komme seg gjennom Oslo i 4 tiden. Jeg tror generelt i Norge at vi må styrke de mellomstore flyplassene vi har og bygge gode veier inn og ut fra knutepunktene. Dette vil konsentrere både gods og pax til en flyplass og tilbudet vil bli deretter

Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.
 
Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.


Enig. Men da har man også tatt bort sikkerhetsmarginen som f.eks ulykke eller vegarbeid på E18. Men caset blir jo enda bedre hvis du ikke skal mitt i Oslo gryta. Kjevik kommer til å lide underv en stadig bedre E18.
 
Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.

Dette er helt riktig - nettopp derfor er det bedre å samle alt på ett sted. Det er så store begrensninger sør i Norge p.g.a avstander.

Tror at Samarbeide mellom Farsund og Arendal ville vært smart Bortenfor Farsund er lekkasjen til Sola for stor, og Bortenfor Arendal begynner man å merke Torp.

Storg: I dag tror jeg du har helt rett, men det annonseres både interesse for London og Frankfurt ut fra Kjevik i disse dager. Hvis Gullknapp blir en realitet vil nok ikke dette styrke flere internasjonale ruter fra Kjevik.

Vi har jo nesten en flyplass hver i dette landet. Større hubber slik at effektiv drift kan bygge rutetilbudet godt tror jeg industrien trenger.

Private penger ? Usikker - er det ikke kommunale energipenger som er i fossekompaniet ??? Dette vet jeg lite om.
 
Dette er helt riktig - nettopp derfor er det bedre å samle alt på ett sted. Det er så store begrensninger sør i Norge p.g.a avstander.

Tror at Samarbeide mellom Farsund og Arendal ville vært smart Bortenfor Farsund er lekkasjen til Sola for stor, og Bortenfor Arendal begynner man å merke Torp.

Storg: I dag tror jeg du har helt rett, men det annonseres både interesse for London og Frankfurt ut fra Kjevik i disse dager. Hvis Gullknapp blir en realitet vil nok ikke dette styrke flere internasjonale ruter fra Kjevik.

Vi har jo nesten en flyplass hver i dette landet. Større hubber slik at effektiv drift kan bygge rutetilbudet godt tror jeg industrien trenger.

Private penger ? Usikker - er det ikke kommunale energipenger som er i fossekompaniet ??? Dette vet jeg lite om.

Vi har også noen svært unike geografiske utfordringer. Fjell og fjorder som gjør fremkommeligheten i dette landet stedvis ganske vanskelig.
 
Når de kommersielle avgangene tar av fra Gullknapp, så kan jeg godt se for meg et marked med egen First Class Terminal for frekvente reisende. Der kan jeg se for meg at Dagny står for cateringen.
 
Når de kommersielle avgangene tar av fra Gullknapp, så kan jeg godt se for meg et marked med egen First Class Terminal for frekvente reisende. Der kan jeg se for meg at Dagny står for cateringen.

Elefanten min har nettopp fått sølvstatus hos SAS og kan gjerne være med på en forhåndssjekk av Dagnys loungefaciliteter.
 
Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.

Men hvor mye vil du reelt spare på Gullknapp? I følge Googlemaps er det 52 minutter fra Arendal til Kjevik og 22 minutter til Gullknapp. Denne halvtimen spart kan vel ikke kalles signifikant, så ser ikke hvordan dette er så revolusjonerende for Arendal, bortsett fra at de slipper krysse fylkesgrensa

Jeg er også litt usikker på hva slags trafikk de forventer tiltrekke seg, og jeg blir ikke overrasket over at de ikke får noen rute til OSL, og da er de nesten like langt, selv om det sikkert blir lettere å komme seg på chartertur til Kreta eller at kanskje Ryanair dukker opp med en avgang eller to.

Man ender også fort opp med et dårligere tilbud for Sørlandet totalt sett, ved at man fort kan oppleve at trafikken istedet for og øke, blir spredt mellom flyplassene

Men så lenge det er private midler og noen ønsker å investere sine egne penger i flyplass, så greit for meg og de bør få lov til det. Men det gjør det ikke til en god ide av den grunn, og fort så ender regionen opp med å tape på det istedet
 
Back
Top