Hvis man skulle ta et lite tankespinn rundt cargoflyplass.
Hvor lang stripe må man ha for å ta ned og ta av med 737, evt 757 eller større cargofly?
Hvor mye bør man regne i byggekostnad pr 100m stripe sånn ca?
Men tar du ut et og ett lommerusk av lomma di vil den før eller senere bli tom. Det vil nok være snakk om kost/nytte også for Aker Solution og NOV.
Vidar
Og skal en fraktrute være bærekraftig trengs det regelmessig og fast etterspørsel, mens mye av det som haster i oljen er adhoc
Det kan jo, i seg selv, være et argument for en flyplass med få restriksjoner, som kan brukes for en An124 midt på natta.
Ikke det at jeg har den minste tro på Gullknapp, men har hørt at det siste ILS anlegget er bygget i Norge. Blir bare GPS / sattelitt i framtiden.
Fullstendig OT, men det er skikkeleg risky greier å vere så avhengig av sat.nav.... Vel vel, nok om det. ILS-anlegga som står, blir vel ikkje slått av med det første.
Hvorfor skal ikke Gullknapp ha det sikreste systemet, nemlig SCAT-1?
Vidar
Jo det er relevant. Å lage en GPS innflyving koster neste ikke noe i forhold til et ILS anlegg. I USA har flere flyplasser GPS innflyvinger.
ILS anleggene blir nok ikke slått av med det aller første, men sikkert heller ikke så mange årene før noen blir faset ut.
Men mange andre ting på flyplassen koster stadig masse penger. Drift og vedlikehold er jo nevnt.
Har man lyst på cargo-flyplass på Sørlandet kan man vel bare grave frem litt "lommerusk" og oppgradere Lista![]()
![]()
![]()
Det er vel antakelig det smarteste Oljenæringen kunne gjort, antakelig snakk om mindre lommerusk enn å få Gullknapp opp å stå.
Hvor mye må man gjøre for å få godkjent Lista igjen, de har jo 2900m rullebane, men noe er vel utdatert vil jeg tro.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.