Gullknapp ved Arendal

Hvis man skulle ta et lite tankespinn rundt cargoflyplass.

Hvor lang stripe må man ha for å ta ned og ta av med 737, evt 757 eller større cargofly?

Hvor mye bør man regne i byggekostnad pr 100m stripe sånn ca?

Sv: Re: Gullknapp ved Arendal

Hvis man skulle ta et lite tankespinn rundt cargoflyplass.

Hvor lang stripe må man ha for å ta ned og ta av med 737, evt 757 eller større cargofly?

Hvor mye bør man regne i byggekostnad pr 100m stripe sånn ca?

B757 kräver ca 2 900 meter vid MTOW.
B738 ca 2 400m.

Last edited:
Men tar du ut et og ett lommerusk av lomma di vil den før eller senere bli tom. Det vil nok være snakk om kost/nytte også for Aker Solution og NOV.

Vidar

For ikke snakke om at det her fort blir summer som er langt mer enn lommerusk. Jeg er også tvilende til om det er helt nødvendig også, og det er heller ikke slik at man ikke får ut varer i dag, selv om mye må ta seg en tur med lastebil på Color Line først, også til en egnet flyplass på kontinentet.

Og den type utstyr som ofte haster veldig er ofte (ikke alltid) av den størrelse at selv mindre fly kan ta det med. Selv en Dash8, kan ta ganske store kasser

3eduby5e.jpg

Og skal en fraktrute være bærekraftig trengs det regelmessig og fast etterspørsel, mens mye av det som haster i oljen er adhoc

Last edited:
Det er vel og bra at næringslivet på Sørlandet forsøker å få Avinor med på å legge forholdene til rette for fraktsiden av flytrafikken, men det blir vel med forsøket der også. Som med så mye annet på Sørlandet.

I forhold til Gullknapp, så er det bare å se på avstandene her. Det tar ca 40 min fra Arendal til Kjevik. Tegn en sirkel med 40 min reisevei fra Gullknapp kontra en sirkel på 40 min fra Kjevik, så vil en se at nedslagsfeltet til Kjevik er betraktelig større befolkningsmessig sett. De som bor i Mandal og vestover kan like godt kjøre til Sola dersom trafikken flyttes til Gullknapp, særlig når E39 oppgraderes enda mer.

Og med fare for å fornærme noen, hele diskusjonen rundt Gullknapp vs. Kjevik viser nok engang "lillebrorkomplekset" som Arendal lider av, ref den tildels latterlige motstanden mot alt som ikke umiddelbart legges innenfor gangavstand fra Pollen uansett hvor lite realitisk det er :stir

Og skal en fraktrute være bærekraftig trengs det regelmessig og fast etterspørsel, mens mye av det som haster i oljen er adhoc

Det kan jo, i seg selv, være et argument for en flyplass med få restriksjoner, som kan brukes for en An124 midt på natta.

Har man lyst på cargo-flyplass på Sørlandet kan man vel bare grave frem litt "lommerusk" og oppgradere Lista ;) ;) ;)

Det kan jo, i seg selv, være et argument for en flyplass med få restriksjoner, som kan brukes for en An124 midt på natta.

Jo, men de tingene som er så store at man trenger en AN-124 har man ikke på lager, og man derfor kan planlegge såpass godt at man rekker å legge inn en kjøretur til f.eks SVG/CPH/AMS/etc

Sorry, men dette prosjektet har jeg liten tro på. Kostnadene med å bygge opp og drive en flyplass, er formidable.

Et par eksempler:
-Et stk komplett ILSanlegg 20mill+
-Utlegg av kjemikalier på rullebanen, for isfjerning 30-40000kr pr utlegg.

Skal flyplassen være kontrollert/ikke kontrollert? Flere utenlandske selskap flyr nemlig ikke på AFISenheter.

Store fly krever høy fire & rescue cat.

Osv osv...

(ps. Ingen norske flyplasser, har stående tillatelse til å ta i mot An-124)

Last edited:
Ikke det at jeg har den minste tro på Gullknapp, men har hørt at det siste ILS anlegget er bygget i Norge. Blir bare GPS / sattelitt i framtiden.

Ikke det at jeg har den minste tro på Gullknapp, men har hørt at det siste ILS anlegget er bygget i Norge. Blir bare GPS / sattelitt i framtiden.

Fullstendig OT, men det er skikkeleg risky greier å vere så avhengig av sat.nav.... Vel vel, nok om det. ILS-anlegga som står, blir vel ikkje slått av med det første.

Fullstendig OT, men det er skikkeleg risky greier å vere så avhengig av sat.nav.... Vel vel, nok om det. ILS-anlegga som står, blir vel ikkje slått av med det første.

Jo det er relevant. Å lage en GPS innflyving koster neste ikke noe i forhold til et ILS anlegg. I USA har flere flyplasser GPS innflyvinger.
ILS anleggene blir nok ikke slått av med det aller første, men sikkert heller ikke så mange årene før noen blir faset ut.
Men mange andre ting på flyplassen koster stadig masse penger. Drift og vedlikehold er jo nevnt.

Hvorfor skal ikke Gullknapp ha det sikreste systemet, nemlig SCAT-1?

Vidar

Dette kan nok andre bedre enn meg, men SCAT er bare sikrere lenger nord. Her i sør er GPS dekningen mye bedre.

Og ja " catocontrol" flyplass drift er svin DYRT.

PS Internett virker mye bedre på Sk 7399, en Norwegian KRS - OSL i går kveld. Kommer inn over Polen nå. Og der kom drikkevogna også. Er det rart jeg gjør som enn annen sørlending. Drikker.

Last edited:
Jo det er relevant. Å lage en GPS innflyving koster neste ikke noe i forhold til et ILS anlegg. I USA har flere flyplasser GPS innflyvinger.
ILS anleggene blir nok ikke slått av med det aller første, men sikkert heller ikke så mange årene før noen blir faset ut.
Men mange andre ting på flyplassen koster stadig masse penger. Drift og vedlikehold er jo nevnt.

Jo, det er nok sant. Tenkjer meir på risken ein legg i å gjere seg heilt avhengig av sat.nav. Er perfekt når det fungerar, men skulle noko skje (tap av satellittar mm) så blir det kjedeleg ei stund. (Dette gjeld no forresten ikkje berre fly og navigasjon, men det er no så. :stir )

Har man lyst på cargo-flyplass på Sørlandet kan man vel bare grave frem litt "lommerusk" og oppgradere Lista ;) ;) ;)

Det er vel antakelig det smarteste Oljenæringen kunne gjort, antakelig snakk om mindre lommerusk enn å få Gullknapp opp å stå.

Hvor mye må man gjøre for å få godkjent Lista igjen, de har jo 2900m rullebane, men noe er vel utdatert vil jeg tro.

Det er vel antakelig det smarteste Oljenæringen kunne gjort, antakelig snakk om mindre lommerusk enn å få Gullknapp opp å stå.

Hvor mye må man gjøre for å få godkjent Lista igjen, de har jo 2900m rullebane, men noe er vel utdatert vil jeg tro.

Vet ikke hvor mye, men iallefall billigere enn få til en flyplass med lang nok rullebane på Gullknapp.

Men nærmere man seg Lista, så er det ikke langt igjen til Sola :rolleyes:

Rullebanen på Lista består vel av betong fra krigens dager. Så hele rullebanen må nok renoveres. Dette er mulig(selv om en annen lufthavn med betongdekke hevder det er umulig). Det finnes firmaer der ute, som har spesialisert seg på dette området.

Rullebanen som er i bruk i dag, 14 - 32 ble bygget midt på femtitallet med penger fra NATO.

Men ja, den er av betong. Sterk nok, men med betongbiter som løsner litt. Må fikses på.

Kanskje ikke så slitt som i Bodø siden Lista har blitt mindre brukt.

Back