Gullknapp ved Arendal

London nevnes i den artikkelen fra NRK, men det virker kun basert paa det grunnlag at Sun Air har franchisevirksomhet for BA. Israel ble nevnt i en annen artikkel. Terminal 2 boer bygges snart. For all del, lykke til men jeg klarer fortsatt ikke se det store behovet her. Sun Air er uansett et glitrende selskap med god service og kudos for at dette er kontaktet.

Gullknapp flyplass i Froland er nå godkjent som stor flyplass, skriver Frolendingen. Frem til nå har flyplassen kun hatt tillatelse til flyvninger med maksimalt ni passasjerer.

Lufthavsjef Jan Morten Myklebust sier til Frolendingen at flyplassen sikter mot å starte en rute til Oslo sommeren 2019. Dette vil trolig bli fly med plass til 39 eller 46 passasjerer.

Jeg kjørte Oslo-Lillesand på 3t30m idag. Det betyr at hvis man har litt flaks mellom Arendal og Landgangen så klarer man det på nesten 3t idag med bil. Så bygger man ny E18 fra Arendal til Tvedestrand. Og Dørdal-rugtvedt. Da begynner man å lukt på ned mot 2t30m fra Arendal sentrum til Oslo Sentrum. Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Jeg kjørte Oslo-Lillesand på 3t30m idag. Det betyr at hvis man har litt flaks mellom Arendal og Landgangen så klarer man det på nesten 3t idag med bil. Så bygger man ny E18 fra Arendal til Tvedestrand. Og Dørdal-rugtvedt. Da begynner man å lukt på ned mot 2t30m fra Arendal sentrum til Oslo Sentrum. Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Ja, og innen 10 år er det mest sannsynlig 4 felts hele veien til Arendal, trolig også Kristiansand, så selv der vil flyet trolig merke konkurransen fra bilen i enda større grad enn i dag

Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Nå kan den ruta tas andre veien også. Og jeg har en kompis med hytte i Tvedestrand. Skal vi se...

Tror Gullknapp skal satse på å være "the gateway to Israel" som en frp'er (hva er det med den gjengen og Israel?!) nevnte i media tidligere...

Sakset fra FVN:
Fossekompaniet vil ikke lenger punge ut for Gullknapp
Arendals Fossekompani mener 200 millioner kroner får være nok. Nå får det offentlige ta ansvar for å videreutvikle Arendal Lufthavn Gullknapp.

FROLAND: – Vi blir gjerne med på næringsutvikling framover, men kan ikke fortsette å finansiere infrastrukturutbygging. Det er en offentlig oppgave. Får vi ikke en avklaring som vi kan leve med i løpet av dette året, må vi forberede en nedskalering av aktiviteten, sier Torkil Mogstad.

Bør det offentlige ta over for å satse på – Utdanning, droner og elektrifisert luftfart?

Det offentlige har satset på luftfartsinfrastruktur på Kjevik, under 70 km unna Arendal. Ny og oppgardert E18 må også telles med. Derfor kan jeg ikke se at det offentlige nå også har en rolle for å satse på en lufthavn i samme geografiske område. Dette visste man også om da man besluttet å bygge ut Gullknapp. Sikkert ikke alle som er enige med meg, men jeg mener vi ikke skal bruke offentlige midler på en videre utbygging av Gullknapp.

Espen

Bør det offentlige ta over...

Nei. Jeg er enig med siste taler. Gullknapp ble grunnlagt og tuftet på privat initiativ og (noe overdreven?) optimisme. Staten skal legge til rette for vekst og utvikling, men å gå inn med skattepenger for å holde liv i en konkurrent til statens egen Kjevik blir litt vél søkt.

Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Dette har gått meg litt hus forbi, men ser nå at Gullknapp (ENGK) også har fått seg en tresifret IATA-kode (QCG)

Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Dette har gått meg litt hus forbi, men ser nå at Gullknapp (ENGK) også har fått seg en tresifret IATA-kode (QCG)
¨
Interessant. Jeg vet ikke om det er gammelt nytt men ser nå at flyplassen er merket av på FR24. Det kan ikke være så lenge siden den har skjedd?

Kan ikke se at IATA har tildelt kode neda,
mistenkter at det er FR24 som må legge til en IATA-kode for å kunne lage en ¨Airport Pin¨ på kartet. Derfor har de bare tildelt en vilkårlig IATA-kode som starter på Q.
Blant annet Svea og Ny-Ålesund har også fått IATA-kode på FR24, til tross for at IATA ikke har tildelt noen kode. Disse starter også med Q.

Back