Guffen opplevelse

Hadde ikke vært høy i pappen om jeg hadde sett det samme. Hadde jeg sett fuelen lekke hadde jeg nok blitt litt redd, men gitt beskjed til personalet ombord. Uff må være skummelt og oppleve noe slik.

Som nevnt i en annen tråd, så har flyet også tank i den andre vingen samt i buken, og de kan pumpe fuel fra tanken som lekker over til disse. Dermed er det liten sjanse for å gå tom før de kommer til alternativ flyplass. Man har jo også instrumenter i cockpit så man hele tiden vet hva man har igjen.

Som nevnt i en annen tråd, så har flyet også tank i den andre vingen samt i buken, og de kan pumpe fuel fra tanken som lekker over til disse. Dermed er det liten sjanse for å gå tom før de kommer til alternativ flyplass. Man har jo også instrumenter i cockpit så man hele tiden vet hva man har igjen.

Er ikke nødvendigvis at dette stemmer... Du så jo hvordan det gikk med Air Transat http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236, men her gikk jo det bra til slutt også. Men, ja på en innenlandsflight som jeg regner med dette var, så er jo dette ikke ett farlig problem.

Ikke helt sammenlignbart da Transat-crewet ikke visste at de lakk fuel og derfor pumpet fuel inn i tanken som lakk. Over tørt land er det, som du nevner, heller ikke så langt til nærmeste flyplass.

Det ser ut som bildet er fra en 737, og der kan man vel ikke overføre drivstoff mellom tankene fra cockpit?

På 737 kan man ikke transfere fuel mellom tankene under flygning, men man kan ta fuel fra hvilken som helst tank til hvilken som helst motor, via x-feed valve.
På bakken kan man derimot flytte fuel mellom tankene via defuel valve, denne er manuelt operert og sitter under høyre vingeforkant , litt innenfor fuelingpanelet.

Systemet for en standard 737 (uten auxiliary tank) her: http://www.b737.org.uk/images/schemefuel.gif

Og jeg synes ikke at flyet på bildet i Dagbladet ser ut som en 737. Bare se på flap fairingen like innenfor lekkasjen. 757?

Kan ikke se annet en regionaljets som flyr ut av leon, så det var muligens en charter .. Wingleten ser CO ut ..

Back