Grønland med egen ATC

Someone

Moderator
Medlem
Re: Grønland med egen ATC

Desentralisering?? Hvis enkelte konsernsjefer får høre om dette kommer de til å svime av.
 
Re: Grønland med egen ATC

Ble litt nyskjerrig av å lese dette, og tok et lite dykk inn i luftromsstrukturen på Grønland. De (Grønland) har allerede noe ATC, men i svært begrenset omgang. Selv om det stort sett er G-luft under FL195, opererer Søndrestrøm med CTR, TMA og CTA i hhv. luftromsklasse D, D og E, i tillegg til at Thule har en CTA i klasse E. Antar vi snakker om et sted rundt 15 til 20 flygeledere. Det i tillegg til en rekke AFIS og ansatte som i dag arbeider med FIS i det ukontrollerte luftrommet under FL195.

Luftrommet som skal føres tilbake er A-luftrom over FL195, som i dag deles opp som deler av Reykjavik CTA og Gander Oceanic CTA. Spent på hvordan de planlegger å rekruttere til å en OCA/ACC på Grønland. Antar det i hovedsak er gjennom rekruttering og opplæring av arbeidskraft som bor der i dag, og ikke tilflyttende. Også spent på hvilke konsekvenser dette får for Reykjavik og Gander og bemanning. Så vidt jeg kan se utgjør luftrommet over Grønland en vesentlig del av CTA-en som styres av Reykjavik, nesten hele sektor west og north.
 
Last edited:
Re: Grønland med egen ATC

Dette er vel del av en naturlig utvikling hvor Grønland overtar stadig mer ansvar; spesielt etter den nye hjemstyreloven av 2009.
 
Back
Top