BKK Suvarnabhumi Airport allerede for liten

Det var sagt i sin tid etter åpningen at BKK (ikke DMK) kan bygges ut til å takle ca 80 mill pax pr år hvis det skulle bli behov for det.
Noe mer detaljer og dokumentasjon har jeg ikke her og nå.

Er det ingen muligheter å utvide dagens BKK hvis de nå ønsker å bygge ut Don Muang?
De holder allerede på å utvide BKK til 65 mill, og har mål om å få en totalkapasitet på 120 mill i 2024.

"On 15 December 2011 Airports of Thailand (AOT) announced to speed up the second phase expansion of Suvarnabhumi Airport to 2016, one year ahead of its scheduled completion in 2017. (...) Phase Two would raise the airport's capacity to 65 million passengers a year and should also be undertaken in parallel with the construction of the new domestic terminal."
http://en.wikipedia.org/wiki/Suvarnabhumi_Airport#Expansion

Den nye satellitten på Suvarnabhumi åpnet i slutten av september 2023
The terminal, for which a soft opening was held on Friday, is designed to handle 15 million passengers annually, marking a 33% increase in the airport’s capacity from 45 million passengers to 60 million

Satellitten ligger ca 1 km. togtur unna - da jeg ankom med SK973 på tirsdag ankom vi her og fikk denne korte togturen og kom ut omtrent ved gate D4

Leser i diverse tidsskrifter at passasjerer som skal reise ut ikke møter noen fasiliteter der ute - har du tilgang til lounge må du gå dit før du starter på togturen ut til satellitten. Reiser du feil må du helt ut for å starte innsjekkingen på nytt...

Den nye satellitten på Suvarnabhumi åpnet i slutten av september 2023
The terminal, for which a soft opening was held on Friday, is designed to handle 15 million passengers annually, marking a 33% increase in the airport’s capacity from 45 million passengers to 60 million

Satellitten ligger ca 1 km. togtur unna - da jeg ankom med SK973 på tirsdag ankom vi her og fikk denne korte togturen og kom ut omtrent ved gate D4

Leser i diverse tidsskrifter at passasjerer som skal reise ut ikke møter noen fasiliteter der ute - har du tilgang til lounge må du gå dit før du starter på togturen ut til satellitten. Reiser du feil må du helt ut for å starte innsjekkingen på nytt...
Må man gjennom den samme underdimensjonerte sikkerhetskontroll og passkontroll, som i hovedbygningen? Jeg har sjelden/aldri opplevd så mange som løper, etter Security+pass kontroll, for å rekke flyet som på BKK. Vi brukte nesten like lang tid der, som på alle de andre 13 vi var gjennom, til sammen.

Back